Weten wanneer je kind werk heeft

RL1
Topic Starter

Weten wanneer je kind werk heeft

#1 , 16 jul 2013 13:28

Is er nu echt niks aan te doen, of te omzeilen die privacy-wet voor meerderjarige 'kinderen' (lees jong-volwassenen). zoveel privacy schendt men nu toch ook niet door te weten of je kind nu werk heeft of niet. Ik moet echt niet weten hoeveel men verdient. Maar het is toch een minimaal voorrecht vd (meestal) vader om niet telkenmale elke maand te hoeven vragen of men werk gevonden heeft aan het kind die dan wnr men goesting heeft eens antwoord. We zijn betrokken partijen die er iets mee te maken hebben. Privacy-wet OK voor compleet vreemden. Deze informatie-verstrekking zou door een onpartijdige derde partij moeten verstrekt kunnen worden want er hangt te veel aan vast. Véél plichten weinig rechten !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 jul 2013 13:42

Waarom deze vraag? Gaat dit over het stopzetten van alimentatie?

Zo neen, dan heeft u hier niets te eisen. Zo ja, dan kan u stoppen met betalen zodra er een inkomen is (vervanginkomen of van werk). Bij weigering om deze info te geven zal u dit via de rechtbank moeten opeisen.

eylis

#3 , 16 jul 2013 14:10

RL1, je kan het ook gewoon heel slim aan boord leggen om te weten te komen hoe het zit....
Als het inderdaad gaat om te weten of je nog alimentatieplichtig bent doe je als volgt:

Je stuurt het meerderjarig kind een AS waarin je verwijst naar artikel 371 van het BW. Je meldt dat je graag de wettelijk verplichte alimentatie uitbetaalt, maar dat er enkele noodzakelijke documenten ontbreken. Je vraagt je kind dringend deze attesten naar je op te sturen waaruit blijkt dat ze nog alimentatiegerechtigd zijn. Je meldt dat je geen alimentatie kan uitbetalen zolang ze deze attesten (die de alimentatieplicht rechtvaardigen) niet kunnen voorleggen.

- attest school/universiteit waaruit blijkt dat ze regelmatige leerling zijn en nog steeds de lessen volgen.
- laatste examenresultaten (officiele kopij van de school/universiteit)

indien afgestudeerd:
- attest inschrijving VDAB met duidelijke vermelding van einddatum beroepsinschakelingstijd

indien al een tijdje in de fase van beroepsinschakelingstijd:
- maandelijks een VDABattest met daarin vermelding van de (occasioneel) gewerkte periodes

Meldt dat je graag de alimentatie-uitbetaling hervat als de attesten je bereiken.

Reclame

RL1
Topic Starter

#4 , 16 jul 2013 15:36

Eylis je bent praktisch aangelegd, objectief en rationeel te werk gaan is de boodschap.
Thnx

eylis

#5 , 16 jul 2013 15:37

dankuuu voor de pluim!!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jul 2013 15:39

Trouwens een meerderjarige kan mogelijk haar alimentatiegeld zelf ontvangen

Ps één pluim een bos zal je bedoelen
:wink:

http://www.f4j.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

lucgescheiden

#7 , 27 jul 2013 19:03

Waar de alimentatie werd opgelegd via een vonnis, dan vormen beide ouders de partijen die zich daaraan dienen te houden, niet uw dochter.
M.a.w. uw dochter kan zich eveneens verstoppen achter dezelfde privacy-wet om u niet in deze documenten te voorzien.
Wanneer u intussen bent gestopt met het betalen van de alimentatie zonder enige bewijs in handen te hebben,
zal de Rechtbank dus eerder geneigd zijn om over dit feit gaan oordelen...

Het is best een foute boel om de privacy-wet boven het informatie-recht te stellen als co-ouder, maar ja, wie ben ik ocharme om dat te verkondigen?
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#8 , 28 jul 2013 12:18

vermits de wetgeving voorziet dat kinderen ten allen tijde respect voor hun ouder moeten hebben, mag en kan de vader perfect aan de dochter vragen eerst alle bewijzen aan hem voor te leggen waaruit blijkt dat hij nog steeds onderhoudsplichtig is. Hij vraagt dat beleefd en laat ook weten dat hij graag aan zijn onderhoudsplicht voldoet. Als de dochter dit negeert en voor de rechtbank gaat wapperen met haar privacyrecht, zal de rechter haar wel eens duchtig de les spellen, weet ik. (en dat zal ze zover niet laten komen, want als ze NIET alimentatieplichtig is, riskeert ze een veroordeling. Als ze wel alimentatieplichtig is verschaft ze gewoon de nodige kopieën. Daar staat niets gênants is héé...
De vader vraagt een informatie die nodig is (en waar hij zelfs recht op heeft...) om de alimentatieplicht evalueren.
als hij die info NIET weet, kan hij zijn alimentatieplicht niet evalueren.
Als mijn meerderjarige zoon me vertelt dat hij een dure software heeft moeten kopen voor zijn opleiding, dan wil ik van hem een bewijsje zien dat de school dit nodig acht voor de studie. Hij vraagt dat dan aan de school en die maken dat dan op. PUNT. Heeft niets maar dan ook niets te zien met privacy....

lucgescheiden

#9 , 28 jul 2013 13:12

Wanneer zelfs kinderbijslagkasten zich verstoppen achter dezelfde privacy wet om: de grootte van de kinderbijslag niet te moeten berichten
(zelfs niet wanneer deze op basis van de andere co-ouder's loon worden berekend en uitbetaald) dan weet u best dat; vader beleefd alles mag vragen wat hij wenst.
Doch, dat de wet nergens voorziet dat kinderen uit respect voor slechts één van hun ouders, de privacy van de andere mogen schenden. Hij hoeft deze gegevens van dochterlief dus niet te verwachten.

Zijn dochter hoeft daarvoor geenszins met een privacy-wet te gaan wapperen, zij zal niet eens worden opgeroepen door de Rechtbank vermits zij geen partij is in het bestaande vonnis, en wettelijk evenmin mag getuigen tegen één der ouders.

Een alimentatie bij vonnis werd opgelegd kan enkel door de Rechtbank geëvalueerd worden, en voor het opvragen van de benodigde informatie zal vader zich, net gezien de privacy wet, eveneens tot de Rechtbank dienen te wenden.

Dure software die uw meerderjarige zoon dient aan te schaffen voor zijn opleiding, zullen wellicht niet tot de alimentatie behoren, doch worden gezien als bijzondere kosten, waarvan inderdaad de nodige bewijzen dienen voorgelegd, willen deze terugvorderbaar zijn. Maar dit vormt aldus geenszins een punt inzake de alimentatie.
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 30 jul 2013 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#10 , 28 jul 2013 22:40

luc, ik ben niet meer mee hoor...
herlees de begincase even... de vader wil te weten komen of zijn meerderjarige dochter al werkt, nog op school/un if lessen volgt om na te gaan of hij nog alimentatieplichtig is. De scholen geven deze info niet aan derden (lees de vader) als de dochter meerderjarig is (cfr. privacywet) . dus de oplossing is gewoon dat de vader beleefD (ja met een D dus) vraagt aan de dochter aan te tonen dat ze nog alimentiatiegerechtigd is.

Waar haal je het vandaan dat de dochter de privacy van de andere ouder schendt als ze inschrijvingsbewijs school, attesten VDaB toont aan haar vader??? Haar moeder zit daar voor niets tussen. Ze is meerderjarig en dat zijn attesten die haar adminstratie aangaan. Niet die van haar moeder.

Alimentatieplicht geldt totdat een kind eigen bestaansmiddelen heeft en dat als ze pertinente weigert aan te tonen dat ze nog alimentatiegierechtigd is, wil dat bijna zeker zeggen dat ze wél al (af en toe) werkt.

En néén de dochter wordt natuurlijk niet opgeroepen door de rechtbank natuurlijk, maar de vader kan uiteindelijk wél een zaak aanvatten omdat hij grote vermoedens heeft dat zijn dochter reeds zelfstandig is. en dat is dat om officieel te laten verklaren dat de dochter inderdaad niet meer alimentatiegerechtigs is. en dan kan de dochter niet met een privacy-argument, ze zal de wind van voren krijgen van de rechter.

En in je laatste paraaf sla je helemaal op hol, waarom bepaal jij ineens dat de kosten die ik aan mijn zoon terugbetaal alimentatie of biezondere kosten zijn??? Dat is gewoon mijn zoon en ik betaal gewoon zijn studies en wat hij nodig heeft. Als ik voor een meerderjarig kind iets betaal, bekostig, subsidieer, ondersteun, of het nu een paar pantoffels is of nieuwe software. Dan leer ik mijn kinderen dat ze uit eigen beweging aantonen dat ze dit nodig hebben of het betaald hebben.
En dat mag de dochter van poster ook doen. Ik geloof dat je last hebt van echtscheidingskolder...

Terug naar “Echtscheiding”