kan overspel man na vaststelling overspel vrouw?

dar
Topic Starter
Berichten: 9

kan overspel man na vaststelling overspel vrouw?

#1 , 28 mei 2007 20:19

Ik heb mijn vrouw laten pakken op overspel, echtscheidingsprocedure is eindelijk gestart.(vrouw heeft het huis 5 maanden geleden verlaten)
Nu heb ik zelf een nieuwe zielsgenoot leren kennen, moet ik nu ook op mijn goede zijn om zelf niet betrapt te worden???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 28 mei 2007 22:01

zolang het huwelijk niet ontbonden is - d.w.z. zolang de rechtbank de echtscheidng niet heeft uitgesproken - kan een betrapping op overspel

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 28 mei 2007 22:06

Ja. Dubbel op Uw hoede zijn zelfs

RR

Reclame

dar
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 28 mei 2007 22:52

Ok, Thanks for the replay!

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#5 , 29 mei 2007 07:57

Zolang het huwelijk niet ontbonden is - d.w.z. zolang de rechtbank de echtscheidng niet heeft uitgesproken - kan een betrapping op overspel.

Dit is niet helemaal juist.

De echtscheiding is ten einde bij de overschrijving hiervan in de registers van de bevolking bij de burgerzaken op de gemeente/stad en aldus ook in het rijksregister. Slechts dan wordt de toestand "echtgescheiden" toegekend. Tot dan is een betrapping mogelijk.
De overschrijving van de echtscheiding in het bevolkingsregister en rijksregister gebeurt een drietal maanden na de uitspraak van echtscheiding door de rechter.

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#6 , 29 mei 2007 09:12

De ontbinding van het huwelijk heeft tav de persoon van de echtgenoten gevolg vanaf de dag waarop de uitspraak in kracht van gewijsde is gegaan, d.w.z. als er tegen het vonnis of arrest van echtscheiding geen verhaal meer mogelijk is. (art 1304 derde lid Ger.W)

Ten aanzien van derden heeft de echtscheiding slechts gevolg vanaf de dag van de overschrijving van de uitspraak in de registers van de burgerlijke stand. (art 1304 eerste lid Ger. W)

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#7 , 30 mei 2007 21:30

Volgens : http://www.neerpelt.be/content/az_guide ... .php?ID=39

en vele andere in het internet duurt het tot twee maanden na de uitspraak van de rechter alvorens het rijksregister aangepast wordt en men de identiteitskaart kan laten veranderen op de gemeente/stad.

Met de uitspraak van de rechter kan men dus weinig doen.
De fiscus weet van niets en belast het koppel.
Men kan bvb niet huwen.

Terug naar “Echtscheiding”