afhaalterreur

papske
Topic Starter
Berichten: 58

afhaalterreur

#1 , 22 mei 2013 11:41

Een vrouwelijke collega van me heeft het volgende probleem : afhaling van haar 2 tienerkinderen gebeurt als volgt : de ene ouder haalt de kinderen bij de andere ouder af op het afgesproken tijdstip. Als zij haar kinderen ophaalt, wordt ze verbaal bedreigd door haar ex, hij gaat voor de deur staan van haar auto zodat ze er niet in kan, ofwel gaat hij voor de auto staan zodat ze niet weg kan, schelden,... soms zijn er ook derden aanwezig die haar uitlachen en uitschelden. Ze heeft al ettelijke keren klacht ingediend bij de politie, maar na maanden is er nog niets veranderd aan deze situatie. Ze is nog een zenuwachtig wrak tegenwoordig. Om toch een tijdelijke oplossing te vinden zodat ze haar gemoedsrust wat terug krijgt : heeft er iemand een idee of er instanties bestaan zodat iemand in haar plaats de kinderen daar kan ophalen en bij haar thuis kunnen afzetten ? Ze heeft geen familie die haar kan helpen, haar ouders zijn al te oud, wel een paar vrienden, maar die zijn allemaal doodsbang van haar agressieve ex. (er zijn in straat al een paar auto's bekrast en banden kapot gestoken van vrienden van haar) Een onthaalmoeder die het voor haar deed heeft al afgehaakt wegens verregaande intimidatie door deze ex.
Ze is al eens gaan horen bij de CM, maar daar hadden ze geen oplossing, de meisjes zijn 11 en 13 jaar. Ook dienstencheques kon niet, want zo'n activiteiten waren niet voorzien.
Iemand eventueel een ander idee ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 22 mei 2013 12:09

Telkens opnieuw en opnieuw klacht indienen, meldings en pv nummer eisen. Vraag een onderhoud met de teamoverste van de lokale politie en leg de situatie uit, deze kan zijn interventieteams opdracht geven de volgende oproepen te prioritiseren en effectief ter plaatse PV op te maken.

Bij voldoende PV'S en meldingen klacht indienen wegens stalking en bedreiging met al de pv's en meldingen als bewijs.

eylis
Berichten: 8843

#3 , 22 mei 2013 12:21

feiten zijn frequent en ernstig genoeg om als belaging aangemerkt te worden. Ook (overkoepelende) klacht neerleggen wegens belaging.
-> Het artikel 442 bis Strafwetboek voorziet in een gevangenisstraf en/of een geldboete indien een “belager” wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van het slachtoffer ernstig zou verstoren. Vervolging op basis van een klacht.
Zijn ook de beschadigingen aan wagens van vrienden bij de politie aangegeven?
Inmiddels zijn er toch PV's genoeg om de dader aan te pakken.
Is de wijkagent nog nooit de versie van de dader/vader komen opnemen? Normaal moet bij elke pv ook zijn versie genoteerd worden. zou al voldoende moeten zijn om verder af te zijn van zo'n intimidaties/agressief gedrag.
Best ook contact opnemen met SLAZO van de politie.
in een eerste fase: Laat de ophaalwissel net na klasuren op school gebeuren, zonder contact tussen de ouders.

Reclame

mava105
Berichten: 22286
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 mei 2013 12:43

Vraag een kennis aanwezig te zijn op het afgesproken uur, en zich verdekt op te stellen. Laat die dan eens filmen wat er voorvalt. Tegenwoordig wordt al alles en nog wat gefilmd met die iPads, de groottse onnozelheden het meest.
Dan moet dit zeker kunnen.

Lucke
Berichten: 183

#5 , 22 mei 2013 12:47

Bij ons gebeurt de wissel aan school, na de klasuren.. op die manier vermijd je deze problemen. Ik heb dit zelf zo aan de rechter voorgesteld.
Dit maakt het voor de kinderen een stuk aangenamer!
Verder PV laten opstellen of op zijn minst een melding laten maken. Bij een PV moeten beide partijen gehoord worden.
Je kan ook een of meerdere opnames maken hiervan en laat je niet wijsmaken dat dit niet mag. Zolang je zelf in het conflict of gesprek bent betrokken is dit wettelijk.

papske
Topic Starter
Berichten: 58

#6 , 22 mei 2013 13:43

Ex staat elke dag elke morgen en avond aan school. Hij heeft geen werk, en zoekt ook geen werk, hij is wel een gezonde dertiger en heeft gestudeerd.... Opnamen maken, hopelijk wordt er dan ook iets mee gedaan.. ik zal het haar zeggen, maar na 2 jaar zit de schrik er wel heel erg in vrees ik. Van de beschadigingen aan de auto's werden meldingen gemaakt, maar met meer dan vermoedens naar de dader kon de politie niets aanvangen. Ze heeft een tijdlang bij een vriendin mee ingewoond, tot haar auto als enige in een hele rij auto's in die straat kort en klein geslagen werd. Die vriendin kreeg schrik voor haar eigen kinderen en vroeg haar om te verhuizen... Zij heeft een goede job, ze werkt er ook heel erg hard voor, en hij wil onderhoudsgeld van haar (wat de rechtbank 2x afgewezen heeft). Je zou denken dat hij zelf verder wil met zijn leven, want hij heeft haar gewoon buiten gezet, en sindsdien is ze alleen en momenteel woont ze op een appartementje. De echtscheiding loopt nog steeds omdat beiden de kinderen voltijds willen. Kinderen zijn gehoord en willen bij mama wonen, maar komt pas in september terug voor de rechtbank blijkbaar. Niet simpel allemaal daar..

Ze heeft al diverse malen PV laten opstellen voor stalking, voor laster en eerroof, voor bedreigingen.
Politie ondervraagt hem en dan ontkent hij alles. En zo gebeurt er weer niets.
Na het horen van de kinderen (de meisjes zijn uit school gehaald door de politie, en ondervraagd door een psychiater) hoopte ze dat ze toch aux-serieux genomen zou worden.
Ze is nu ook wel doodsbang met al die familiedrama's tegenwoordig.
De vakantieperiodes zijn het grootste probleem, de wissel is anders na de schooluren (door de onthaalmoeder die nu afgehaakt heeft).

De vraag is of er een andere wisselplaats mogelijk is dan naar dat huis onder bedreiging te moeten gaan en geconfronteerd te worden met de agressie van die man.
Is het mogelijk een wissel af te dwingen op een neutrale plaats ?

eylis
Berichten: 8843

#7 , 22 mei 2013 14:34

Vermits het vonnis niet bepaald WAAr de wissel moet gebeuren, alleen door wie en van bij wiens verblijf (dat is geen specifieke locatie) . Kan er gewooon medegedeeld worden dat de mama de kinderen NA de klasuren mee zal nemen vanaf de school én dat de papa dat ook kan doen op zijn afhaaldag.
Daar kan hij juridisch eigennlijk niets tegen inbrengen (als de plek van locatie niet is medegedeeld in het vonnis)

papske
Topic Starter
Berichten: 58

#8 , 22 mei 2013 14:38

Tijdens de schoolperiode kan dit, maar tijdens de vakanties ? Ik heb ook al nagedacht, maar kan niets bedenken.

duma
Berichten: 2871

#9 , 22 mei 2013 14:54

@eylis: Er is altijd wel een uur gespecifieerd, dus wisselen om bv 18h, is niet echt mogelijk aan school. Bij ons is er trouwens wel duidelijk gespecifieerd waar (woonplaats moeder - woonplaats vader) en dat lijkt me meestal wel het geval te zijn. Dan moet je al terug naar de rechtbank om het vonnis te laten aanpassen (ik vermoed dat onderlinge overeenkomst hier geen mogelijkheid is)

Hoe ziet de regelijk er uit? Of heb ik daar over gelezen?

Lucke
Berichten: 183

#10 , 22 mei 2013 15:01

@eylis: Er is altijd wel een uur gespecifieerd, dus wisselen om bv 18h, is niet echt mogelijk aan school. Bij ons is er trouwens wel duidelijk gespecifieerd waar (woonplaats moeder - woonplaats vader) en dat lijkt me meestal wel het geval te zijn. Dan moet je al terug naar de rechtbank om het vonnis te laten aanpassen (ik vermoed dat onderlinge overeenkomst hier geen mogelijkheid is)

Hoe ziet de regelijk er uit? Of heb ik daar over gelezen?

Idem hier, tijdens de vakantie een uur gespecifieerd en ook waar woonplaats moeder - woonplaats vader.

pearltjes
Berichten: 101

#11 , 22 mei 2013 17:36

Bij ons dan weer niet, ik kan ( als de papa al komt) hopen dat als ik onderweg ben naar hem, geen bericht krijg dat ik ons zoontje ergens anders moet gaan halen. Er staat in ons vonnis geen adres bij waar hij moet opgehaald worden...

duma
Berichten: 2871

#12 , 22 mei 2013 18:13

Als er geen adres staat, is het volgens de letter van de wet steeds de woonplaats van de ouder. 't zou anders nogal schoon zijn ...

Hier in het eerste vonnis ook die discussie gehad. De mama vond dat wij maar eender naar waar moesten rijden: Ardennen, zee, ... Want er stond geen plaats. 't is toen héél snel duidelijk geworden dat ze het niet bij het rechte eind had. (1x PV laten opmaken door politie als ze niet thuis was als wij om de kinderen moesten) Enkel als er een specifieke plaats vermeld staat die afwijkt van de officiële woonplaats, is het niet bij de ouders thuis.

Ik moet nu wel zeggen dat ondertussen beide kanten flexibel zijn en er dus ook wel eens in een speeltuin of bij grootouders/tantes gehaald wordt als het juist daar feest is ofzo. 't zou nogal stom zijn, moest je daar verplicht moeten vertrekken om naar huis te rijden enkel en alleen om te wisselen. Onderlinge afspraak is wel dat dat ruim op voorhand gevraagd wordt.

Franciscus
Berichten: 38617

#13 , 22 mei 2013 18:33

Zoals hier al eens is beschreven eens met teamleider of de teammanager bij politie gaan praten.
Op die wijze kan er onopvallend toezicht gehouden worden. Zeker als hij steeds aan de schoolpoort staat.
Dat zoiets lang kan duren, dat weet ik ook.
Ook als de overdracht bij haar of hem thuis is een anonieme wagen die alles mee in het oog houdt en waarvan de inspecteurs kunnen ingrijpen indien het fysiek wordt. In de andere gevallen gewoon PV opstellen.
Als slachtoffer registreren bij het parket op die wijze kan men om bv een onderhoud vragen met de behandelende magistraat.
Bij de politie gaan praten met de dienst SLAchtofferZOrg en de verantwoordelijke van intra-familiaal-geweld.
Een vraag voor volledig verblijfsouderschap is quasi onmogelijk gezien wetgeving beide ouders dezelfde rechten geeft.

papske
Topic Starter
Berichten: 58

#14 , 23 mei 2013 13:35

Dankuwel voor de info iedereen, ik zal alles doorgeven.
Ik denk in haar geval dat er toch volledig verblijfsouderschap zal uitgesproken worden voor 1 der ouders wegens zo'n verzuurde relatie dat het voor de kinderen onhoudbaar is.
Afspraken waren : afhalen aan school op vrijdag om 4u, dit gebeurde voor haar door de onthaalmoeder omdat ze werkende mama is, en ze ging de kinderen dan iets later ophalen aldaar. Dat kan dus niet meer aangezien de onthaalmoeder te bang geworden is en de samenwerking heeft stopgezet, dus nu moet ze zelf aan school staan, wat meebrengt dat ze dan steeds verlof neemt hier (op haar werk). En dit onder het alziend oog van de ex die daar ook telkens staat.
Indien geen school, wissel op hetzelfde moment op het thuisadres, wat voor haar ook door de onthaalmoeder werd gedaan voorheen.
Ik hoop dat het betert.
Bedankt iedereen.

duma
Berichten: 2871

#15 , 23 mei 2013 13:59

En is er geen mogelijkheid voor het kind om in de na-opvang te blijven op school?

Terug naar “Echtscheiding”