Gerechtsbrief jeugdrechtbank

sofke30
Topic Starter
Berichten: 5

Gerechtsbrief jeugdrechtbank

#1 , 07 mei 2013 14:05

Hallo,

Ik ontving net ineens een gerechtsbrief van de jeugdrechtbank.
Situatie:
Vriend en ik uit elkaar sinds een jaar. Kindje 3 jaar ondertussen. Huidige regeling is elke woensdag naar ex. 1 weekend om de 14 dagen naar ex. Schoolvakanties week week regeling.

Ex wil ineens na nog geen jaar dat huidige regeling uitgesproken is week week en zomervakanties wisseling om de twee weken. Dus ik kreeg eerst brief van advocaat van hem dat ik dit onderling wil regelen. Ik heb tegenvoorstel gedaan.

Geen antwoord op ontvangen en ineens uitnodiging van jeugrechtbank. Met daar opnieuw zijn voorstel van week week regeling.

Wat staat mij te wachten bij de jeugdrechtbank? Gaat de rechter onmiddellijk zelf een nieuwe uitspraak doen van de regeling?

Groeten!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo
Berichten: 171

#2 , 08 mei 2013 12:07

Is de huidige regeling een vonnis ?
Ik heb een vermoeden van niet.
De rechter zal de situatie beoordelen en u zult natuurlijk ook uw zegje kunnen doen.
U moet wel weten dat de wetgeving in 2006 is gewijzigd en dat kinderen nu meestal de helft van de tijd aan hun vader/moeder worden toegewezen.

sofke30
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 08 mei 2013 13:47

De huidige regeling is een vonnis. Uitgesproken augustus 2012. Dit is nog geen jaar later dat hij opnieuw wil aanpassen.

Reclame

defoo
Berichten: 171

#4 , 08 mei 2013 14:26

Ik ben geen jurist maar ik vermoed dat de rechter niet zal ingaan op het verzoek van uw ex aangezien het vonnis nog maar een jaar oud is.
Ik zou me er niet te druk om maken. Tenzij er ernstige gronden zijn of dat de situatie grondig is veranderd.
Gaat het om een hoger beroep?
Laatst gewijzigd door defoo op 08 mei 2013 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38617

#5 , 08 mei 2013 14:27

Hij kan dat vragen maar of de rechtbank zijn vraag zal honoreren hangt af van hoe het tot nu verliep, wat er juist in het vonnis stond en wat u ervan vindt en wat de rechtbank daaruit zal beslissen.

Lucke
Berichten: 183

#6 , 22 mei 2013 15:44

Hij heeft nu de mogelijkheid om in beroep te gaan wat hij voordoen misschien niet heeft gedaan.
Ervaring hier is dat men in hoger beroep wel eens hele andere uitspraken velt..
Wat was jou tegenvoorstel? Misschien is het net om die reden dat hij naar de rechtbank stapt.

sofke30
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 22 mei 2013 18:57

Hij is niet hoger in beroep gegaan. Huidig vonnis van augustus 2012.
Mijn tegenvoorstel: geen wijziging of als ondergeschikt een uitbreiding van woensdag tot zondag in de pare weken naar ex. En onpare weken enkel woensdag na school tot 18 uur zoals nu.

Hij is hiermee niet akkoord en wil bilocatie.

Rechtbank geweest en advocaten hebben onze standpunten verdedigd. Er zal binnen 3 weken een uitspraak komen. Begrijp niet goed hoe ze een uitspraak kunnen doen? Stel dat het week week uitgesproken gaat worden. Wat met de praktische regeling van tijdstip van de wisseling? Wie kiest dit tijdstip?

Ik vermoed dat het bilocatie zal worden aangezien de procureur het geen probleem vond voor een week week regeling. De uitbreiding dat ik voorstelde vond procureur ook wel goed alleen mag die uitbreiding dan niet te lang duren. Dus wss zal de rechter de procureur wel volgen.

Bedankt!

Franciscus
Berichten: 38617

#8 , 22 mei 2013 19:02

Vonnis gaat in van het ogenblik dat het betekend is aan tegenpartij en termijn beroep is verstreken.
In vonnis zal staan welke week voor wie...
Dan is de startdatum toch gekend?

Dat het eenvoudiger kan is mij wel duidelijk...heb ooit zo eens een zaak gehad waar beide partijen al tientallen malen aangiften bij politie hadden gedaan.
Zo een vijf jaar terug moeten gaan met de nodige agenda's .... bleek dat partijen zelf zo'n keer of vier bij het tellen in de fout waren gegaan.
Politie heeft daarna geen aangiften meer gehad...

Laat het dus goed uitleggen door de beide advocaten als jullie eens samenzitten.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 22 mei 2013 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

sofke30
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 22 mei 2013 19:12

Het gaat over een huidig vonnis dat vorig jaar augustus is uitgesproken. Ex heeft nu een wijziging aangevraagd van het vonnis. Bilocatie.
Dit is vandaag voorgekomen om een nieuw vonnis te krijgen. En binnen 3 weken is uitspraak. Ofwel bilocatie van september 2013 ofwel blijf het hetzelfde of uitbreiding en dan week week.

Wat voor mij niet duidelijk is? Gaat de rechter zelf een uur kiezen en dag wanneer de wisseling elke week van het kindje moet gebeuren? Hierover is nog niets gezegd in de rechtbank. Of moeten wij dit achteraf onderling regelen? Of gaat de rechter zeggen welke regeling het moet worden en mogen wij achter op papier nog via onze advocaten de uren en data afspreken wanneer wisseling zal zijn.

En de uitspraak binnen 3 weken is dit dan direct een vonnis?

duma
Berichten: 2871

#10 , 22 mei 2013 21:41

Bij ons hadden wij (vragende partij bilocatie) in onze vraag ook een dag en uur opgenomen. Rechtbank heeft dat gewoon overgenomen, aangezien tegenpartij van bilocatie niet wou weten en dus ook niets van voorkeur voor wissel had gegeven.

Wie welke week had, stond niet in het vonnis, maar is na één week wel duidelijk. In ons geval zijn de kindjes de week dat het vonnis werd uitgesproken nog bij de mama gebleven en de week daarna naar ons. Vanaf dan was het simpel.

Het kan zijn dat de rechter in zijn vonnis dag en uur zal geven en dan zal u dat moeten volgen. Indien u dat wil wijzigen, zal u terug naar de rechtbank moeten voor een wijziging van het vonnis. Indien er niets over dag en uur instaat, maken jullie die onderling uit (indien geen akkoord, wederom rechtbank).

Franciscus
Berichten: 38617

#11 , 22 mei 2013 21:45

O ja en wat met de vakanties? en hoe haat het daarna dan verder?

duma
Berichten: 2871

#12 , 22 mei 2013 22:09

De volledige regeling die wij gevraagd hadden (inc vakantieregeling) is zo uitgesproken.

Mama wou daarna, nadat ze eventjes tijd had genomen om zich aan de situatie aan te passen, een kleine verandering, samen besproken, was ook goed voor papa en dan met onderling akkoord terug gegaan naar rechtbank en laten homologeren.
Bij ons is het zo dat de vakantieregeling als het ware op de gewone regeling wordt geplakt. Na de vakantieregeling loopt de gewone regeling dus gewoon verder alsof er geen vakantie geweest is.


Als er echter niet over een vakantieregeling gevraagd wordt, loopt de gewone regeling gewoon door en is er dus gewoon geen vakantieregeling.

cocohilde
Berichten: 132

#13 , 23 mei 2013 06:59

Jeugdrechtbank kan een heel andere beslissing nemen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men meer en meer voor Bilocatie oplegt.
Vaak wordt er een sociaal onderzoek bevolen en dan duurt alles zeer lang.

eylis
Berichten: 8843

#14 , 23 mei 2013 09:51

nog een reflexie over de mogelijke nieuwe uitspraak van de rechter:
- eerste vonnis was weekendregeling+ woensdag
- Kindje was twee jaar.
De rechter kan nu als volgt redeneren:
- Vader vraagt aanpassing van omgangsregeling naar 50/50.
- Scheiding is intussen een jaar geleden.
- Vader heeft ook zijn leven kunnen orienteren en herorganiseren intussen.
- Kindje gaat inmiddels naar kleuterschool.
Omgangsregeling kan dus inderdaad aangepast worden naar een intensiever verblijf bij de vader.
Vader stelt ook een (voor een jong kind) héél constructief voorstel mbt de grote vakantie: wissel om de 14 dagen ipv om de maand. Dat is voor jonge kinderen soms positiever dan lange periodes niet bij de andere ouder te kunnen zijn.

Wat de wet van 2006 betreft: die legt op dat de rechter bilocatie moet onderzoeken als een ouder er om vraagt; én hij zal een geldig argument moeten geven als hij dat weigert. Vroeger was dit niet zo: toen kon de rechter zomaar vonnissen dat bilocatie niet werd toegestaan "in het belang van het kind" (maar dat is géén meetbare argumentatie...)

Bovendien zijn ér hier nu ook wel gewijzigde omstandigheden: het kindje is al wat groter (kleuterschool ipv peuter)
en de vader heeft wellicht zijn persoonlijk leven beter kunnen organiseren (iets wat de moeder niet kan beoordelen, want ze wonen niet samen)
Ik geef deze redenering mee, niet omdat ik dat zelf vind; Maar omdat dit heel waarschijnlijk de beoordeling van de situatie kàn zijn (door de rechter).
Sofke, dat wil zeggen dat je misschien moet wennen aan de idee dat de vader zijn recht tot bilocatie wil en kan toegestaan worden.

sofke30
Topic Starter
Berichten: 5

#15 , 24 mei 2013 14:28

Inderdaad ik vermoed wel dat de regeling gaat omgezet worden. Procureur was voor bilocatie. En er werd me vertelt dat advies van procureur veel invloed heeft.
De aanpassing zal wel even wennen zijn. Uiteraard zal ik ook niet moeilijk doen en zal ik de regeling accepteren. Vind het enkel redelijk snel na vorig vonnis. Wat gaat het binnen een half jaar weer zijn denk ik dan...

Ik zal na de uitspraak even laten weten wat het geworden is.

Terug naar “Echtscheiding”