internaat kinderen - wie betaalt ?

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

internaat kinderen - wie betaalt ?

#1 , 03 apr 2013 13:28

Mijn dochter start volgend schooljaar in de 2e graad en moet zodoende een richting kiezen. Ze zou heel graag verder doen in het KSO (kunsthumaniora) maar de scholen zijn niet echt dichtbij. Ik opteer om haar op internaat te laten gaan, kwestie van op een deftig uur thuis te zijn en niet 's avonds nog richting Brugge te moeten rijden om haar op te halen na de één of andere voorstelling. De vader van mijn kinderen heeft mij nu al gezegd dat hij daar niet mee akkoord gaat om haar op internaat te laten gaan. Wat zijn mijn mogelijkheden. Is hij verplicht om mee te betalen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 03 apr 2013 13:36

als er een mogelijkheid is om de school te bereiken via openbaar vervoer, kan je dit niet echt hard maken neen. De ouders staan samen in om de studies te financieren, maar die plicht wordt ook voldaan als het kind thuis verblijft.
Voor zover ik de werking van Kunsthumaniora ken, valt het bijwonen van voorstellingen, exposities ed echt wel mee. Dat zijn geen wekelijks terugkerende evenementen. En als het zover is, kan je dochter ook makkelijk afspraken maken met klasgenoten om eens een nachtje te logeren.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#3 , 03 apr 2013 13:53

Dus moet onze dochter inbinden. Iedere morgen om 6u de trein nemen naar school en 's avonds pas om 19u thuis zijn en dan nog eten en huiswerk maken. Neen, ik vind dit niet kunnen en ook onredelijk. Hij betaalt per kind maar 125€ (beide zitten in het middelbaar) en het internaat zou hem per maand maar 100€ extra kosten, het komt op 10€/dag . En dat is samengeteld nog minder dan hetgeen mijn man betaalt voor zijn kinderen (1 van 8 en 1 van 17) Ik heb hem nog nooit andere fakturen onder de neus geschoven van school. Ik was niet van plan om meer alimentatie te vragen, maar nu begin ik dit toch serieus in overweging te nemen.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 03 apr 2013 14:07

leeuwke, ik geef je enkel de puur jurdische argumenten die gebruikt kunnen/zullen worden als je het via een vonnis wil laten regelen.
Maar iets anders: 125 euro alimentatie per kind (voor middelbare school) is niet zo heel veel. Heb je een met de leeftijd meestijgende alimentatie onderhandeld? Dat zou wel moeten kunnen. Los van de internaatskosten, kan en mag de alimentatie wel wat stijgen.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#5 , 03 apr 2013 14:51

Ik dacht ook dat ik wat weinig kreeg, zeker als ik zie wat mijn man betaald nl.
150€ voor een kind van 8
200€ voor een kind van 17

hoop op ...
Berichten: 13

#6 , 20 apr 2013 01:30

alimentatie word meestal bepaald naar het inkomen van de ouder die onderhoudsplichtig is.
vind ik persoonlijk een goede zaak.
je kan toch moeilijk verwachten van een ouder die bv 1000 euro in de maand verdiend evenveel betaald dan en ouder die 1400 of 2000 euro in de maand verdiend.
ook als koppel was de bijdrage van beide ouders naar volgens het inkomen . jullie gaven ook niet uit wat je niet had.
ik bedoel maar , als jullie samen 2000 euro verdienen gaan jullie er geen 1500 aan de kinderen besteden.
ik vind dat ouders die het hoederrecht hebben en alimentatie krijgen maar al te vaak verwachten dat alles betaald kan worden door de alimentatie en de kinderbijslag.
als je de kinderbijslag en de alimentatie samentelt vind ik dat je ook een deel van jezelf als opvoedende ouder moet bijtellen .
op die manier besteden jullie evenwaardig naar het inkomen in het financieren van de kosten van de kinderen . wat (zeg het nog maar eens) als koppel idem zou zijn.
ikzelf betaal nog minder dan jullie zeggen. heb een inkomen van 900 à 1000 euro in de maand en heb 4 kinderen .
ik verdien nog evenveel of zeg maar even weinig als toen we als koppel door het leven gingen.
en het is me niks teveel om voor onze kinderen te betalen zeker niet.

maar stel dat ik betaal wat jullie zeggen dan kan je er beslist vanuit gaan dat ik de kinderen als ze bij mij zijn niks kan bieden en dat is nu ook niet de bedoeling of gaan we liever terug naar de tijd dat er moest betaald worden naargelang de luxe die men had met 2 inkomens ??
wel wees gerust dan zijn er binnen de kortste keren nog een pak meer daklozen en steuntrekkers (heb absoluut niks tegen deze mensen) die gun kinderen niks te bieden hebben en deze dan ook niet meer zullen zien op den duur.
ik denk dat ieder mens recht heeft op een menswaardig bestaan en recht geeft op contact met zijn kinderen zoals de kinderen recht hebben om hun beide ouders (graag) te zien.


er zijn ook internaten die de betalingen berekenen volgens het inkomen.
misschien eens alle mogelijkheden opzoeken en opsommen wat voor jou mogelijk is en wat niet of eventueel een oplossing kan zijn
en als jullie dan eens samen zouden overleggen( indien dit mogelijk is natuurlijk) mss komen er andere oplossingen uit de bus.
of mss wel DE oplossing .
als volwassenen zouden we beter moeten weten als het om kinderen gaat en ons ego eens wat meer de laan in sturen ipv een vete vurig te houden.

hendrik1
Berichten: 258

#7 , 21 apr 2013 20:39

[quote]ik vind dat ouders die het hoederrecht hebben en alimentatie krijgen maar al te vaak verwachten dat alles betaald kan worden door de alimentatie en de kinderbijslag[quote].

Van een bullseye gesproken !! :wink:

Respect!

Franciscus
Berichten: 38616

#8 , 21 apr 2013 21:03

Doe het bevragen met de papa zeker via mail zodat ook zijn reactie op papier staat.
Argumenten zijn idd tijd(verlies) gespendeerd in openbaar vervoer en reiskosten. Ook de min waarde voor dochter er bij tellen.
Tgo internaat kosten ... zeker als het een internaat van de school zelf is of er meerdere jongeren van die school op het internaat zitten.
Nogal wat van mijn familieleden zijn op internaat geweest. Die hebben het allemaal een fantastische tijd gevonden. Zeker qua zelfstandig leren en werken.
Mijn richting hadden ze daar niet... ik moest naar de school achter de hoek.(s.j.) :mrgreen:

hendrik1
Berichten: 258

#9 , 21 apr 2013 21:06

s.j. ? Ook geweest, nog geen second spijt van gehad!

Franciscus
Berichten: 38616

#10 , 21 apr 2013 21:24

BX (2)-A (2)- G- T- of Aalst? 8_)
Bij mij A extra muros.

hendrik1
Berichten: 258

#11 , 21 apr 2013 21:33

Ad extra muros zal je bedoelen zeker!

Franciscus
Berichten: 38616

#12 , 21 apr 2013 21:48

Te A (vroeger B maar geannexeerd door A ) en gelegen extra muros..
En dus niet in de richting die dat taaltje verstaat.. :cry:

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#13 , 22 apr 2013 12:26

ik vind dat ouders die het hoederrecht hebben en alimentatie krijgen maar al te vaak verwachten dat alles betaald kan worden door de alimentatie en de kinderbijslag
.

Van een bullseye gesproken !! :wink:

Respect!
Ter info :

Ik heb 2 kinderen - 13 jaar en 17 jaar. Ik ontvang 250€ alimentatie en 322 € kindergeld. Dit komt op 572€ per maand voor 2 kinderen. 236€/kind. Met dit bedrag betaal ik alles, maar dan ook alles. Ik heb nog geen enkele schoolfaktuur van bijkomende kosten aan de papa doorgestuurd, alhoewel ik dit volgens de overeenkomst mag doen. Hobbies van de kinderen, materiaal om deze hobbies uit te voeren, schoolmateriaal voor de kinderen, uitstappen, kledij, maaltijden, busabonnementen, zakgeld + de benzine die ik verbruik om iedereen overal te brengen waar ze moeten zijn. Ik denk niet dat de papa van mijn kinderen hoort te klagen. En, ik krijg geen studiebeurs omdat mijn huidige man teveel verdient. Dus dit wil zeggen dat mijn man betaalt voor mijn kinderen EN die van hem. Over eerlijkheid gesproken.....De reden waarom ik mijn dochter op internaat zou willen is voor het gemak van mijn dochter. Zij moet werken om de resultaten te behalen en ze verliest heel veel tijd door met de trein op en af te rijden. De reden waarom ik mijn dochter op internaat wil is, dat IK altijd degene zal zijn die een uur met de auto op en af zal mogen rijden wanneer er 1 of andere activiteit 's avonds is. Dit is voor mij niet haalbaar als onthaalouder buitenschoolse kinderopvang. Of moet ik mijn job opgeven ? De papa zal altijd wel een excuus vinden om dit niet te moeten doen. Dus Hendrik.... Ik verwacht niet dat alles kan worden betaald door de alimentatie en het kinderbijslagfonds. Ik doe meer dan mijn deel.....

Mariette
Berichten: 2507

#14 , 22 apr 2013 12:50

je kan toch moeilijk verwachten van een ouder die bv 1000 euro in de maand verdiend evenveel betaald dan en ouder die 1400 of 2000 euro in de maand verdiend.
ook als koppel was de bijdrage van beide ouders naar volgens het inkomen . jullie gaven ook niet uit wat je niet had.
ik bedoel maar , als jullie samen 2000 euro verdienen gaan jullie er geen 1500 aan de kinderen besteden.
ik vind dat ouders die het hoederrecht hebben en alimentatie krijgen maar al te vaak verwachten dat alles betaald kan worden door de alimentatie en de kinderbijslag.
Ik neem aan dat U ook vindt dat kinderen van een ouder die maar 1000 euro verdient maar minder boterhammetjes moeten eten omdat papa niet meer alimentatie betaalt?

Terug naar “Echtscheiding”