Echtscheidingsvonnis dat zichzelf tegenspreekt ?

JOKU
Topic Starter
Berichten: 10

Echtscheidingsvonnis dat zichzelf tegenspreekt ?

#1 , 17 mar 2013 11:44

Korte schets

Juni 2012 betrap ik mijn ex via fb chatberichten, laat het overspel enkele maanden later nog is vaststellen door deurwaarder.

Ex vroeg echtscheiding wegens onherstelbare onwrichting
Ik vroeg echtscheiding wegens overspel , of in ondergeschiktheid wegens onherstelbare ontwrichting


In het vonnis staat dat het overspel voldoende bewezen is maar niet gegrond (rb heeft de chatberichten en het verslag van de betrapping)
Dat de echtscheiding uitgesproken wordt op basis van onherstelbare onwrichting en het feit dat we +6maand niet meer samenwonen.


Nu is mijn probleem dat de rb het overspel voldoende bewezen acht maar niet gegrond, dwz dat ik zelf opdraai voor de betrappingskosten en een deel van de gerechtskosten.
Ik vraag dus echtscheiding wegens overspel, kan dit bewijzen door chatberichten en een door een deurwaarder vastgestelde betrapping, rb acht het voldoende bewezen maar spreekt toch iets anders uit??????

Wat kan ik hiertegen nog doen ?

MVGR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#2 , 17 mar 2013 13:12

Echtscheiding wegens overspel kan niet meer. Er bestaat geen schuldvraag meer bij echtscheidingen.

JOKU
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 17 mar 2013 14:22

Echtscheiding wegens overspel kan niet meer. Er bestaat geen schuldvraag meer bij echtscheidingen.
klopt maar gedeeltelijk hé, je kan er niet meer voor gestraft worden maar het bestaat nog steeds.

nu noemt het echtscheiding wegens zware fout

Reclame

VDG2
Berichten: 785

#4 , 17 mar 2013 14:40

Er zijn nog twee vormen: onherstelbare ontwrichting en onderlinge toestemming. Bij onherstelbare ontwrichting dient deze ontwrichting (met alle wettelijke middelen) bewezen te worden. Dit kan o.a. door overspel aan te tonen.

Echtscheiding op grond van zware fout? Kan u de wetgeving hieromtrent vermelden want dit is mij totaal onbekend? De (zware) fout kan alleen nog van belang zijn voor de eventuele toekenning (of niet-toekenning) van de onderhoudsbijdrage.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mar 2013 18:58

Om u te kunnen helpen moeten we het vonnis kunnen lezen. U kan het met een privé-bericht overmaken.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 19 mar 2013 10:01

“Art.229.§ 1. De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is. Het huwelijk is onherstelbaar ontwricht wanneer de voortzetting van het samenleven tussen de echtgenoten en de hervatting ervan redelijkerwijs onmogelijk is geworden ingevolge die ontwrichting. Het bewijs van de onherstelbare ontwrichting kan met alle wettelijke middelen worden geleverd...”(Burgerlijk Wetboek).
“...Ook het ongemotiveerd verlaten van de woning...om een overspelige relatie aan te gaan,12 werden in de rechtspraak aanvaard als bewijs van de onherstelbare ontwrichting. 12 Rb.Bergen 2 oktober 2008,Act.dr.fam. 2008,210‘ “,APS,F.,Evaluatie en perspectieven van de Echtscheidingswet 2007.Het verhaal van het badwater en het kind...,R.W.2009-10,1754-1770.

‘Nu is mijn probleem dat de rb het overspel voldoende bewezen acht maar niet gegrond, dwz dat ik zelf opdraai voor de betrappingskosten en een deel van de gerechtskosten.’

“Art.1050.In alle zaken kan hoger beroep worden ingesteld zodra het vonnis is uitgesproken...Art.1051.De termijn om hoger beroep aan te tekenen is één maand, te rekenen vanaf de betekening van het vonnis...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”