Schoolkeuze

ThinkPink12
Topic Starter
Berichten: 73

Schoolkeuze

#1 , 15 mar 2013 07:59

Dag iedereen,

mijn vriend en zijn ex zitten verwikkeld in een 'vechtscheiding'.
Hij zit zijn dochter elke week in het weekend, maar er is een maatschappelijk onderzoek gevraagd door mijn vriend zodat hij kan 'bewijzen' dat hij alles heeft en kan om co-ouderschap te verkrijgen.
Nu zegt ze dat ze hun dochter gaat laten inschrijven in een school dicht bij haar wat dus voor mijn vriend niet haalbaar is om daar elke keer naar toe te rijden.

Kan de mama zomaar beslissen naar welke school de dochter gaat? Ook als de papa niet akkoord gaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 15 mar 2013 08:10

Schoolkeuze moet gemaakt worden door beide ouders samen, mama mag dit niet alleen beslissen.
Maar een school mag ervan uitgaan dat wat de ene ouder doet, gebeurt met akkoord van de andere. Uw vriend kan dus best (aangetekend) laten weten aan de school waar zijn ex hun dochter wil inschrijven, dat hij niet akkoord gaat met een inschrijving daar. De school mag dan niet inschrijven.

eylis
Berichten: 8847

#3 , 15 mar 2013 09:48

enne ook heel belangrijk, onafgezien van de verblijfsregeling heeft je vriend wél al co-ouderschap samen met de mama van hun dochter. Dat wil zeggen: alle beslissingen ivm opvoeding, scholing en medisxche zaken moeten samen genomen worden. Als de moeder dat weigert, pleegt ze een misdrijf tegen het wettelijk co-ouderschap.
Wéét ook dat verblijfsco-ouderschap bij beide ouders door een rechter doorgaans toegestaan wordt als één van de ouders hierom vraagt.
Dis inderdaad zoals Turaki voorstelt: meteen contact opnemen met de bewuste school dat de vader niet akkoord is met de inschrijving daar.
In grotere scholen lossen ze dat soort problemen al op door (in geval van gescheiden ouders) bij inschrijving een papier te laten tekenen door beide ouders dat ze akkoord zijn met deze school.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 15 mar 2013 10:02

Welke van beide ouders is in eerste instantie verhuisd? Want ook daar houdt de rechter rekening mee las ik hier al.

ThinkPink12
Topic Starter
Berichten: 73

#5 , 15 mar 2013 20:53

de mama is terug naar haar ouders vertrokken en de papa is in de buurt blijven wonen waar men altijd woonde. Bedankt voor de reacties allemaal!

hoop op ...
Berichten: 13

#6 , 16 mar 2013 01:01

ja idd misdrijf tegen wettelijk co-ouderschap.
maar daar begint het hé ......klacht neerleggen ??
een pv........wat doen ze ermee ????
tegen dat er daadwerkelijk iets veranderd als het al veranderd; zijn we meer dan één jaar verder en tegen dan is er wel iets anders waar het spaak loopt.
t'is een straatje zonder einde.
de ouder waar het kind woont heeft alles in handen ,ook al heb je als beide ouders evenveel rechten .
ik ben al drie jaar aan het vechten om gelijke rechten over de kinderen......... nog steeds heb ik nergens iets over te zeggen .
men beslist alles wat de kinderen aangaat samen met de nieuwe partner zonder mij er in te kennen.
zelfs als ze op reis gaan en er zijn dagen in die tijd dat ik recht heb de kinderen bij mij te hebben ,trekken ze zich niet aan.
dan sturen ze een mailtje kort voor vertrek :"de kinderen zullen de komende weken niet komen op de dagen dat ze moeten komen ,wij gaan 3 weken op reis "
bij de vraag kan ik de gegevens krijgen waar de kinderen verblijven in die tijd ? antwoord: " dat gaat u niet aan."
binnen 2 maand voor een derde keer voorkomen bij de jeugdrechter en ondertussen zitten we aan sociaal onderzoek nr. 2 .
en ondertussen blijven ze voortdoen.
altijd is er wel het een of ander te vinden waardoor ze buiten schot blijven.
het kost alleen enorm veel energie en geld voor weinig tot geen verandering

Lucke
Berichten: 183

#7 , 16 mar 2013 21:38

Bijna idem geval hier...
Wel in een week week regeling. Voorstel was om het kind in te schrijven in een school gelegen tussen beide woonplaatsen. Papa woont nog steeds op hetzelfde adres.
Mama is bij de ouders gaan inwonen.... rechtbank besliste om onze dochter naar de school te laten gaan waar haar domicilie staat (jier bij de moeder).
Als argument haalt de rechtbank aan dat het het beste is om een kind naar de school te laten gaan waar de domicilie staat om meer stabiliteit te geven...
Gevolg.. als onze dochter bij papa is mogen we elke ochtend en avond 25 km rijden terwijl de voorgestelde school door papa op (hou u vast) op geen 5 min van mama haar werk ligt.
Hier werd echter geen rekening mee gehouden. Niet in eerste aanleg en niet in hoger beroep.

Terug naar “Echtscheiding”