Zeer moeilijke echtscheiding van buitenlandse partner

Kathleentje
Topic Starter
Berichten: 1

Zeer moeilijke echtscheiding van buitenlandse partner

#1 , 02 mar 2013 22:04

Hallo!

Een vriendin van mij die in Zuid-Afrika woont, en ook de Zuid-Afrikaanse nationaliteit heeft, heeft mijn hulp gevraagd.
Ongeveer 7 jaar geleden is ze getrouwd in Zuid-Afrika met een Belgische man. Ze hebben daar samen een zaak opgestart die op het eerste zicht goed draaide, maar nu zijn de zaken toch slecht beginnen gaan en is hij halsoverkop terug naar België gekomen. Hij is hier ondertussen een jaar, heeft ook een nieuwe relatie, maar is nog steeds getrouwd met die vriendin van mij die in Zuid-Afrika is achtergebleven.
Ze hebben ook een dochter samen van 5 jaar oud, die niet meer naar school kan omdat haar papa het schoolgeld niet meer betaald heeft. (In Zuid-Afrika zijn er alleen maar dure privéscholen)
Hij heeft mijn vriendin achtergelaten met bijna 300.000 euro schuld terwijl hij hier de grote meneer uithangt.
Kan hij zomaar zijn vrouw en kind achterlaten en hier een nieuwe relatie aangaan terwijl hij nog getrouwd is? En kan hij zijn (ex)vrouw zomaar laten opdraaien voor al de schulden?
Zij wil nu scheiden, maar blijkbaar moet ze daarvoor naar België komen en een Belgische advocaat nemen. (dat is wat ze haar tenminste verteld hebben)
Ze tast momenteel een beetje in het donker en ziet door het bos de bomen niet meer. Hoe kan ze dit het best aanpakken om zo snel mogelijk van haar ex verlost te zijn?
En kan het feit dat hij hier een nieuwe relatie heeft tegen hem gebruikt worden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 02 mar 2013 22:55

Nu ken ik weinig van Zuid Africaans scheidingsrecht maar stel dat ik als Belg maandag in Brugge met iemand van Zuid Africaanse nationaliteit trouw dan zegt er iets in mij dat voor een scheiding ik niet zomaar naar Zuid Africa moet om er gaan te scheiden.

Voor het kind bestaan er rechten en regels. Die moeten door hem alsook door gevolgd worden. Als ze al een jaar uit elkaar zijn en 300.00 euro schuld dan schat ik in dat er al een rechter is gevraagd om maatregelen uit te spreken.

In voorkomend geval kan je ons daar wat meer over informeren?

Het is de (jeugd)rechter waar het kind is ingeschreven die normaliter rechtsmacht heeft, maar internationale scheidingszaken waar kinderen in betrokken zijn, is niet altijd even simpel.

Hier een citaat en een link voor nog meer info
Elke magistraat, zetelend in familiezaken, wordt vroeg of laat geconfronteerd met de toepassing van Verordening (EG) nr. 2201/2003, de zogenaamde Brussel IIbis-Vo. Deze verordening bevat regels voor de internationale bevoegdheid en voor de erkenning en tenuitvoerlegging van beslissingen in huwelijkszaken en in zaken van ouderlijke verantwoordelijkheid
bron: http://www.igo-ifj.be/sites/default/fil ... 0IIbis.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 02 mar 2013 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 02 mar 2013 22:58

Gezien zij in Z-Afrika gehuwd zijn is zo wie zo ook de wetgeving aldaar van toepassing.

http://countries.diplomatie.belgium.be/ ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook

http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 02 mar 2013 23:16

Volgende week heb ik nog een afspraak met een vader die een zeer moeilijke echtscheiding heeft en een dochterje van ook zo die leeftijd. Moeder en dochter zijn in Zuid-Africa. Misschien kan ik daar wat informeren en wat bijleren, want op zijn zachtst gezegd was dat op burgerlijk vlak een bizarre zaak.

RR

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 02 mar 2013 23:38

Zie ook de zaak van de man uit de Antwerpse Kempen en de schaatskampioene.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#6 , 13 mar 2013 12:28

"De rechtbank heeft de Zuid-Afrikaanse ex-kunstschaatsster L.M. na een verzet opnieuw veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijf jaar voor parentale ontvoering."
bron: http://www.gva.be/regio-kempen/turnhout ... ing-2.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo zie je maar dat je beter geen kind(eren) langer dan 5 dagen verborgen houdt voor hen die het recht hebben de kinderen op te eisen (art. 432 SW) De rechter veroordeeld meestal op basis van "meer dan 5 dagen verborgen houden" ipv "vasthouden buiten het Rijk

Code: Selecteer alles

§ 2. Indien de schuldige het minderjarige kind meer dan vijf dagen verborgen houdt voor degenen die het recht hebben het op te eisen of het minderjarige kind onrechtmatig buiten het grondgebied van het Koninkrijk vasthoudt, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar en met geldboete van vijftig frank tot duizend frank, of met een van deze straffen alleen.
Vermoedelijk is dat een slag in het water omdat in die case de moeder en kind naar Z-Africa zijn vertrokken.

Dus hoe moeilijk de scheiding ook mag wezen men kan in Belgie best de verblijfsregeling die de rechter uitspreekt respecteren.
Hoe men daar in andere landen vb. Zuid-Africa met omgaat weet ik niet. Het kan gebeuren dat er procedure's in twee landen gelijktijdig opgestart worden.

RR

Scorpio
Berichten: 242

#7 , 20 mar 2013 22:13

Ik zou haar aanraden te kijken waar het meest voordelig is de echtscheiding op te starten. Normaal gezien is dit in het land van de echtelijke woonst. Dus kan ze zich beter in de Zuid-Afrikaanse wetten verdiepen. Ik ben ook Belg, vroeger getrouwd met Zuid-Afrikaan, maar wonende in ander land. Ik kon niet in België scheiden. Misschien in haar geval wel omdat haar man al terug in België woont. Waar heeft hij officieel residentie? In elk geval, dat ze met haar kind in Zuid-Afrika blijft of ze riskeert het hoederecht te verliezen. Verder is school verplicht vanaf 7 jaar in Zuid-Afrika. En er zijn heus andere scholen dan privé scholen. Op 5 jaar een privé school voor het kind omdat het niet anders kan, beetje met een korrel zout nemen hoor...

Terug naar “Echtscheiding”