berekenen alimentatie

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

berekenen alimentatie

#1 , 18 feb 2013 17:00

Is er een regel die bepaald wat het bedrag is van de alimentatie die je krijgt voor de kinderen ? Als ik zie wat mijn man moet betalen voor zijn kinderen en wat ik krijg voor mijn kinderen, zit er daar een hemelsbreed verschil in.

Mijn kinderen :
zoon van bijna 17
dochter van 13

in EOT werd 125€ per kind vastgelegd, ik ontvang nu door aanpassing van de index 135€ per kind + tussenkomst in buitengewone kosten

Kinderen van mijn man :
dochter van bijna 17
zoon van 8

mijn man betaalt 150€ voor zoontje van 8 en 200€ voor dochter van 17 (bedrag werd niet verhoogd omdat de dochter in het weekend gaat werken) maar het kon oplopen tot 250€ voor de dochter
+ tussenkomst in buitengewone kosten komen er ook nog bij

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 18 feb 2013 23:07

Hangt onder andere van het inkomen af van de personen.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#3 , 19 feb 2013 13:51

Maar kunnen die verschillen echt zo groot zijn ? Ik moet eerlijk toegeven dat ik met de alimentatie voor mijn kinderen niet toekom. Qua aankoop kledij en schoenen. Ik zie ze groeien terwijl ik er op sta te kijken. Ik koop echt alles zelf aan en geef om de 2 weken de kleren mee als ze een weekend naar hun vader zijn, busabonnement wordt door mij betaald, hobby's van de kinderen, zakgeld, uitgaan en ga zo maar door. Mijn man betaalt eigenlijk zelfs meer voor mijn kinderen terwijl hij voor zijn kinderen ook alimentatie betaalt. Zijn zoontje heeft hier een kleerkast met kledij of anders loopt hij heel het weekend als hij er is, in dezelfde kleren want moeder geeft niets mee van verse kleren.
Als ik aan andere gescheiden moeders vertel wat ik krijg van alimentatie blijkt dat ik ver onder de bedragen zit van wat zij ontvangen. Kan ik verhoging aanvragen en hoe moet ik dit staven ?

Reclame

Corinne
Berichten: 44

#4 , 19 feb 2013 20:49

Tja Leeuwke, en mijn ex ging er vandoor (begin 2011) toen mijn jongste nog geen 3 maanden was. Ze waren toen 5 jaar, 3 jaar en net geen 3 maand.
Ik heb bij het vrederecht € 100 per kind verkregen, toen is m'n ex naar de jeugdrechtbank gestapt en daar wou hij verkrijgen om geen alimentatie meer te moeten betalen en de kinderen fiscaal ten laste te houden. Hij had ondertussen met z'n nieuwe vriendin al een huis gekocht. Ik had net pril een nieuwe relatie. Hij is dus bekomen dat hij GEEN alimentatie meer moet betalen en ik de kindjes fiscaal ten laste kreeg! Het kindergeld is wel volledig voor mij, dus ik moet het daar ook mee proberen te stellen. Elke situatie is zo anders en wordt zo anders beoordeeld vind ik.
Ik ken ook iemand die voor 2 kindjes € 400 krijgt en niemand vindt het normaal dat ik niks krijg, maar is het de moeite (en haalt het werkelijk iets uit?) om weer alle miserie en geld aan een advocaat te hangen. Mijn advocaat zei rechtuit dat het niks zal uithalen om in beroep te gaan. Tenzij ik opnieuw alleen kom te vallen (als ik dus geen relatie zou hebben), ze gaan er maar van uit dat mijn nieuwe partner mee opdraait voor mijn kindjes.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#5 , 20 feb 2013 23:06

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=45056" onclick="window.open(this.href);return false;
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”