Domicilie wijziging dochter

Lucke
Topic Starter
Berichten: 183

Domicilie wijziging dochter

#1 , 13 feb 2013 19:43

Hallo,

Vandaag heb ik brief ontvangen van een bepaalde gemeente met de vermelding dat mijn dochter (3jaar) haar domicilie adres is gewijzigd en daaris ingeschreven.
Via de rechtbank is er een vonnis opgesteld dat er een verblijfs-co-oudershapsregeling van kracht is.

Kan mijn ex zomaar zonder mijn medeweten het domicilieadres van onze dochter wijzigen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mariavdv
Berichten: 6

#2 , 13 feb 2013 23:26

Ik heb juist hetzelfde meegemaakt, in dezelfde situatie!

In het geval van co-ouderschap (nemen van gezamelijke beslissing) is de gemeente verplicht om de andere ouder op de hoogte te brengen van een adreswijziging van een minderjarig kind. Je krijgt deze brief om je op de hoogte te brengen en je de kans te geven om al dan niet je goedkeuring te geven. Het antwoord is dus JA of NEEN, naargelang de acties die jij onderneemt. Normaal gezien zal de wijkagent je hieromtrent ook contacteren.

Als jij geen actie onderneemt kan ze dit perfect. Als jij de gemeente contacteert, kan ze dit niet en zal ze een adreswijziging moeten bekomen via een andere weg.

Lucke
Topic Starter
Berichten: 183

#3 , 13 feb 2013 23:30

Bestaat hier enige wetgeving hieromtrent? Bij het vorige incident (vertrokken naar het buitenland met dochter zonder enige berichtgeving) zei men op het stadhuis dat ze de wetgeving niet kende in zulk soort situaties.
We hebben inderdaad gezagsco-ouderschap en bi-locatie (week/week)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 13 feb 2013 23:42

En wat zegt het vonnis over administratief adres... dus iets in de aard van de dochter zal domicilie hebben bij partij een.
Of partijen dienen overeen te komen ...

Ik heb zelfs ooit een vonnis en daarna een arrest in handen gehad waarin kinderen bij moeder MOETEN ingeschreven worden...
Waar vader een van de kinderen eerst via de ziekenkas op zijn adres laat zetten.
Dan in de gemeente van de moeder gaat zeggen dat kind bij hem woont wordt overgeschreven ZONDER de moeder in kennis te stellen.
Als moeder daarna met arrest naar gemeente gaat krijgt ze doodleuk als antwoord ...'Mor madam daar houden wij ons niet mee bezig ... een arrest was da... ge zult terug naar uwen advocaat moeten he medam die zal het eens uitleggen'.

Lucke
Topic Starter
Berichten: 183

#5 , 13 feb 2013 23:50

Domicilie en fiscaal voordeel alsook kindergeld aan de moeder... Het kind is ingeschreven bij de moeder zodat de stabiliteit op administratief vlak best bewaard wordt.
In de beslissing van de rechter komt dit echter nergens terug naar boven, enkel vermeld in de beoordeling.

Dat kan toch niet betekenen dat de moeder zomaar van adres mag wijzigen,... wat als ze velekm's verder weg gaat wonen??

Kingfisher
Berichten: 483

#6 , 14 feb 2013 16:02

Is een feitenkwestie. De moeder mag verhuizen, zolang het geen wezenlijk impact heeft op de verblijfs-co-oudershapsregeling (bv moeder verhuist twee straten verder). Als het over grotere afstanden gaat, kan dit een reden zijn om de verblijfsregeling te wijzigen.

Terug naar “Echtscheiding”