allimentatie voor kind na bijzonder onderwijs

hildetsj
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: herentals

allimentatie voor kind na bijzonder onderwijs

#1 , 01 mei 2007 17:12

een vraagje
ik ben een gescheiden vader met 1 zoon. Ik ben nooit op de hoogte gehouden van zijn schoolresultaten of welke school hij gevolgd heeft. Nu is hij 17 en heeft hij vorig jaar, toen hij 16 en half werd zijn getuigschrift gehaald in het bijzonder onderwijs. Ik wist helemaal niet dat hij daar zat, maar hij had een jaar overgeslagen en hij is op 16 en half met een getuigschrift voor metser gestopt met elke dag naar school gaan. Hij heeft zich ingeschreven bij de RVA en VDAB en daar hij onder de 18 jaar was moest hij een half jaar wachttijd ingaan. Van december/ januari heeft hij een uitkering en geen kinderbijslag meer, maar die uitkering is niet veel natuurlijk. Hij volgt nu een opleiding in de school waar hij daarvoor gezeten heeft, maar 2 dagen per week en 3 dagen werken, waar hij geen loon voor krijgt, niet officieel dan toch.
moet ik allmentatie blijven betalen tot hij voledig werkt? wanner dat gaat zijn weet ik niet...of tot hij 18 is, dat is dit jaar december? Ik heb al veel raad gevraagd, maar bijzonder onderwijs is een speciaal geval en niemand weet het blijkbaar, en ik weet niet eens waarom mijn zoon daar zo wie zo zat. Er is niks mis met mijn zoon, hij ging gewoon niet graag naar school en leren al helemaal niet.
misschien weet iemand hier hoe het zit? dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#2 , 02 mei 2007 08:46

Normaal betaalt men de onderhoudstoelage voor het kind tot het kind zelf een inkomen heeft.

Er is schoolplicht tot 18 jaar.
Einde van de studie (18 jaar of ouder). Dan inschrijven bij de VDAB, waar tijdens een wachttijd van 9 (en soms 10) maanden, werk gezocht wordt.
* Ofwel vindt de persoon tijdens de periode van de wachttijd werk, er is dus een inkomen, waardoor de toelage niet meer moet betaald worden. Het kinderbijslagfonds blijft betalen volgens dezelfde modaliteit.
* Ofwel vindt de persoon geen werk, en is er stempelgeld vanaf het einde van de wachttijd, dus een inkomen, waardoor de toelage niet meer moet betaald worden. Het kinderbijslagfonds blijft betalen volgens dezelfde modaliteit.
* Ofwel blijft de persoon studeren en verzamelt het ene diploma na het andere. Hier kan men dat stoppen via een aangetekende zending na het behalen van het eerste diploma.

--> In elk geval tot het 18de jaar betalen. En eventueel daarna ook afhankelijk van VDAB wachttijd of werken, dus maximum 9 of 10 maanden.
Bent u zeker dat het kinderbijslagfonds nu niet meer tussenkomt ? Via een telefoon kunt u dat van hen vernemen.

hildetsj
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: herentals

#3 , 02 mei 2007 15:23

ik weet dat er schoolplicjt is tot 18, normaal, maar bijzonder onderwijs in een uitzondering op deze regel. En nee, hij krijgt geen kinderbijslag meer, en jawel hij krijgt vanaf december, ingeschreven bij VDAB in juni 2006 en 6 maanden wachtrtijd, een uitkering van 212 euro geloof ik. Vandaar dat hij geen kinderbijslag meer krijgt. Hij had vanaf maart al kunnen beginnen werken bij een baas waar hij ook stage deed daarvoor, maar hij had een ongeluk met de bromfiets en dat ging dus niet door. In december wordt hij pas 18 en ik wil best betalen tot dan, alleen, ik dacht altijd dat als men geen kinderbijslag meer had,en wel een uitkering, het alimentatie ook weg viel. HIj heeft zijn wachttijd wel degelijk doorlopen 6 maanden verleden jaar. En vanaf december 2006 heeft hij een uitkering.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 04 mei 2007 11:52

?Art.203.? 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de OPLEIDING van hun kinderen.Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.35.? 1. Om toegelaten te worden tot het recht op overbruggingsuitkeringen tijdens de duur van de deeltijdse leerplicht moet de jongere aan de volgende voorwaarden voldoen:1? a) ofwel studies met een volledig leerplan van de lagere secundaire cyclus met technische of beroepsvorming voleindigd hebben...ofwel...2? na de be?indiging van de in 1? bedoelde studies...een wachttijd doorlopen hebben van 155 dagen. Deze wachttijd vangt ten vroegste aan de dag waarop de jongere niet meer onderworpen is aan de voltijdse leerplicht en moet doorlopen zijn voor de uitkeringsaanvraag...3?.niet werkloos zijn wegens omstandigheden afhankelijk van zijn wil in de zin van artikel 51,?1,tweede lid,3? en 4?...?(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

?Art.1.? 1. Voor de minderjarige is er leerplicht gedurende de periode van twaalf jaren die aanvangt met het schooljaar dat begint in het jaar waarin hij de leeftijd van zes jaar bereikt en eindigt op het einde van het schooljaar in het jaar tijdens hetwelk hij achttien jaar wordt.De leerplicht is voltijds totdat de leeftijd van vijftien jaar is bereikt en omvat ten hoogste zeven jaren lager onderwijs en ten minste de eerste twee leerjaren van het secundair onderwijs met volledig leerplan; in geen geval duurt de voltijdse leerplicht voort na zestien jaar.De periode van voltijdse leerplicht wordt gevolgd door een periode van deeltijdse leerplicht. Aan de deeltijdse leerplicht wordt voldaan door het voortzetten van het secundair onderwijs met volledig leerplan of door het volgen van onderwijs met beperkt leerplan of van voor de vervulling van de leerplicht erkende vorming?(29 JUNI 1983. - Wet betreffende de leerplicht).

Uit ?Hij volgt nu een opleiding in de school? en uit voornoemde wetgeving blijkt dat zijn OPLEIDING,in de zin van art.203 B.W.,niet voltooid is,zodat uw onderhoudsplicht verder loopt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 04 mei 2007 12:17

Er is schoolplicht tot 18 jaar.
Er is helemaal GEEN schoolplicht!

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#6 , 04 mei 2007 20:25

In Duitsland noemt men het schoolplicht.
Hier is dat leerplicht en die eindigt op het 18e jaar.

Terug naar “Echtscheiding”