Ex wou ongeboren kind niet, nu opeens wel

Alasse
Topic Starter
Berichten: 3

Ex wou ongeboren kind niet, nu opeens wel

#1 , 31 dec 2012 17:46

Hallo,

Momenteel ben ik 34 weken zwanger.
Ik had met mijn ex een huis gekocht begin 2012 en in april zijn we gestopt met de pil.
In juni bleek ik al zwanger te zijn, in juli ontdekte ik dat hij al 5maand met een ander meisje bezig was en eiste hij abortus.
Ik heb dit geweigerd. We hebben nog 2x geprobeerd om er samen uit te geraken, maar eind augustus is hij voorgoed vertrokken.
Hij wou er niet van weten, wou geen papa worden, wou zijn vrijheid terug, geen verantwoordelijkheid,... en is bij een vriend gaan wonen.
Mijn wereld stortte in, ben terug bij mijn ouders gaan wonen, waar ik nu nog zit.
Een maand geleden begon hij opeens weer contact op te nemen, wou hij mee naar de gynaecoloog en stuurde hij een mail met zijn visie over de regeling van de baby: Hij wil bij de bevalling zijn, wilt elke week een paar uur op bezoek komen en vanaf de kleine 4 maand is wilt hij hem 1 weekend om de 2 bij hem hebben.
Ik wil dit absoluut niet, want hij wou ons niet meer en heeft ons 5maanden aan ons lot over gelaten. Nu de bevalling dichterbij komt staat hij daar opeens.

Ik heb een advocaat onder de arm genomen. Ik wil wel dat hij zijn zoontje kent, en andersom ook, maar ik word alleenstaande moeder en daar heeft hij voor gezorgd, want hij heeft ons laten zitten. In mijn voorstel via de advocaat staat dat hij elke oneven zaterdag bezoekrecht heeft van 14.00-17.00. De eerste drie levensmaanden sowieso waar ik bij ben, daarna krijgt hij het kind tussen die uren mee.
Ik vind dat hij al blij mag zijn dat hij zijn kind mag zien, terwijl hij hem niet wou, en vind dat hij zich eerst moet bewijzen.
Hij is nu blijkbaar ook met een advocaat bezig, want hij wilt absoluut de kleine om het weekend bij hem.

Nu is mijn vraag, denken jullie dat hij daarin zal slagen? Ik ben daar zo bang om, ik heb de laatste maanden alles gedaan om voor mijn kind te vechten, heb al veel moeten doorstaan met mijn zwangerschap, hij heeft nooit achter iets gevraagd, en nu opeens wilt hij dan het kind nog van mij afpakken ook..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38650

#2 , 01 jan 2013 16:10

Bezoekrecht bestaat al jaren niet meer dit ter zijde.
Gaat hij jullie kind erkennen of gaat u dat weigeren?
Hierbij al twee teksten die u best eens leest.
http://www.google.be/search?q=erkenning ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/vaderschap-en-betwisting-vaderschap" onclick="window.open(this.href);return false;

Alasse
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 04 jan 2013 14:42

Ja, ik ga hem het kind laten erkennen, omdat hij toch dreigt achteraf met een DNA-test aan te komen als ik het niet doe.
Dus ik wil hem een stapje voor zijn.

Hij wilt het kind vanaf dat hij 4maanden oud is een hele dag bij hem. Vanaf dat hij 6maanden is, wilt hij hem al een heel weekend bij hem.
Dat kan hij toch niet eisen? Een pasgeboren babietje al zolang bij de mama weghalen?
Ik ga trouwens borstvoeding geven, dus dan kan dit toch sowieso al niet?

Ik heb er geen problemen mee dat hij zijn zoontje ziet, maar die maanden erop plakken vind ik er toch wel over gaan.
Zeker omdat hij elke vrijdagavond zaalvoetbal heeft, en elke zondag om 13.00 op de voetbal moet zijn en dan match heeft.
Wat gaat hij ondertussen met de baby doen als hij hem in het weekend heeft?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38650

#4 , 04 jan 2013 15:26

Vanaf de geboorte hebben BEIDE ouders dezelfde rechten dus ook omgangsrecht en beslissingsrecht over hun kinderen.
U kan alleen niet beslissen over de toekomst van jullie kind.
Wat de vader doet tijdens zijn tijd met jullie kind is zijn zaak niet de uwe.
Wat u doet met jullie kind is uw zaak niet de zijne.

Corinne
Berichten: 44

#5 , 04 jan 2013 19:51

Wat je schrijft over de borstvoeding klopt wel.
Mijn jongste zoontje was amper 2 maand toen de papa (van 3 kindjes) er plots vandoor ging, voor iemand anders.
Tot er iets vastlag bij de rechtbank kon hij de baby bij mij thuis bezoeken.

Bij het vredegerecht vroeg ik om hem, tot ik zou stoppen met de borstvoeding, elk weekend 2u mee te geven tussen 2 borstvoedingsbeurten door. De papa vroeg meteen om een gelijke regeling zoals de grotere kindjes, maar dit is hij niet kunnen bekomen. Aangezien de jonge leeftijd van ons jongste kindje en het feit dat ik borstvoeding gaf had ik de rechter aan mijn kant, die had er enorm veel begrip voor. Er zal geen enkele mens jou kunnen verbieden om borstvoeding te geven!
Afkolven is hier bij geen enkele van de drie ooit gelukt, en de papa wist dit, dus dit was zeker geen optie!
Vanaf de baby 6 maand was begon ik geleidelijk aan met vaste voeding, toen die vlot verliep ging hij iets langer naar papa, dan at hij daar z'n groentehapje en hij bracht hem erna terug omdat hij altijd graag nog even wat melk dronk.

Ik ben gestopt met borstvoeding geven toen ons kindje 11 maanden was, sindsdien ging hij elk weekend naar papa mee met de grotere kindjes. We zijn inmiddels nog bij de jeugdrechtbank geweest en daar zijn we samen overeengekomen dat vanaf onze kleinste 2 jaar was, we overgaan naar een 6 dagen bij papa, 8 dagen bij mama regeling, zo doorlopend (voor alle drie de kindjes). En dat verloopt sinds november perfect!

Ik begrijp je gevoel dus absoluut, het idee dat je als mama je o zo kleine babytje moet meegeven doet pijn. Ik had er hartzeer van, zelfs als hij maar 2 uurtjes weg was. Maar dan nam ik op het gemak een uitgebreid bad, ging ik even fietsen...zodat de tijd snel voorbij was. Ik heb mij wel altijd voorgehouden dat hij als papa ook het recht had om z'n kindje te leren kennen, het was misschien niet zoveel als hij zelf zou gewild hebben, maar ze hebben inmiddels ook een goeie band opgebouwd.

Succes!

Franciscus
Berichten: 38650

#6 , 04 jan 2013 21:23

Zijn jullie gehuwd of samenwonend dat maakt een verschil welke rechtbank bevoegd is voor voorlopige maatregelen.

duma
Berichten: 2871

#7 , 05 jan 2013 14:59

Eventjes het borstvoedingsverhaal ontkrachten:

De ex van mijn man dacht dat dat een reden was om zijn zoon van hem weg te houden. Zijn zoon komt sinds zijn 5 maanden week om week naar ons. De rechter oordeelde dat afkolven kan en dat bi-locatie het beste was. Zo zie je maar weer.

Mijn raad: Probeer tot een redelijk akkoord te komen, best onderling. De rechtbank geeft alleen maar extra spanning.
Bi-locatie komt er toch als hij dat wil en dat kan een pak sneller zijn dan je wel zou denken.
Veel hangt ook van de rechter af en dat kan je dus niet voorspellen.

Franciscus
Berichten: 38650

#8 , 05 jan 2013 15:12

Probeer via een bemiddelaar
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien er dan een akkoord is zal dat neem ik aan evenwichtig zijn. Spreek ineens af hoe en wat de alimentatie en bijzondere kosten geregeld worden, halen en brengen, wissels enz enz
Ook dat bij een probleem de zaak eerst besproken wordt met de bemiddelaar. enz enz.

Laat DAN uw akkoord bekrachtigen door de rechtbank dan kan elke partij indien er toch iets misloopt beroep doen op de wettelijke regels van onze rechtstaat.

Mariette
Berichten: 2507

#9 , 05 jan 2013 15:19

Eventjes het borstvoedingsverhaal ontkrachten:

De ex van mijn man dacht dat dat een reden was om zijn zoon van hem weg te houden. Zijn zoon komt sinds zijn 5 maanden week om week naar ons. De rechter oordeelde dat afkolven kan en dat bi-locatie het beste was. Zo zie je maar weer.

Mijn raad: Probeer tot een redelijk akkoord te komen, best onderling. De rechtbank geeft alleen maar extra spanning.
Bi-locatie komt er toch als hij dat wil en dat kan een pak sneller zijn dan je wel zou denken.
Veel hangt ook van de rechter af en dat kan je dus niet voorspellen.
dit vind ik toch vergezocht.

Eenmaal baby's via de fles gevoed worden (dus ook met afgekalfde melk), vertikken ze het om harder te zuigen aan de moederborst. Via een speen gaat dat namelijk een stuk gemakkelijker.
Op die manier ondermijnt men dus op langere termijn het goede verloop van de borstvoeding. Dit is alles behalve in het belang van het kind.
Zeker als men dan week/week verblijf heeft lijkt me afkolven van de moedermelk niet echt aan de orde.

Dan vind ik het voorstel van Corinne een pak kindvriendelijker en haalbaar.

Jeanne
Berichten: 25

#10 , 05 jan 2013 16:12

Goed vragen waarom hij het kind wil en wat de regeling zal zijn als hij het niet meer "wil".

Alasse
Topic Starter
Berichten: 3

#11 , 07 jan 2013 13:05

We zijn nog steeds wettelijk samenwonend.
Ik heb bewijzen dat hij eerst maanden abortus wou, mij liet zitten omdat ik dat geweigerd heb, mij dan maanden heeft laten links liggen en nu opeens met hangende pootjes terugkomt 'omdat hij zijn zoon wilt zien'.
Ik vind dat hij zich eerst moet bewijzen, want tussen het idee van een kind grootbrengen en dat ook effectief doen is nog een groot verschil..

De eerste 6maand ga ik uitsluitend borstvoeding geven. De eerste 3maand zou hij, volgens mijn voorstel, omgangsrecht krijgen. Daarna zou hij hem inderdaad ook tussen de voedingen door meekrijgen.

Watermeloentje
Berichten: 19

#12 , 24 jan 2013 03:20

Bewijzen dat hij het kind niet wou maakt voor een rechter niet uit. Hij wil het kind NU wel en dat telt.
Maak je geen illusies, ik had exact dezelfde situatie.
Ik zou inderdaad de eerste 3 maand zelf meegaan, en erna het bezoek ook tot die uren beperken gezien de jonge leeftijd van het kind.
Geleidelijk aan bouw je op en eindig je hoogstwaarschijnlijk ofwel in co ouderschap ofwel een volledig weekend omde 2 weken en helft schoolvakanties.

Watermeloentje
Berichten: 19

#13 , 24 jan 2013 03:22

En zoals ik hierboven las, probeer het onderling te regelen. Jeugdrechtbank is zo onvoorspelbaar en zoveel extra miserie. Voorkom het aub, het zal u ook veel geld uitsparen. Om u een voorbeeld te geven, mij heeft het 7500 euro gekost.

Scorpio
Berichten: 242

#14 , 28 jan 2013 23:59

En zoals ik hierboven las, probeer het onderling te regelen. Jeugdrechtbank is zo onvoorspelbaar en zoveel extra miserie. Voorkom het aub, het zal u ook veel geld uitsparen. Om u een voorbeeld te geven, mij heeft het 7500 euro gekost.
Ben hier volledig mee akkoord. Beter een aanvaardbaar voorstel doen, dan helemaal nee te zeggen tegen bezoekrecht. Want de vader gaat dat sowieso krijgen. Dat bloedend moederhart, daar heb ik gewoon mee leren leven...

Franciscus
Berichten: 38650

#15 , 29 jan 2013 00:15

@Scorpio ...bezoekrecht bestaat niet meer net zoals hoederecht.
Beide ouders hebben dezelfde rechten

Terug naar “Echtscheiding”