Wat zijn de nadelen van feitelijk gescheiden te leven?

agro
Topic Starter
Berichten: 9

Wat zijn de nadelen van feitelijk gescheiden te leven?

#1 , 20 apr 2007 15:02

wij zijn na 36 jaar huwelijk uit elkaar ,mijn man is door de vrederechter uit het huis gezet voor een jaar wegens verslaafd aan de alcohol.
Ik zie het leven met hem niet meer zitten en wil niet dat hij hier terug komt wonen.
Ik had eerst gedacht te scheiden met onderlinge toestemming maar ik heb ergens gelezen als hij komt te overlijden dat mijn onderhoudgeld wegvalt en dat ik moet wachten tot aan mijn pensioen voor dat ik weer terug inkomen heb.
bij een feitelijke scheiding zou ik terug vallen op een overlevingspensioen
maar wat zijn de voordelen en nadelen van feitelijk gescheiden te leven.
kan ik opdraaien b.v als hij iemand omver rijd in dronken toestand of als hij ander schulden maakt en hoe zit dat met belastingen en dergelijke?
jullie moeten nu niet denken dat ik te lui ben om te werken maar ik ben 56 jaar (vandaag) en werkte voor de scheiding niet meer en moet nu opnieuw op zoek ,ik had nooit gedacht dat het zo moeilijk zou zijn !!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#2 , 20 apr 2007 21:31

Na dat jaar kan uw man terug in het huis komen.

Bij echtscheiding ontvangt u binnen 9 jaren een bedrag groot 4/5 van het pensioenbedrag dat hij krijgt.

Bij feitelijke scheiding is een partner niet meer verantwoordelijk voor de andere. Maar hoe gaat u die feitelijke scheiding volhouden ? En ooit moet u dan wel scheiden, binnen 9 jaren, en kan dat dan wel opeens ?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 apr 2007 20:44

Ik ga ervan uit dat u trouwde zonde huwelijkscontract.In dat geval geldt :?Art.1407.Eigen zijn :..de schulden ontstaan uit een strafrechtelijke veroordeling of uit een onrechtmatige daad begaan door een der echtgenoten.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.1409.Onverminderd de navolgende artikelen kan een eigen schuld van een der echtgenoten slechts verhaald worden op diens eigen vermogen en inkomsten...Art.1412.Dezelfde regels gelden voor de schulden ontstaan uit een strafrechtelijke veroordeling van een der echtgenoten of uit een onrechtmatige daad door hem begaan.Indien het eigen vermogen van de echtgenoot-schuldenaar ontoereikend is, kunnen deze schulden bovendien op het gemeenschappelijk vermogen worden verhaald ten belope van de helft van zijn netto-baten.?(B.W.).

"Art.394.?2.In afwijking van ?1 kan,in geval van feitelijke scheiding van de echtgenoten,de belasting op het vanaf het tweede kalenderjaar na de feitelijke scheiding verworven inkomen van een van de echtgenoten niet meer worden ingevorderd op het inkomen van de andere echtgenoot of op de goederen die deze met dat inkomen heeft verworven"(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

?Art.74...? 2. De van tafel en bed gescheiden of de feitelijk gescheiden echtgenoot kan de uitbetaling van een gedeelte van het rustpensioen van zijn echtgenoot verkrijgen voor zover :...?3...B. Wanneer de bepalingen van artikel 3, ? 8, van de wet van 20 juli 1990 of van artikel 5, ? 8, van het koninklijk besluit van 23 december 1996 worden toegepast, bekomt de aanvrager de helft van het pensioen als gehuwde dat aan zijn echtgenoot in de pensioenregeling voor werknemers kan worden toegepast, verminderd met het bedrag van de voordelen bedoeld in ? 2, d, waarop de aanvrager persoonlijk gerechtigd is.?(21 DECEMBER 1967. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”