Onderhoudsgeld ex-vrouw

de dees
Topic Starter
Berichten: 1

Onderhoudsgeld ex-vrouw

#1 , 18 apr 2007 18:00

Hallo,

Mijn echtgenoot is ondertussen 17 jaar gescheiden, met onderlinge toestemming.
De kinderen hebben altijd alles gekregen wat betref de alimentatie, tot beiden afgestudeert waren zelf nog een jaar extra.
Ex krijgt hierbij ook nog eens onderhouds geld voor zichzelf terwijl ze werkt, ongeveer 227?

Beiden liggen opnieuw in discussie, daar mijn man er is achter gekomen dat de ex full time is beginnen werken en alsnog het onderhoudsgeld is blijven innen, een mooi spaarpotje want de kinderen wonen niet meer thuis!

De scheiding is nog geregeld bij de notaris, met een heel gestructureerd plan dat nu niet meer wordt toegepast, met allerlei clausulles.
Nu blijk mijn man ooit een paier getekend te hebben dat het onderhoudsgeld aan zijn ex niet meer ter discussie kan staan, hoewel dit niet is vast gelegd bij een notaris, krijgt zij gelijk en moet hij voor de rest van zijn leven blijven betalen?
Mijn vraag is nu, kan dit? Kunnen we dit alles niet laten herzien, het onderhoudsgeld is indertijd bepaald op het feit dat zij niet werkte, en voor de kinderen zorgde.

We zijn het beu om uitgemolken te worden door iemand die best zelf voor haar eigen cent kan gaan werken en die van ons niet meer nodig heeft.

Iemand raad, kan de nieuwe wet hier iets aan veranderen of niet, het is toch een "grote" hap uit ons budget elke maand, en het is niet omdat hij verder gaat met zijn leven en zij niet dat hij hiervoor moet blijven opdraaien.

Dank bij voorbaat...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#2 , 19 apr 2007 07:16

De dees : Nu blijk mijn man ooit een paier getekend te hebben dat het onderhoudsgeld aan zijn ex niet meer ter discussie kan staan, hoewel dit niet is vast gelegd bij een notaris, krijgt zij gelijk en moet hij voor de rest van zijn leven blijven betalen ? Mijn vraag is nu, kan dit? Kunnen we dit alles niet laten herzien, het onderhoudsgeld is indertijd bepaald op het feit dat zij niet werkte, en voor de kinderen zorgde.
Indien destijds in de overeenkomst stond dat de onderhoudstoelage bepaald is door het feit dat zij niet werkte, dan hebt u inderdaad er alle belang bij om met de nodige bewijzen naar de vrederechter te stappen, en met terugwerkende kracht de ?'s terug te vragen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 apr 2007 11:04

?Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:...4?.het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2? en 3? (betreffende de kinderen) van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.?(Gerechtelijk Wetboek).

Hieruit volgt dat de beschikkingen bedoeld in het 4? van het voorgaande lid na de echtscheiding NIET worden herzien door de bevoegde rechter.

?De overeenkomst gesloten op grond van art.1288,4? betreft geen wettelijke alimentatieschuld en is uitsluitend onderworpen aan de regels betreffende de overeenkomsten.De rechter kan dus op grond van billijkheid de inhoud van zulke overeenkomst niet wijzigen?(Cass. 21 juni 1991,R.W. 1991-92,547,noot,T.Not. 1991,383,T.Not. 1992,256,noot VERBEKE,A.).

?De artikelen 301, 307bis en 1134 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 1288 van het Gerechtelijk Wetboek schenden de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet, in zoverre een wijziging van een onderhoudsuitkering tussen echtgenoten na echtscheiding door onderlinge toestemming slechts mogelijk is met akkoord van de uit de echt gescheiden echtgenoten of met toepassing van de regels van het algemeen verbintenissenrecht?(Arbitragehof nr.96/2003,2 juli 2003).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”