traagheid rechtbank/advocaat mbt herziening eot ifv kind

vrouwtjetralala
Topic Starter
Berichten: 9

traagheid rechtbank/advocaat mbt herziening eot ifv kind

#1 , 27 nov 2012 14:20

Mijn zoon is 4 jaar geleden bij mij komen wonen (aan het begin van het nieuwe schooljaar, 1e middelbaar). Sindsdien verblijft hij in het beste geval 1 van de 2 weekends bij zijn vader, meestal is dit slechts 1 weekend per maand. Sindsdien behoud ik eveneens het kindergeld voor 100% en staat zijn domicilie bij mij.

Volgens (de oude) EOT dient hij echter 1 week bij mij en 1 week bij zijn vader te verblijven, wordt het kindergeld 50/50 verdeeld en staat zijn domicilie bij zijn vader.

Ik wacht al sedert 4 jaar op het voorkomen van mijn zaak in functie van de nieuwe situatie (verblijf + kindergeld). Mijn advocaat is me al 4 jaar datums aan het geven maar telkens wordt de zaak verschoven (om wat voor reden dan ook). Soms denk ik dat mijn advocaat met de losse hand datums uitvindt ;-)

Ik was steeds in de veronderstelling dat zaken mbt kinderen prioritair werden behandeld? Mss zelfs kort geding? Is het normaal dat dit zolang duurt? Wie is hiervan de schuldige, rechtbank of advocaat?

Mijn geduld begint stilletjes aan op te raken ... ik kan begrijpen dat sommige mensen het recht in eigen handen nemen, als men ziet hoe advocaten, rechtbanken, ... met mensen "spelen".

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VESE
Berichten: 32

#2 , 27 nov 2012 15:12

Dit kan en mag niet zo lang duren. Mijn ex heeft 20 september een verzoekschrift ingedient bij de jeugdrechtbank en op 19 november zijn wij mogen voorkomen. Ik had zelf een addendum van de EOT opgesteld die we beiden hadden ondertekend voor akkoord met de wijzigingen in van co-ouderschap naar weekendpapa. Nu ben ik gewoon nog aan het wachten op het vonnis van de rechtbank en dan is alles rond. maw bij ons gaat dit hoop en al 4 maanden geduurd hebben. Ik ben mezelf ook gaan verdedigen op de rechtbank op de inleidingszitting. De jeugdrechter beslist toch enkel en alleen maar in het belang van het kind, dus er zullen vermoedelijk een aantal kleine wijzigingen in het vonnis staan, maar dat is afwachten. Het enige nadeel is dat je als laatste moet wachten op de rechtbank als je geen advocaat bij hebt, maar als ik hier lees dat jij al 4 jaar bezig ben, dan vind ik het plots niet meer erg dat ik daar 3 uur heb zitten koekeloeren...bovendien heeft het mij niets gekost, mijn ex uiteraard wel omdat hij eenzijdig co-ouderschap heeft stopgezet. Maar aangezien we beiden geen advocaat hadden gaat dit tot een minimum beperkt zijn gebleven.... andere advocaat nemen zou ik zo zeggen of indien je het kan, het zelf regelen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2012 15:15

In principe werd de zaak aanhangig gemaakt bij de jeugdrechtbank.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat door de schuld van de jeugdrechtbank de zaak vier jaar aansleept.

U kan op de griffie van de jeugdrechtbank het rechtsplegingsdossier inzien. Daar kan u zien wat er is gebeurd en waarom er nog geen beslissing genomen werd door de rechtbank.

Reclame

leeuwke1969
Berichten: 311

#4 , 28 nov 2012 07:55

Dit is geen uitzonderlijk geval, iedereen heeft het recht uitstel en uitstel en uitstel te vragen. Mijn man heeft in juni 2009 een kortgeding !!!! aangespannen ivm bezoekrecht van zijn kinderen. In januari 2012 was er uiteindelijk een vonnis. (Nu loopt er een beroepsdossier in Gent en daar kregen wij een definitieve datum. Als dit daar kan, waarom dan niet in de andere rechtbanken want het gaat toch over dezelfde dossiers ????)

lucgescheiden
Berichten: 2810

#5 , 28 nov 2012 15:50

Wanneer u komt te verklaren dat er reeds een praktische regeling loopt inzake verblijf en kindergeld,
komt het mij over alsof u enkel voor een alimenatie-regeling terug naar de rechtbank loopt?
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”