Vereffening/verdeling

JOKU
Topic Starter
Berichten: 10

Vereffening/verdeling

#1 , 15 nov 2012 19:26

Aan allen die mij kunnen verderhelpen :-)

Sinds Juni in kortgeding gescheiden met voorlopige maatregelen zijnde;

Pers A heeft de woning en de auto gevraagd en toegewezen gekregen
Pers B betaald de leninglast van zowel de woning (800€) alsook van de auto (400€) tot alles inzake v/v klaar is.

VB: Verkoopprijs woning 200.000€ met openstaand lening saldo 100.000€, pers B heeft intussen 5000€ vooraf betaald
Wat als vandaag deze verkocht zou zijn.... hoe gebeurd de verdeling dan?

optie 1 200.000€ - 100.000€ = 100.000:2 = 50.000€
pers A krijg 50.000€ - 5.000€ = 45.000€ , pers B krijgt 50.000€ + 5.000€ =55.000€

optie 2[/b 200.000€ - 100.000€ = 100.000€ / 100.000-5.000=95.000:2= 47.500€
Pers A krijgt 47.500€, pers B krijgt 47.500e + 5.000€= 52.500€

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 15 nov 2012 20:08

De rechterbank van Kort Geding mag wettelijk niet vooruit lopen op de de procedure van vereffening en verdeling.

M.a.w. beide partijen mogen na de echtscheiding hun rechten (en plichten) laten gelden tijdens de vereffening en verdeling.
Deze rechten en plichten beperken zich niet tot het afbetalen van de gemeenschappelijke lening, doch kunnen evenzeer
gezocht worden in een woonvergoeding (ten bedrage van de helft van de huurwaarde) en/of
een vergoeding voor het exclusief gebruik van de wagen.

De vereffening en verdeling kent aldus meer opties dan hier worden opgesomd.
Handige documenten voor Personenrecht

JOKU
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 15 nov 2012 20:56

De rechterbank van Kort Geding mag wettelijk niet vooruit lopen op de de procedure van vereffening en verdeling.
Ze lopen daarook ni op vooruit als dat uit mijn posting zo moest overkomen.

M.a.w. beide partijen mogen na de echtscheiding hun rechten (en plichten) laten gelden tijdens de vereffening en verdeling.
Deze rechten en plichten beperken zich niet tot het afbetalen van de gemeenschappelijke lening, doch kunnen evenzeer
gezocht worden in een woonvergoeding (ten bedrage van de helft van de huurwaarde) en/of
een vergoeding voor het exclusief gebruik van de wagen.


Hetgeen ik eigenlijk wilde weten is of de voorafname (de 5000€) van de gezamelijke pot (rest 100000€) komt en daarna 50/50 verdeling
of dat de gezamelijke pot eerst 50/50 verdeeld word en dat diegene die in de woning nog verblijft dan de 5000€ moet betalen. Het al dan niet toekennen van woonstvergoeding of gebruiksvergoeding doet niet terzake denk ik voor de berekening.

ff een schets:

Verkoopprijs : 200.000
Openst lening : 100.000

Te verdelen : 100.000
Voorafname : 5.000

Te verdelen : 95.000
50/50 :2


47.500

******************************************************************************************************************************


Verkoopprijs : 200.000
Openst lening : 100.000

Te verdelen : 100.000
50/50 :2

xxxxxxxxxxx 50.000
Voorafname : 5.000

55.000 en voor de andere 45.000

******************************************************************************************************************************

Als in VB1 de voorafname (5000) van de pot komt trek je eigenlijk maar de helft terug van de 5000€ die je alleen betaald hebt, terwijl in VB2 de voorafname betaald wordt door diegene die het gebruik vd woning heeft.

De vereffening en verdeling kent aldus meer opties dan hier worden opgesomd.

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 16 nov 2012 01:49

Persoonlijk vermogen wordt voorafgaandelijk aan de verdeling teruggenomen.
De partij die de afbetalingen alleen verder zette, mag deze bedragen aldus vooraf terugnemen uit het gemeenschappelijke vermogen.
Het gaat immers over een schuld vanwege het gemeenschappelijke vermogen aan deze partij.

Het toewijzen van het exclusieve gebruik van woning en wagen in het kader van de tijdelijke maatregelen, zorgt wel degelijk
voor een ongelijke verdeling, de partij wie bewoning en rijgenot dient op te geven lijdt hierdoor verlies.
Zowel de woning als de wagen zijn eigendom van het gemeenschappelijke vermogen,
een mede-eigenaar die wordt uitgesloten van het genotsgebruik,
heeft aldus recht op een vergoeding vanuit dit gemeenschappelijk vermogen.
Ook deze schuld wordt voorafgaandelijk aan de verdeling vereffend.
Handige documenten voor Personenrecht

moonlady
Berichten: 150

#5 , 16 nov 2012 13:22

wanneer er eerst 5000€ uit de gemeenschappelijke pot genomen wordt, dan ontvang je eigenlijk maar 2500€. omdat er dan 2500€ van uzelf uit de pot komt en 2500€ van uw ex-partner. dat is toch ook niet eerlijk. het eerlijkste is eerst de pot in twee verdelen en dan langs ieder zijn deel het bedrag in mindering brengen wat hij nog moet betalen en dan op het einde van beide eindrestultaten het saldo maken; dat lijkt mij het eerlijkste. het geld uit de pot is voor de helft uw eigen geld en dan betaal je uzelf door 50% uw eigen geld en 50% het geld van je ex. niet echt eerlijk hé

lucgescheiden
Berichten: 2810

#6 , 16 nov 2012 14:11

"wanneer er eerst 5000€ uit de gemeenschappelijke pot genomen wordt, dan ontvang je eigenlijk maar 2500€. omdat er dan 2500€ van uzelf uit de pot komt en 2500€ van uw ex-partner."

fout; uw 'gemeenschappelijk pot' groeide vooreerst aan door uw éénzijdige inbreng van 5000€.
Het is louter deze éénzijdige inbreng van 5000€ die kan worden teruggenomen.
U kan het zien alsof u deze 5000€ hebt voorgeschoten, dit voorschot wordt u vervolgens terug gegeven (lees: vereffend),
waarna een gelijke verdeling kan geschieden.

Of zoals de deurwaarder hier smalend opmerkte, "je hoeft me zo vies niet te bekijken, u bent met haar gehuwd, niet ik."
Handige documenten voor Personenrecht

moonlady
Berichten: 150

#7 , 16 nov 2012 16:42

hoe moet het dan met mijn vereffening-verdeling. huis wordt verkocht 245.000€. half huis was afbetaald van mezelf van voor het huwelijk.ik heb huis voor huwelijk alleen gekocht en half huis ingebracht. ik ben dus 3/4 eigenaar, ex 1/4.lening aangegaan voor huwelijk voor 50/50% voor huwelijk 1 lening aankoop 1/2 huis voor 130000€ en 1 voor verbouwingswerken 15000. aankoopprijs huis was toen 225000€. nu heb ik huis alleen afbetaald gedurende 33 maanden aan 905€ per maand en ik moet ex 30 maanden 1/4 huur betalen a 875€ per maand er is nog een openstaande schuld aan bank van 116.500€. er zou een meerwaarde woning zijn na verbouwingswerken van 2500€ waarvoor ex 1/2 vraagt terwijl hij maar 1/4 eigenaar is. weet jij dan Luc hoe deze vereffening-verdeling dan gebeurd?

lucgescheiden
Berichten: 2810

#8 , 17 nov 2012 14:32

Ik meen dat u uw eigen vereffening en verdeling reeds eerder verhaalde in een andere draad op dit forum.
Alwaar ik ook mijn visie hierop formuleerde.
Ik ben geen notaris, noch rechtsgeleerde maar ik meen dat deze visie de meest verdedigbare is. lees eens na...
Handige documenten voor Personenrecht

JOKU
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 18 nov 2012 22:39

Persoonlijk vermogen wordt voorafgaandelijk aan de verdeling teruggenomen.
De partij die de afbetalingen alleen verder zette, mag deze bedragen aldus vooraf terugnemen uit het gemeenschappelijke vermogen.
Het gaat immers over een schuld vanwege het gemeenschappelijke vermogen aan deze partij.

Het toewijzen van het exclusieve gebruik van woning en wagen in het kader van de tijdelijke maatregelen, zorgt wel degelijk
voor een ongelijke verdeling, de partij wie bewoning en rijgenot dient op te geven lijdt hierdoor verlies.
Zowel de woning als de wagen zijn eigendom van het gemeenschappelijke vermogen,
een mede-eigenaar die wordt uitgesloten van het genotsgebruik,
heeft aldus recht op een vergoeding vanuit dit gemeenschappelijk vermogen.
Ook deze schuld wordt voorafgaandelijk aan de verdeling vereffend.


Thx

Terug naar “Echtscheiding”