Omgangsregeling kind via rechtbank verplicht?

jurgen.boussy
Topic Starter
Berichten: 3

Omgangsregeling kind via rechtbank verplicht?

#1 , 24 okt 2012 13:14

Na 10 jaar samenwonen gaat mijn vriendin mij verlaten. We zijn niet gehuwd, ook niet wettelijk samenwonend. Wij hebben samen 1 kind (10 jaar). Ik ben reeds bij de notaris geweest om het huis, waar we beiden voor de helft eigenaar zijn, volledig op mijn naam te krijgen. Ik koop haar dus uit, daar zijn geen problemen. Enkel voor het kind twijfelde de medewerker van de notaris nog i.v.m. de omgangsregeling. Ze sprak van een akte of zo die gehomologeerd moest worden via de rechtbank. Ik heb dit reeds opgezocht maar dit was meestal het geval bij gehuwden en wettelijk samenwonenden, niets over feitelijk samenwonenden. Is die homologatie bij de rechtbank verplicht? Wij hebben onderling een eigen regeling opgesteld en ondertekend, er is zeker geen sprake van ruzie of zo. Ik ken ook iemand en die heeft een eigen regeling ook niet laten homologeren door de rechtbank. Indien later problemen komen dan kan er dan nog steeds naar de rechter gegaan worden.
Hoe zit dit nu in mekaar? Verplicht of niet verplicht volgens de wet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 24 okt 2012 13:42

Een onderlinge overeenkomst is niet wettelijk afdwingbaar en staat maar zolang beide partijen hiermee akkoord zijn. Zodra een van de partijen hiermee niet meer akkoord gaat, is er geen regeling meer en moet u toch naar de rechtbank.
Ik raad mensen altijd aan om deze te laten homologeren door de rechtbank, dit om latere spanningen te voorkomen. Het is niet omdat u NU goed overeenkomt, dat dit zo blijft. Bovendien kost het echt niet veel geld als u overeenkomt.

Maar verplicht? Nee, verplicht is het niet.

Maar als je eens wist welk leed het je later kan besparen ...

Moraelin
Berichten: 319

#3 , 24 okt 2012 16:58

100% akkoord met duma, gewoon doen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 24 okt 2012 17:28

Een onderlinge akte is niet tegenstelbaar aan derde.
Een authentieke akte is dat wel ..... indien er iets misloopt kan u aangifte doen bij politie (bij strafbare feiten of het niet volgen van de overeenkomst). Met alleen een overeenkomst kan u alleen de andere partij dwingen iets te doen of niet te doen.
Daarom moet die overeenkomst tegenstelbaar zijn een vonnis is zo'n een authentieke akte.
Ook een notaris kan bij mijn weten een authentieke akte opstellen die rechtsgeldig is.
Maar bij betwisting zal het steeds een rechter zijn die bij vonnis zal beslissen

defoo
Berichten: 171

#5 , 25 okt 2012 08:06

Ik denk dat het toch goed idee kan zijn om eerst iets op papier te zetten, na een jaar of zo te evalueren of dit werkbaar is (op financieel, organisatorisch vlak, enz...), en om dan naar de rechtbank te trekken...Een scheiding is immers een heel intense periode waarbij je je hoofd meestal niet zo koel kan houden en dat is nu net niet het goede moment om tot realistische afspraken te komen....
Toch meen ik dat er uiteindelijk (maar niet te snel) iets definitief op papier moet staan en dat dit door een rechter moet worden bekrachtigd. Dit voorkomt heel wat discussies en nare situaties....

Franciscus
Berichten: 38613

#6 , 25 okt 2012 19:51

En zolang er niets op wettelijke wijze op papier staat is er niets afdwingbaar. Dus bij een probleem tussen partijen kan u alleen terecht bij de andere partij.
Gezien blijkbaar niet gehuwd is dat ofwel via voorzitter RB eerste aanleg en wat kinderen via jeugdrechtbank.
Waarom geen familiaal bemiddelaar inschakelen?
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28" onclick="window.open(this.href);return false;

duma
Berichten: 2871

#7 , 26 okt 2012 13:34

Fransiscus,

Over een omgangsregeling kan een notaris niets 'tegenstelbaar aan derden' op papier zetten. Zelf meegemaakt. Uiteindelijk toch naar de rechtbank gemoeten, omdat deze zogezegd akte waardeloos bleek zodra een van beiden dit niet meer wou. Wart dus ook gebeurde. Het had ons veel msieries én geld bespaard, hadden we dit op voorhand geweten en ineens de stap naar de jeugdrechter gemaakt.

Terug naar “Echtscheiding”