fiscaal co-ouderschap

lieven0303
Topic Starter
Berichten: 17

fiscaal co-ouderschap

#1 , 09 okt 2012 14:37

ik ben aan het scheiden en mijn ex-partner en ik zijn overeengekomen om in Co-ouderschap de kindjes op te voeden. (2 kindjes)
Daarinboven zouden we voor fiscaal co-ouderschap kiezen, dus beide voor de helft recht op de belastingsvrije sommen voor de personenbelastingen

Maar.. klopt het dat er maar 1 iemand de kindjes ten laste kan plaatsen op zijn/haar loonbrief? en dat de andere dan de teruggave krijgt via de personenbelastingen?
Of kunnen we beiden 1 kindje ten laste zetten op onze loonbrief?

bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 09 okt 2012 15:17

Via personenbelasting.

lieven0303
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 09 okt 2012 15:53

dus 1 ouder zet 2 kinderen ten laste op de loonbrief (bij wie de domicilie is) en krijgt de vermindering dan
de andere ouder pas bij de verrekening in de personenbelasting?
en is het wettelijk toegelaten elk 1 kind ten laste te plaatsen?

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 09 okt 2012 15:58

Ik dénk het wel, MAAR dan ga je minder krijgen, niet?

filip1968
Berichten: 26

#5 , 09 okt 2012 19:36

Wie heeft de kinderen nu ten laste op loonbrief? Als je met je ex afspraken kan maken en een onderlinge regeling treffen zou ik de kinderen bij 1 persoon ten laste laten.Dit heeft meer voordelen dan ieder 1 kind ten laste.Namelijk, bij 1 kind ten laste ,hebt ge ongeveer 30€ meer op uw loonbrief, bij 2 kinderen ten laste ,hebt ge ongeveer 90€ bij op uw loonbrief.Spreek dus best af dat 1 persoon de kinderen ten laste heeft en dat die persoon dit bedrag stort op een kinderrekening.Dan hebt ge samen dus meer om aan de kinderen te spenderen en doet geen van beide verlies. Nog een voordeel: als uw kinderen later een buspas nodig hebben, is de tweede aan halve prijs(of verminderde prijs), hebt ge elk 1 ten laste ,betaald ge voor de twee volle pot. En zo zullen er nog meer voordelen zijn aan deze regeling. Voor de belastingen kunt ge dan invullen dat ge twee kinderen in co-ouderschap hebt, en dan hebt ge daar automatische elk evenveel voordeel aan.Als 1 van jullie alimentatie zou betalen(als 1 ouder veel meer zou verdienen dan de andere), kan je dit bedrag ook inbrengen in uw belastingsbrief op voorwaarde dat ge de kinderen niet fiscaal ten laste hebt.Dus kunt ge een overeenkomst bereiken met uw ex, kunt ge alles in jullie beider voordeel uitwerken.Spijtig genoeg begrijpen alle exen dit niet.

filip1968
Berichten: 26

#6 , 09 okt 2012 19:48

en nog vergeten: het kindergeld. Voor 1 kind ongeveer 90€, voor 2 ongeveer 290€(dacht ik).Elk 1 kind is dus ,elk 90€, dus reken zelf maar uit ...

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 11 okt 2012 08:13

“Art.132bis.(aj. 2013) De toeslagen bedoeld in artikel 132, eerste lid, 1° tot 6°, worden verdeeld over twee belastingplichtigen die geen deel uitmaken van hetzelfde gezin maar samen het ouderlijk gezag uitoefenen over één of meer kinderen ten laste die recht geven op de bovenvermelde toeslagen en waarvan de huisvesting gelijkmatig is verdeeld over de beide belastingplichtigen : - hetzij op grond van een geregistreerde of door een rechter gehomologeerde overeenkomst waarin uitdrukkelijk is vermeld dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig is verdeeld over beide belastingplichtigen en dat zij bereid zijn de toeslagen op de belastingvrije som voor die kinderen te verdelen; - hetzij op grond van een rechterlijke beslissing waarin uitdrukkelijk is vermeld dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig is verdeeld over beide belastingplichtigen.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen=WIB).

“Art.275.§1.De bedrijfsvoorheffing wordt vastgesteld volgens de aanduidingen van de schalen opgesteld door de Koning...“(WIB).

“Art.88.Het bedrag van de aan de bron verschuldigde bedrijfsvoorheffing wordt vastgesteld volgens de schalen en de erbij horende regels vermeld in bijlage III.“(K.B.WIB 27 augustus 1993)
“1.8.A.Wanneer b eide echtgenoten beroepsinkomsten verkrijgen ,worden de verminderingen wegens gezinslasten...aan de door hen gekozen echtgenoot toegekend...“(Bijlage III).
Voorheffingen worden uiteindelijk VERREKEND.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

defoo
Berichten: 171

#8 , 12 okt 2012 07:41

u dient ook te weten dat bij fiscaal co-ouderschap, in tegenstelling tot wat velen denken, toch nog steeds de ouder bij wie de kinderen zijn gedomicilieerd het meeste fiscale voordelen geniet. het fiscaal co-ouderschap slaat maar op een deel van de fiscaliteit.
zo krijgt de ouder bij wie de kinderen zijn gedomicilieerd een hogere aftrek voor een hypothecaire lening. Zijn er fiscalisten op het forum ?

lieven0303
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 17 okt 2012 15:18

dus komt erop neer:

ouder 1: 2 kinderen ten laste op de loonbrief
ouder 2: geen kinderen ten laste op de loonbrief

bij de eindafrekening van de personenbelasting zal ouder 1 minder terugkrijgen dan ouder 2 (omwille van de nog niet benutte vrijstelling) ?

heb ik het goed ?

en KAN er overeengekomen worden dat beide ouders 1 kind ten laste nemen zodat ze beiden al kunnen genieten van een stukje minder bedrijfsvoorheffing per maand?

bedankt!

duma
Berichten: 2871

#10 , 18 okt 2012 11:11

Als jullie dat overeenkomen, ja.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#11 , 18 okt 2012 15:24

De wetgeving is heden zo dat u deze ongelijkheid zelf kan wegwerken via een alimentatieregeing en de aftrekbaarheid hiervan.
Gezien noch beide ouders, noch de fiscus over een glazen bol beschikken, vormen dergelijke afspraken een hypotheek op de toekomst.
Immers gaat u geheel uw leven gezond blijven, en verzekerd zijn van looninkomsten?

Voor het regelen van gemeenschappelijk eigendom bestaat er heden een vennootschapsvorm, maar voor jullie kostbaarste bezit, nml. jullie kinderen, blijkt het juridisch noch fiscaal mogelijk om een 50% regeling bij wet te bepalen. Men laat jullie dit liever zelf uitvechten. ..
(de oorzaak van zeer veel onrecht en onmin zoals uit de veelvuldige meldingen op dit forum kan worden opgemaakt)

Waar jullie hierin kunnen overeenkomen; staat echter de deur open om jullie vindingreikheid aan te boren!
Handige documenten voor Personenrecht

nieuwestart
Berichten: 29

#12 , 10 nov 2012 00:25

Dat een kind niet fiscaal ten laste kan geplaatst worden op de loonbrief, speelt vooral als je werknemer bent bij de overheid...

--> mijn situatie

Als je echter in een privaat bedrijf werkt, gaat men meestal je gezinssituatie niet uitpluizen in het rijksregister. Ik heb zo proffesioneel ooit gezien dat iemand 4 kinderen ten laste had op zijn loonbrief, waarvan er 3 woonachtig waren in een Afrikaans land. Die persoon kwam dan klagen dat hij teveel belastingen moest betalen....

Voor dit onderwerp zie:

discriminatie bij co-ouderschap gestart door mij (verkeerd gekozen titel, ik weet het)


nieuwestart

Terug naar “Echtscheiding”