alimentatie

bryan712
Topic Starter
Berichten: 185

alimentatie

#1 , 06 okt 2012 16:59

ik heb een vraagje over alimentatie,ik ben nu meer dan 8,5 jaar gescheiden,toen waren mijn kinderen 7 en 9 jaar,we deden geen co ouderschap en ik kreeg toen 350 euro voor beiden,op die leeftijd..nu,ondertussen doet mijn dochter al 2,5 jaar co ouderschap,dus daar geen discusie,elk de helft,maar voor mijn zoon krijg ik nu 192 euro per maand,hij is 16,5,zit in het 5e middelbaar,is zoals een volwassen persoon,is zeer groot,en eet zoveel als een volwassene (ik heb nu dus iets meer dan zoveel jaar geleden door de index).nu zegt er mij hierjuist iemand dat ik veel te weinig krijg voor iemand van die leeftijd,die toch veel nodig hebben.Ik moet er wel bij zeggen dat hij ook de helft van de schoolkosten en sport betaald.Ikzelf sta op invalidteit en kom maandelijks niet rond met het bedrag dat ik heb ,mijn ex heeft een goed werk enzo..nu is mijn vraag,voor ik begin ruzie te maken (want dat zal er mss wel van komen moest ik dit aanvachten),of ik idd te weinig krijg voor mijn zoon?die mevrouw die me dat net zei,zei dat er zoeits als een vast bedrag is,minimum,per leeftijd dat ze moeten geven??ik vraag mij dus af of dit waar is?
mijn zoon is het laatste jaar bijna 20 cm gegroeid en kan dus in NIKS van winterkeldij meer (jas,schoenen,puls,broeken..),en dat moet ik van die 192 euro betalen+ook nog eens een maand eten en drinken, (en hij kan wat af eten hoor)
ik hoop gewoon hierop een eerlijk antwoord te krijgen,en alls het idd een correct bedrag is,die 192 euro,dan leg ik mij daar bij neer en zwijg ik in alle talen,maar het kan net zo goed zijn dat ik nu gewoon te weinig krijg,en iedere euro is voor mij veel geld waard..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
filip1968
Berichten: 26

#2 , 06 okt 2012 17:11

Ge vergeet uw kindergeld te vermelden.Ik denk ook niet dat er ergens een minimum bedrag is voor een leeftijd.En als ik het goed begrijp moet jij enkel de kledij en zijn eten alleen betalen.Ge kunt een herberekening aanvragen maar vergeet niet dat de kans bestaat dat ge minder zult krijgen.

Franciscus
Berichten: 38643

#3 , 06 okt 2012 17:50

Wat staat er in uw vonnis en welk type van scheiding was het? EOT , op basis van feiten enz ...
Er nestaat de mogelijkheid om een indexaanpassing te vragen?
Staar er in het vonnis een wijziging van bedrag bij vb start school, middelbaar, hogeschool/unif?
Staan beide kinderen nog op uw adres ingeschreven ...dus kindergeld voor twee.
Is er in het vonnis iets ingeschreven inzake bijzondere kosten.
Is uw toestand gewijzigd sedert het vonnis definitief is geworden.
Een heel vlugge berekening zegt 8 jaar geleden €350 zou nu € 431 zijn
Alimentatie voor één kind €175 zou nu € 215

Reclame

bryan712
Topic Starter
Berichten: 185

#4 , 06 okt 2012 18:23

minder??hallo..ik ken niemand die zo weinig krijgt hoor,de meesten krijgen meer,voor kinderen zelfs die stuk jonger zijn
en ja,het kindegeld is voor mij,maar daarmee betaal ik mss hun eten voor de maand,er komen nog veel kosten bhij hoor..en mijn ex woont samen met zijn vriendin,enkle zij twee,en hebben beiden een fultime inkomen,terwijl ik het met heel weinig moet stellen,en de maand niet rondkom,ik moet bv mazout indoen,zeker 900 euro voor maar een tank van 1000 liter,maar ik heb daar gewoon geen geld voor hoor,en nu mijn zoon alles nieuw moet hebben,ik kan het gewoon niet betalen..en het was maar een vraagje he,die dame waar ik over sprak,ik ken ze maar net,ze is steenrijk,en ontvangt voor haar zoon van 11 jaar 300 euro!dat vind ik dan niet eerlijk,maar ja,ik,zal ook wel overleven,al moest ik het eten uit mijn mond sparen,voor mijn kinderen alles

Moraelin
Berichten: 319

#5 , 24 okt 2012 17:10

Het probleem is dat er gewoon geen regels zijn... er zijn heel veel berekeningsmodellen (Renard,...) indicatieve tabellen (gezinsbond,...) en nog veel meer maar er zijn gewoon heel veel factoren en uiteindelijk hanteren de meest rechters hun eigen berekening. Het eerste wat je kan doen is idd checken of de indexering tot nu toe correct gebeurt is (alhoewel ik niet weet of je met terugwerkende kracht geld kan gaan opeisen). Het tweede is dat indien je inkomenssituatie veranderd is dat wel effect kan hebben. Het inkomen van eventuele partners doet er niet toe. De Mevr. waar je over praat is mss "rijk" door haar nieuwe partner maar verdient officieel zelf niet, zo kan je het mss verklaren. De enige factoren zijn de inkomsten van de ouders, de tijdsverdeling en leeftijd vh kind. Als in het verleden 175€ is vastgelegd per kind dan moet daar een motivatie voor geweest zijn gebaseerd op die faktoren en bent u er toen ook mee akkoord gegaan. 175€ op 7 en 9 is niet overdreven veel maar niet onmogelijk en het hangt volledig af van de faktoren op moment van uitspraak.

Terug naar “Echtscheiding”