Schoolbijeenkomsten - Plusouder

Moraelin
Berichten: 319

Re: Schoolbijeenkomsten - Plusouder

#16 , 26 sep 2012 12:03

Het is natuurlijk nooit zwart-wit maar ik vind dat in de eerste plaats enkel de werkelijke ouders van het kind mogen aanwezig zijn bij zo'n gesprekken. Als iedereen zich daaraan houdt is er geen probleem. Je kan daar toch moeilijk met 4 mensen gaan zitten en dan discussies opstarten ? Plusouder, ok, maar de echte ouders blijven de ouders en de input moet idd van hen komen. Je moet rekening houden dat men een regel moet maken die in alle gevallen toepasbaar is, en dit is de meest eerlijke, logische en gemakkelijkste keuze. Stel dat daar 1 ouder zit die alleen is en de ander zit daar met zijn partner, of je zit daar met 4, of de plusouder is diegene waarmee de ex-partner werd bedrogen, etc... je moet AL deze situaties in ogenschouw nemen en dan is het meest eerlijke: enkel de ouders.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#17 , 26 sep 2012 12:27

precies moraelin. Het meebrengen van partners of plusouders kan emotionele wrijvingen veroorzaken die uiteindelijk het eindresultaat meer benadelen....
Ook andere gesprekken over de kinderen worden enkel door de ouders gevoerd.

leeuwke1969
Berichten: 311

#18 , 26 sep 2012 12:31

eventjes terzijde. Als plusouder zet je je evenveel in voor de kinderen van je partner en toch hebben ze niets maar dan ook niets in te brengen, meebetalen mag, maar meebeslissen ola dat kan niet..... Ik ben van mening dat je als NSG samen leeft en bij mij mag de vriendin van mijn ex-man ook mee naar ouderavonden. Zij staat per slot van rekening ook voor een groot stuk in voor de opvoeding van mijn kinderen en dan vind ik het maar normaal dat zij bij die gesprekken aanwezig is, net zoals mijn man bij die gesprekken aanwezig is. Toen mijn man en ikzelf op huwelijksreis waren kon de papa niet naar de ouderavond van de kinderen en is zij geweest. Zijn wij serieus de enige die op die manier kunnen werken ??? De kinderen gaan voor en wat het verleden was is het verleden en moet je op dat ogenblik aan de kant schuiven.

Reclame

duma
Berichten: 2871

#19 , 26 sep 2012 12:53

Neen, leeuwke, wij kunnen dat ook, MAAR ik ben wel akkoord dat als een van de ouders (dus mama en papa) daar een probleem mee heeft, het niet kan. Zo simpel is het. Om welke reden dan ook.
Als mama of papa zich daar niet goed bij voelt, horen de stiefouders er niet bij.

eylis
Berichten: 8842

#20 , 26 sep 2012 13:43

en leeuwke, meebeslissen mag je wettelijk gezien echt niet. Het zijn je kinderen NIET. Meebetalen MOET bovendien ook niet (maar mag).
Om het even met een ludiek voorbeeld toe te lichten:
Als je in een NSG leeft run je als 2 zaakvoerders samen een "bedrijfje" met 2 departementen met daarin medewerkers en die departementen hangen elk ook nog eens af van 2 andere externe bedrijven :-)
Je zal dus moeten uitgaan van wat wettelijk de basisnorm is. Slaag je er in mbt je eigen kinderen wél te communiceren met de plusmama, dan is dat fantastisch. Maar je mag dit niet als de norm en eis hanteren mbt tot de ouder van je stiefkinderen.

Ik probeer je al een hele tijd uit te leggen dat het overleg met je man binnenskamers kan: je kan met hém perfect samen de opvoeding van zijn kinderen bepalen. Dan is het toch opgelost?

Liesje
Topic Starter
Berichten: 17

#21 , 30 sep 2012 12:01

D psychologen geven geen reden, zeggen enkel ... wij starten geen therapie zonder goedkeuring van beide ouders.

Het is helemaal niet makkelijk om een psycholoog te vinden die van start gaat met enkel toestemming vader.
De laatste week hebben we reeds vele deuren plat gegooid.
En eigenlijk kan geen enkel psycholoog een deftige reden geven waarom ze niet van start gaat.
Maar wij kunnen hen ook niet echt iets wettelijks voor leggen dat ze verplicht zijn dit te doen ?

Het wordt alleszins meegenomen naar de rechtbank ... en ondertussen zoeken we verder.

Met betrekking tot de schoolbijeenkomst.
Ik denk hier veel over na, zowel uit het standpunt van plusmama zijnde, als het standpunt van mama zijnde.
Ik merk dat er verschillende meningen hieromtrent zijn.
Er zijn veel mensen die in een NSG dit graag gescheiden houden. Ik heb hier alle begrip en respect voor.
Ik heb er met manlief al uren over gepraat... dit is niet hoe wij functioneren in ons gezin, daar zijn wij het unaniem over eens.
Wij hebben gekozen voor elkaar en voor een gezin, niet voor een gesplitstheid in het gezin, dat voelt voor ons beide niet goed.

Wij vinden zowieso al dat een schoolmeester niet het recht heeft om rechter te spelen in een conflict tussen de ouders, noch dat er GON begeleiding (zoals aangevraagd) is elke week, maar er is geen enkele feedback naar de ouders toe. Manlief is hier laaiend om.

Het is een moeilijk gegeven in de maatschappij... NSG ... plusouders ...

Ikzelf ben ook mama en mijn kind heeft ook een plusmama ... ik kan enkel toejuichen dat zij een band schept met mijn kind. Moet dat ? Neen ... maar ik ga er niet tussen komen als deze band er is.
Ik heb er geen enkel probleem mee als zij mee zou gaan naar schoolbijeenkomsten.
Ik zeg het nog straffer, vorig jaar had mijn zoon een issue dat we moesten oplossen met logopedie en een psychologe, ik heb zelf gevraagd aan papa om haar mee te brengen, omdat het te belangrijk is voor ons kind. Hij vertoeft één week op twee daar, je kunt dat niet van elkaar los denken.
En dit voor het welzijn van het kind.

Dus ik zit in beide schuitjes ... wat mij het moeilijk maakt is dat waarom moeders zo denken ?
Voelen ze zich bedreigd in hun moederschap ?
Is dit een handvat om moeilijk te doen naar de vader toe omdat zij nog in emoties vertoeven omtrent de afgesprongen relatie/huwelijk ?
Het is voor mij een raadsel, vooral omdat ik zelf mama ben en in dat schuitje zit ... en zo helemaal niet denk.

eylis
Berichten: 8842

#22 , 30 sep 2012 17:13

liesje, nogmaals: als het contact tussen plusouder en de ander ouder klikt, ga er dan voor, dat spreekt voor zich. Als het niet klikt, dan communiceer je niet rechtstreeks met de andere ouder, maar via jouw partner. Daar is niets opsplitsen aan. Binnen jullie huishouden zijn jullie samen ouder. Naar buiten is de vader de spreekbuis (van jullie gezamelijke opvoedingsvisie) Dat is toch geen gesplitstheid va het gezin...?
Wat ik je hier vertel is geen mening of een standpunt.
Maar een handige communicatietip in geval van spanningen/wrijvingen tussen plusouder en de andere ouder.
Dit werkt...Zelfs in NSG-situaties die al jaaren proberen de functioneren met een ernstig PAS-plegende ouder.
en het werkt... de PAS-plegende ouder begint zelfs normaal gedrag te vertonen.
TRouwens, je hebt per slot van rekening toch een vraag op het forum geplaatst?
Probeer onze tip uit, en evalueer dan of het werkt of niet, toch?

Liesje
Topic Starter
Berichten: 17

#23 , 01 okt 2012 13:49

Eylis ... ik neem het in overweging :wink:

Bedankt.

piepkuikentje
Berichten: 45

#24 , 05 okt 2012 09:44

Ik wou dat het allemaal veel makkelijker ging.
Hier ook zo'n probleem...
Ik als mama heb het echt niet graag dat de plusmama bij het ouder-contact zit.
Het begint al bij het wachten, dreigingen van haar aan mij, mij uitmaken...
Dan tijdens het gesprek durf ik niet te vragen wat ik wil door haar, zij is verbaal heeeeel agressief enz...
Ze komt er gewoon bijzitten om mij te pesten.
De school is van mening dat zij ook de kindjes opvoedt dus mag ze erbij. Of ik da nu wil of ni...

duma
Berichten: 2871

#25 , 05 okt 2012 09:52

De school hoeft in zo'n zaken niet van mening te zijn.

Jij bent de mama, zij de stiefmama. Jij hebt rechten over jouw kind, zij niet. Zo simpel is het.
Misschien de school eens een aanschrijven en hen hieraan herinneren?


Ik kan het mij trouwens echt niet voorstellen. Ik ben zelf stiefmama, zie die twee schatjes van patatjes doodgraag, zie ze als mijn eigen kinderen en behandel hen ook zo, maar er is geen HAAR (en 't zijn er verdorie veel) op mijn hoofd dat er aan denkt om mee te gaan als de mama dat niet wil. Want ... Ik ben de mama niet.

piepkuikentje
Berichten: 45

#26 , 05 okt 2012 09:58

Heb de school hierover al aangesproken maar ze mag erbij, ja dan sta ik daar hé

Turaki
Berichten: 6870

#27 , 05 okt 2012 10:08

Directie, scholenkoepel, inspectie aanschrijven (school gaat zijn boekje te buiten door hierover te willen beslissen)? Of een apart oudercontact voor jouw?

Mariette
Berichten: 2507

#28 , 05 okt 2012 10:57

Ik wou dat het allemaal veel makkelijker ging.
Hier ook zo'n probleem...
Ik als mama heb het echt niet graag dat de plusmama bij het ouder-contact zit.
Het begint al bij het wachten, dreigingen van haar aan mij, mij uitmaken...
Dan tijdens het gesprek durf ik niet te vragen wat ik wil door haar, zij is verbaal heeeeel agressief enz...
Ze komt er gewoon bijzitten om mij te pesten.
De school is van mening dat zij ook de kindjes opvoedt dus mag ze erbij. Of ik da nu wil of ni...
Ik volg je hierin volkomen.

Het standpunt van Eylis lijkt me het meest voor de hand liggend. Communicatie gebeurt tussen beide ouders, die op hun beurt ieder hun standpunt kunnen bespreken en bepalen met de nieuwe partner/plusouder.

duma
Berichten: 2871

#29 , 05 okt 2012 11:06

piepkuikentje: Als de school niet wil luisteren, neem het dan, zoals Turaki ook al aangeeft, een stapje hoger.
Sta op je strepen. JIJ bent de mama. Als de school ook met de plusmama een gesprek wil, ok, ik zou dat niet verbieden, want haar mening kan wel een goede mening zijn, zeker aangezien zij het kind vaak ziet.
Maar JIJ en alleen JIJ (en je ex) horen aanwezig te zijn op HET oudercontact. En alleen jullie twee kunnen beslissingen maken. Niet zij. En als jij haar daar niet bij wil, dan is dat zo.

eylis
Berichten: 8842

#30 , 05 okt 2012 11:10

ik treedt duma en turaki volkomen bij. Wettelijk heeft de school dit niet toe te laten, in eerste instantie moet de school de wens van de ouder respecteren.
en ook uit persoonlijke ervaring: Eveneens stiefmoeder zijnde, zou ik ook nooit mezelf uitndogingen op de oudercontacten op de school van mijn stiefkinderen, ondanks dat hun vader dat best wel ok zou vinden.
Vooraf bespreek ik met de papa de schoolresultaten van de kinderen. en de vader neemt dat mee naar de vergadering. Ik speel een even grote rol in de opvoeding van mijn stiefkinderen als hun papa.
Neen, de school mag dit niet toelaten. en om het hard te spelen: de stiefouder heeft juridisch gezien géén band met het kind.

Terug naar “Echtscheiding”