Trouwen onder algehele gemeenschap

passion
Topic Starter
Berichten: 4

Trouwen onder algehele gemeenschap

#1 , 21 sep 2012 16:33

Beste,

Mijn man en ik trouwen onder algehele gemeenschap.
Alles wat we hebben is al van ons samen.
En qua erfenissen zal het ook ongeveer gelijk zijn, zo
goed als niets namelijk hihi.
Maar dit terzijde.

Er is wel een bedrag van 30000 euro dat ik graag terug
zou hebben bij scheiding. Dat is het enige. Mijn man is
hiermee akkoord natuurlijk. Maar onze vraag is kan je
dit toch laten beschrijven als je trouwt in algehele gemeenschap,
een clausule met daarin een bedrag van 30000 euro dat dan bij
scheiding uitgekeerd wordt aan mij. Of is dat onmogelijk.

En verder zouden we willen weten als je een verblijvingsbeding laat
vastleggen. Mogen mijn man en ik bij overlijden dan bv het huis verkopen
en een andere woning kopen, zonder de helft aan de kinderen te moeten
uitbetalen. En geldt dit dan ook ten aanzien van de spaargelden, aandelen etc?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 sep 2012 08:51

“Art.1452.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de tegenwoordige en toekomstige roerende of onroerende goederen, bedoeld in artikel 1399, geheel of ten dele tot het gemeenschappelijk vermogen zullen behoren...”(Burgerlijk Wetboek).

‘B.6.2. Bij inbreng van een eigen goed in de huwelijksgemeenschap wordt bij overeenkomst afgeweken van het wettelijk huwelijksvermogensstelsel, dat neerkomt op een scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten. Echtgenoten die een eigen goed inbrengen in de gemeenschap kunnen in het huwelijkscontract bedingen dat zij bij echtscheiding aanspraak zullen kunnen maken op een vergoeding ten opzichte van het gemeenschappelijk vermogen of het recht zullen hebben de goederen die zij in het gemeenschappelijk vermogen hebben gebracht, vooraf te nemen zonder aanrekening op hun aandeel‘(Arbitragehof nr.170/2005,23 november 2005).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

passion
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 23 sep 2012 11:36

Begrijp dit antwoord niet volledig.

Het gaat om een huwelijk in algehele gemeenschap, aangezien alles wat er is en komt gemeenschappelijk is.
Is de vraag dus of er toch in dat huwelijkscontract een clausule kan gezet worden voor een x bedrag.
Dat vervolgens bij een eventuele scheiding al enige van de gemeenschap niet onder het algehele gemeenschaps
contract valt?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 23 sep 2012 15:14

http://www.notaris.be/faq/algemeen/welk ... en/12/13/1" onclick="window.open(this.href);return false;.
En waarom huwen in algemene gemeenschap.
Voorzie alles alsof u gaat scheiden veel interessanter EN heeft het voordeel dat bij scheiding of andere problemen partijen beiden een veel duidelijker uitvalsbasis hebben.
Het moet niet direct negatief zijn hoor. Een van beide partijen begint bv een firma, of heeft een vrij beroep en wordt plots verantwoordelijk geacht voor een zeer zware beroepsfout.
Gescheiden vermogens, aanwinsten enz beveiligen het vermogen van de andere partij.

Moraelin
Berichten: 319

#5 , 26 sep 2012 13:20

Zoals Franciscus zegt...het is gemakkelijk te huwen met scheiding goederen en een gemeenschappelijke gemeenschap aan te maken en daar dingen in te steken (bv. huis) dan omgekeerd.

passion
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 26 sep 2012 13:31

Maar is het mogelijk.
Om toch in algehele gemeenschap te trouwen en dan
een bedrag te laten beschrijven in een clausule.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 sep 2012 13:59

U kan een interestloze lening opnemen. Spreek Uw notaris hier over aan.

passion
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 26 sep 2012 20:08

Ik weet niet wat dat betekend, maar
begrijp ik goed dat er dus niet een
simpele clausule in het contract kan
opgenomen worden.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 sep 2012 22:30

Dat is een document dat U bij de notaris laat opmaken waarbij personen X en Y verklaren dat persoon X een bedrag Z leent aan persoon Y. Mocht het ooit tot een scheiding komen, dan kan persoon X het bedrag Z geïndexeerd terug eisen van persoon Y. Ik weet niet of dit als clausule in het huwelijkscontract kan opgenomen worden, of dat hiervoor een apart document nodig is. Bespreek dit dus met Uw notaris.

Terug naar “Echtscheiding”