gerechtsbrief

eefje
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: west vlaanderen

gerechtsbrief

#1 , 28 aug 2012 19:02

hallo,

Weet iemand of je zelf nog een gerechtsbrief thuis krijgt enkele tijd na uitspraak van het vonnis van de jeugdrechtbank of dat dit enkel via de advocaat komt?

gr.
Eefje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
filip1968
Berichten: 26

#2 , 28 aug 2012 19:21

Ik heb alles enkel via mijn advocaat gekregen.

defoo
Berichten: 171

#3 , 29 aug 2012 07:24

De brief komt eerst via je advocaat.
Pas daarna wordt de brief al dan niet officieel betekend via de post, via aangetekend schrijven.
Wanneer die exact komt, weet ik helaas niet, maar het kan wel een tijdje duren....
Let op : de termijn om in beroep te gaan begint te lopen vanaf de officiële betekening !
Die termijn beloopt drie maanden....

Reclame

Lucke
Berichten: 183

#4 , 29 aug 2012 18:53

Bij Jeugdrechtbank slechts één maand!
Men kan deze brief ook persoonlijk bij de griffie ophalen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2012 22:31

In burgerlijke zaken (bijvoorbeeld ouderlijk gezag / verblijfsregeling kinderen en onderhoudsgeld kinderen) is de beroepstermijn één maand vanaf de betekening van het vonnis door een gerechtsdeurwaarder (voor een uitzondering zie art. 145 BW ivm de ontheffing van de minimumtermijn om te huwen).

Zie 18 MEI 1998. - Wet tot wijziging van artikel 58, tweede lid, van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de memorie van toelichting:
Door de afwijking op de berekeningswijze van de
beroepstermijn waarin door artike158, tweede lid,
wordt voorzien, weg te laten, verwijst de voorgestelde
tekst naar het gemeen recht. Artikel 1051 van het
Gerechtelijk Wetboek zal bijgevolg van toepassing zijn
op het hoger beroep tegen vonnissen die in burgerlijke
aangelegenheden door de jeugdrechtbank worden
gewezen. Voortaan zal het hoger beroep worden
ingesteld binnen een maand na de betekening van
het vonnis of, in bepaalde gevallen, van de kennisgeving
ervan en niet binnen een maand na de uitspraak.

pdr
Berichten: 47

#6 , 29 aug 2012 22:34

TAV DEFOO

Wat is de datum dan van officiele betekening dan ?
Ik heb nog nooit een vonnis thuis onder gewoon schrijven of via aangetekend schrijven of andere.
Enkel via transmissie via advocaat .

Bedankt voor respons

defoo
Berichten: 171

#7 , 30 aug 2012 10:40

Mijn echtscheiding werd mij officieel betekend via gerechtsdeurwaarder en bij gerechtsbrief.
Mijn vonnis voor de jeugdrechter (nog) niet.
ik ben geen jurist maar het lijkt me logisch dat je eerst officieel van je vonnis in kennis moet zijn gesteld voordat de beroepstermijn begint te lopen.
Anders zou je misschien best eens gewoon niet op de hoogte kunnen zijn van je vonnis.
En als ik mij niet vergis, kan je een regeling in vonnis pas echt van de tegenpartij afdwingen als het vonnis betekend werd of als je het zelf hebt laten betekenen.
Help ! waar zijn de juristen op dit forum.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 aug 2012 11:18

Help ! waar zijn de juristen op dit forum.
Hier is er één van.
Over de beroepstermijn heb ik toch een duidelijk antwoord gegeven: in principe één maand vanaf de betekening van het vonnis door een gerechtsdeurwaarder. Er zijn uitzonderingen: bijvoorbeeld vonnis vrederechter inzake dringende en voorlopige maatregelen: één maand vanaf de kennisgeving door gerechtsbrief.

In principe wordt een vonnis door de griffie niet aan de partijen toegezonden. Een afschrift van het vonnis wordt aan de advocaat toegezonden. Enkel als een partij geen advocaat heeft wordt een afschrift van het vonnis aan de partij toegezonden. Ook hier zijn er weer uitzonderingen (vonnis dat de heropening van de debatten beveelt, een persoonlijke verschijning beveelt ...).

Je kan inderdaad pas tot gedwongen tenuitvoerlegging van een vonnis overgaan (bijvoorbeeld beslag leggen), nadat het vonnis betekend werd.

defoo
Berichten: 171

#9 , 30 aug 2012 12:03

ik heb het nagegeken : voor de JRB is dat inderaad 1 maand...sorry voor de vergissing !

Happy
Berichten: 4

#10 , 04 mar 2013 15:24

Wat als de ex gedomicilieerd is in Afrika, kan een vonnis daar dan betekend worden?

lucgescheiden
Berichten: 2810

#11 , 05 mar 2013 20:55

En die persoon was wel aanwezig op de rechtbank?
Handige documenten voor Personenrecht

jean.valmont
Berichten: 100
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 10 dec 2016 18:20

Ik heb een uitspraak van het vrederecht gehad. Ik heb vernomen van mijn advocaat, meer dan een maand na het vonnis, dat er een vonnis was.

Ik heb nog altijd geen betekening gehad alsok geen gerechtsbrief ontvangen mbt het vonnis.

Officieel weet ik dus van niets.

Ik heb enkel, na meer dan 30 dagen, het vonnis gekregen via email van mijn advocaat.

Is de beroepstermijn verlopen?

Ben ik volgens het recht officieel in kennis gesteld van de uitspraak?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 dec 2016 18:43

De wet voorziet enkel dat het vonnis (behoudens uitzonderingen) aan uw advocaat wordt toegezonden. Hij moet u op de hoogte brengen. U mag natuurlijk de betekening van het vonnis door de gerechtsdeurwaarder afwachten. Die betekening gebeurt op vraag van de andere partij en dan loopt u het risico de kosten van betekening als uitvoeringskosten aan de andere partij te moeten betalen.
De beroepstermijn loopt vanaf de betekening (of in sommige gevallen de gerechtsbrief, maar dan ontvangt u wel een gerechtsbrief).

jean.valmont
Berichten: 100
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 10 dec 2016 19:06

bedankt voor het snelle antwoord.

ik kan dus eigenlijk zelf een gerechtsdeurwaarder vragen dat hij mij mijn eigen vonnis betekend? Op die manier kan ik nog in beroep gaan.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 dec 2016 20:59

ik kan dus eigenlijk zelf een gerechtsdeurwaarder vragen dat hij mij mijn eigen vonnis betekend? Op die manier kan ik nog in beroep gaan.
Dat heeft toch geen enkele zin. U kan in beroep gaan zonder dat het vonnis betekend is.

Terug naar “Echtscheiding”