steeds te laat terugbrengen van kinderen strafbaar?

jacqueline
Topic Starter
Berichten: 22

steeds te laat terugbrengen van kinderen strafbaar?

#1 , 21 jul 2012 15:40

Hallo,
ik ben reeds 5 jaar gescheiden : beide kinderen wonen bij mij (moeder), bezoeken vader 1 weekend om de 2 weken.(gerechtelijk betekend vonnis 2008 RB 1e aanleg) Kinderen zijn ondertussen 15,5j en 17,5j. Tussen kinderen en vader is er regelmatig discussie. Het is vakantie en beide kinderen hebben een verplichte verblijfsregeling van 50/50 vader/moeder. De dagen en uren staan vermeld in het gerechtelijk vonnis van de jeugdrechter. De laatste maanden houdt de vader zich absoluut niet meer aan die uren van het vonnis: hij brengt ze steeds later terug: vb 19u wordt dan 19.30u ... hij treitert de kinderen dan in die laatste uren voor vertrek door auto zo te parkeren dat de kids hun valiezen niet kunnen inladen terwijl hij ellenlange telefoontjes doet met zijn ouders, en de sleutels op zak houdt. Beide tieners zijn furieus :twisted: hierover, maar vader lacht hen dan uit ... Mijn zoon voelt zich echt bespot bij zijn vader, en mijn dochter vertoont depressieve verschijnselen :cry: ... Vandaag kwam hij de kinderen om 9u45 u afhalen (vonnis zegt 10u), en op 30 juli moet hij ze om 19u terugbrengen. Hij heeft plannen om een weekendje naar zee te gaan 28/07 -29/07 en 30/07. En al lachend zei hij tegen de kinderen: dan breng ik jullie heel laat terug naar jullie moeder: het zal na 23 uur zijn (vonnis staat 19u). Beide kinderen balen, en vragen hem om zeker tijdig terug te komen van zee ... maar ook dan lacht hij met hen: dan trekt ge maar uwe plan aan zee om terug naar uw moeder te gaan.... of "We gaan aan zee nog uit eten rond 19u, daarna moeten jullie maar de valiezen inpakken, en dan zullen we rond 21u naar moeder vertrekken ... (afstand van 200 km). U zal misschien denken die kinderen kunnen dit toch duidelijk stellen naar hem: maar weet dat deze vader agressief kan worden, en dan zwijg je als kind, en dan gehoorzaam je... Wat zijn in deze zaak mijn rechten als moeder dan? Ter bescherming van mijn kinderen?
Ik stoor me uitermate aan deze nonchalante houding: na 5 jaar mag dit gedoe stoppen, en ik ben het beu.... Er is nog een financieel staartje: hij betaalt de alimentatie niet correct: sinds 2 jaar niet meer aangepast aan de index.... Dus er zijn ook serieuze alimentatie achterstallen ...

Wat kan ik doen met deze voortdurende overtreding van terugbrengen van mijn kids? Naar politie gaan en pv laten opstellen? Strafrecht aanspreken? Die man gaat vaak over de schreef... het kwetst beide kinderen erg ... en ik jaag me erin op ... bovendien is hij erg bemiddeld ...
graag uw advies ...

jacqy :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 22 jul 2012 11:28

Eerst en vooral is het nooit een slimme regeling waarbij de ouder waar de kinderen verblijven de kinderen moet terugbrengen. Een regeling waarbij de ouder de kinderen gaat halen is veel beter, voorkomt dit soort toestanden en zorgt ook voor minder spanningen.

- Als uw ex de kinderen te vroeg komt halen, hoeft u hen niet mee te geven tot het uur daar is. Let wel dat dit in het verkeerde keelgat kan schieten. Zolang dit gaat over een kwartiertje zou ik hier niet te moeilijk over doen. De mama is hier soms ook te vroeg. Wij zullen haar nooit voor de deur laten staan. Het gevolg is wel dat soms de spulletjes nog niet klaar zijn en ze eventjes moet wachten. Sowieso moeten de kids hier hun schoenen nog aandoen, jasje aandoen, ... Tegen dat dat gebeurd is, zijn alle spullen ook wel bijeen gezocht.

- Als uw ex de kinderen te laat terugbrengt en dit ligt niet aan een onvoorziene omstandigheid (file of iets dergelijks), moet u hiervan inderdaad een PV laten opstellen. Niet voor 5 minuten, maar een half uur zou bij mij toch het maximum zijn. Het is ook zijn plicht om u op de hoogte te stellen als hij later zal zijn. Wat inhoudt: u bellen of smsen. wat niét inhoudt: op voorhand al melden dat hij later zal zijn. Als hij wil afwijken van het uur dienen jullie dat op voorhand onderling te bespreken. Als u niet akkoord gaat, blijft het uur gelden. ALs u akkoord gaat, is er uiteraard geen probleem.

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 22 jul 2012 16:23

Ik herken die situatie. (in mijn geval: te laat komen halen (11/12 uur ipv 10 uur)en te laat terugbrengen.

Wij hebben dit opgelost door het bezoekrecht uit te breiden:
Hij haalde de kinderen vrijdag op na school en bracht ze maandag terug naar school.

Zo kon hij geen pestgedrag meer vertonen.

Reclame

wezeltje
Berichten: 4

#4 , 05 aug 2012 18:37

Bij mij is dat al jaren het geval, mijn zoon is nog maar 13 en vindt het uur niet zo belangrijk maar mijn ex brengt hem bewust te laat naar huis.
Als er 20u in het EOT staat en hij is niet op tijd dan mag ik er niets van zeggen want dan doe ik moeilijk.
Naar de politie gaan brengt ook niets op.
Voig jaar zou mijn ex mijn zoon na zijn vakantie een dag later naar huis brengen, namelijk maandagmiddag in plaats van zondag. Toen hij er niet was en ik dit ging melden bij de politie, hebben die met hem gebeld. Hij zei hen toen dat hij op woensdag terug in de namiddag bezoekrecht had en hij tot woendagavond onze zoon zou houden, voor die ene dag. Ik kreeg toen gewoon te horen dat hij eignlijk wel gelijk had, wat was nu die ene dag! Moet hij zich dan niet aan de regeling houden? Kan ik daar dan enkel iets aan doen via de rechtbank?

ovan
Berichten: 322

#5 , 05 aug 2012 20:14

Probeer gewoon af te spreken dat er via sms of mail (of op papier) de "serieuse" afwijkingen worden vermeld.
Onafhankelijke partijen of plaatsen zoals school, zijn een ideale manier om bij afwijkingen van de regeling, minstens een waarnemer te hebben.
Het moet zeker en vast duidelijk zijn. Vooral voor de kinderen. En het kan niet steeds éénzijdig zijn. Naar de politie gaan is m.i. al een serieuze stap die verdere communicatie in gedrang zal brengen.
Probeer overeen te komen, maar breng wel in kaart als er "slechte intenties" of "moeilijk doen" in het spel komt.

Het is strafbaar.... maar zoals ik het ervaar en vaststel is het even erg uw kind een uurtje te laat brengen als een jaar lang weghouden.
Of beter gezegd... er is weinig tegen te doen, zeker via officiële weg.

Communiceren, dialoog, en negocieren...keer op keer

succes
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

wezeltje
Berichten: 4

#6 , 05 aug 2012 23:11

Proberen om samen afspraken te maken is inderdaad het beste voor het kind maar helaas is dat bij ons al een paar jaar niet meer mogelijk.
Ik heb echt wel geprobeerd om soepel te zijn en niet steeds volgens het vonnis wat betreft de omgangsregeling maar als het telkens aan mij is om mij aan te passen en het is niet wederzijds mogelijk dan wordt je vanzelf ook moeilijker in die dingen.
Mijn ex kijkt zeker niet of het beter is voor onze zoon enkel als het hem beter uitkomt en dat is jammer.

Franciscus
Berichten: 38617

#7 , 05 aug 2012 23:28

Aangifte doen. Het zich niet houden aan het vonnis is een strafbaar feit.
Een aangifte is een bewijs dat kan gebruikt worden in de burgerlijke procedure om het vonnis aan te passen.
De aangifte is het strafrechtelijk luik. Dit wijzigt het vonnis niet maar straft wel de misbruiken.
Het burgerlijk luik zal het vonnis wel wijzigen.

Vermoedelijk zal na de eerste aangifte de andere partij wel op haar verplichtingen worden gewezen.

Wat u ook kan dien is eerst eens een bemiddelaar inschakelen zodat met een neutraal persoon beide partijen eens grondig kunnen nadenken over het wat en hoe.
Bepaalde uren wijzigen kan idd een oplossing zijn.
In deze vraag ..... wat zeggen de kinderen .... voor een bijna ten einde voor de andere bijna 16 (dus dient/kan gehoord te worden) .... of moet deze in het vervolg alleen gaan?
Is er een reden dat de vader zo reageert???

jacqueline
Topic Starter
Berichten: 22

#8 , 08 sep 2012 09:19

Wat u ook kan dien is eerst eens een bemiddelaar inschakelen zodat met een neutraal persoon beide partijen eens grondig kunnen nadenken over het wat en hoe.
Bepaalde uren wijzigen kan idd een oplossing zijn.
In deze vraag ..... wat zeggen de kinderen .... voor een bijna ten einde voor de andere bijna 16 (dus dient/kan gehoord te worden) .... of moet deze in het vervolg alleen gaan?
Is er een reden dat de vader zo reageert???

De kinderen zijn reeds meerdere malen verhoord door de rechtbank van 1e aanleg (sociaal onderzoek) én door de jeugdrechter (in 2010) . Er zijn niet zo fraaie dingen verteld over de papa, maar een rechter blijft steeds voorzichtig in een vonnis (begrijpelijk in deze!) ... het is en blijft hun vader. .. ze gaan mee met hem met tegenzin ... ze zeggen hem dat ook in alle opzichten verbaal en non-verbaal. Hij neemt de kinderen mee, maar is niet attent en liefdevol met hen, bij hem gaat het om het "hebben" in tijd, kwantiteit boven kwaliteit. De oudste (17,5 ) zal volgend jaar niet meer met zijn vader willen meegaan, dit zegt hij nu reeds .... het enige wat hem zou kunnen overtuigen is toch mee te gaan om zijn jongere zuw (bijna16j) te steunen. Beide pubers willen volgende zomer vakantiewerk doen, maar dit is nu onmogelijk :10 daagse regeling in de vakanties en een vader die 30 km verder woont ... kinderen zijn dit beu ... ze verblijven niet graag bij hun vader, maar ik verplicht ze van te gaan ... kinderen willen ook niet meer bij de rechter gaan praten: die doet niks met ons verhaal, die luistert niet: zeggen ze wat zin heeft dit nog al dat gepraat en gedoe ... ze hebben het gevoel dat het allemaal niets meer uitmaakt, de vader doet veel in dwang (het moet ...) ... en wet is wet ...
Ik vind het heel moeilijk ...

Terug naar “Echtscheiding”