Sociale Dienst raadt mij aan voor een herziening vonnis

strenzke
Topic Starter
Berichten: 112

Sociale Dienst raadt mij aan voor een herziening vonnis

#1 , 19 jul 2012 17:10

Korte schets situatie nu: Ik en mijn ex hebben een omgangsregeling, met co-ouderschap (week-week) voor ons zoontje van 4jaar. Ik ben een alleenstaande mama, mijn ex woont samen met zijn vriendin, waar hij samen 2kinderen mee heeft.

Verandering in de situatie: Sociale Dienst heeft vaststellingen gedaan bij mijn ex en zijn vriendin thuis en deze doorgespeeld aan het parket, conclusie: Hun 2kinderen zijn nu geplaatst.

Gisteren bezoek gekregen van sociale dienst ivm mijn zoontje, ze kwamen kijken hoe het er hier aan toe ging. Ze kwam echter niet met al te goed nieuws, mijn zoontje zit bij mijn ex thuis in een niet zo prettige situatie. Het is er vuil, lijkt net een dierentuin (om het met hun woorden te zeggen), honden en katten uitwerpselen liggen zomaar op de grond overal, het zit er vergeven van vliegen en dergelijke...
Nu kwamen zij met de boodschap om mijn zoontje bij de volgende wissel niet mee te geven aan de papa, en verdere stappen te ondernemen.
Ook al aangezien mijn ex zijn andere 2kinderen nu geplaatst zijn.
Nu ben ik natuurlijk bang, zolang er geen herziening gedaan is dat ik mijn zoontje uiteindelijk toch ga moeten meegeven en dat hij in zo een situatie belandt en dat zint mij niet, ik voel mij nu al schuldig tegenover mijn zoontje dat hij er vorige week nog naartoe is gegaan.

Iemand met zelfde ervaringen?
Graag jullie meningen en raad.
I get my strenght out my Little Angel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ovan
Berichten: 322

#2 , 19 jul 2012 17:51

Geloven in de dialoog. Een mogelijkheid die ik zie: Probleem eerst met je ex aankaarten, als hij het niet ziet zitten om je zoontje "normaal" te ontvangen, maak je met hem een onderlinge overeenkomst waarin jullie afzien van de "wettelijke" regeling en gezien de omstandigheden, BEIDE akkoord gaan met wat dan overeengekomen is. Waar jij je goed bij voelt.
Probeer dat in een sfeer te doen, waarin je laat voelen dat je eigenlijk wil voorkomen dat een juridische procedure pas zin zal hebben als er niet overeengekomen is.
het contact tss je zoontje en je ex ook van belang, maar gezien de situatie wil je als mama waakzaam zijn en zoek je mee naar oplossingen.
Je staat heel sterk volgens mij, dus gebruik dat ook positief en niet als strijdmiddel. Indien je ex moeilijk doet, vraag je bemiddeling aan via de soc. dienst. Als dat niet lukt kan het een POS situatie worden, waarin een tijdelijke maatregel door de rechter kan opgelegd worden.
sterkte en succes
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

strenzke
Topic Starter
Berichten: 112

#3 , 19 jul 2012 22:58

Ja ik moet zeggen,ik was er niet goed van als ik dat nieuws kreeg en hoop langs ene kant dat mijn ex en zijn vriendin eruit komen, want ik vind nog altijd dat een kind een mama als zowel een papa nodig heeft.
Als ik mijn gevoel laat spreken, zou ik willen voorstellen, van dat mijn zoontje bij mij blijft to dat ze hun "problemen" hebben opgelost, dan de sociale dienst zou contacteren om de situatie ginds te gaan bekijken en als zij het ok vinden, van met de gewone regeling door te gaan.
Maar dat ziet mijn ex niet echt zitten..
I get my strenght out my Little Angel

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 21 jul 2012 10:26

“Art.432...§3.Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist...dan worden de straffen bepaald in de §§1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt...aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd,die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het,zelfs met zijn toestemming,ontvoert of doet ontvoeren...“(8 juni 1867 Strafwetboek=Sw.);

‘De onthouding van een ouder om zijn gezag te doen gelden teneinde de weerstand van een kind tegen de uitoefening van het bezoekrecht van de andere ouder te overwinnen kan,naar omstandigheden...het in art.369bis(nu 432) bedoelde misdrijf opleveren‘[Cass. 21 oktober 1986,R.W. 1986-87,1609-1610,noot;Cass. 28 oktober 1987, J.Dr.Jeun. 1988,7;Cass. 15 maart 1989, J.T. 1989,666;Cass. AR7009,8 februari 1994(X.), onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,545].

‘Wanneer de moeder een GERECHTVAARDIGDE VREES mag koesteren dat wanneer zij de kinderen aan de vader afgeeft n.a.v. het bezoekrecht dat hem werd verleend,zij deze met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet meer terug zal zien,blijft zij wegens het niet-afgeven van deze kinderen aan de vader straffeloos op grond van NOODTOESTAND‘(Gent 24 maart 1998,TWVR 1998,18)

‘Art.1385bis.De rechter kan op vordering van één der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom,dwangsom genaamd,voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan ...’(Gerechtelijk Wetboek).
Zie verder Benelux-Gerechtshof 11 mei 1982(LADAN t. DE BRUIN en WESSENBURG t. PETIT),F.B.U.,III.1.50.3-1,http://www.courbeneluxhof.be/arresten/N ... 1_3_86.pdf
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis
Berichten: 8847

#5 , 21 jul 2012 12:48

de sociale dienst maakt een kardinale fout!!!
Ten eerste adviseren ze jou het co-ouderschap bewust te saboteren en te verhinderen: in feite zetten ze je dus aan een misdrijf te plegen en laten ze je in de overtuiging dit de beste oplossing is... (is dat een sociaal assistente???)Dat is een professionele fout én bovendien moedwillig.
Ten tweede verzuimen ze hun verantwoordelijkheden te nemen. Ze zijn op controle geweest, het dossier is naar het parket doorgespeeld en daar is beslist dat onwille van de veiligheid de 2 kinderen van het koppel geplaatst moeten worden. Wel dat had die sociale dienst evengoed MOETEN doen voor jullie zoontje. In dat geval ligt de beslissing bij het parket. Dan verbleef jullie zoontje van rechtswege voorlopig terug bij jou tot de ouders hun draai weer vinden om hun huishouden weer op spoor te krijgen. en kon er een omgangsregeling afgesproken zonder overnachtingen.
Zoals de sociale dienst het nu voorstelt gooit ze het probleem én de verantwoordelijkheid (van de andere ouder) in jouw schoot (en het is het probleem van de andere ouder waar juridisch een beslissing voor genomen kan worden door de jeugsbescherming).
Bovendien troubleert de sociale dienst jouw verstandhouding met de vader doordat JIJ stappen moet ondernemen. Jij moet die niet nemen. De sociale dienst moet gewoon hetzelfde doen zoals ze bij de andere kinderen heeft gedaan.
Werkelijk, ik geloof mijn ogen niet als ik dit lees.
Laat de sociale dienst deze post gerust lezen.
Wellicht snappen ze snel dat ze eigenlijk zelf een misdrijf begaan door je te adviseren een misdrijf tov het co-ouderschap te begaan...

strenzke
Topic Starter
Berichten: 112

#6 , 16 aug 2012 16:06

Ik weet niet of ze een fout maken. Vind het maar normaal da ze mij op de hoogte brengen, en mij enkele opties geven wat ik kan doen.
Nu 4weken later is mijn zoontje alweer in de oude regeling gevallen, ik kan namelijk geen inbreuk doen op het vonnis, ben ik mij van bewust en vind ook dat een kind een mama EN een papa nodig heeft, maar dan wel in gezonde leefsituaties. En ik vind het ook raar dat miijn zoontje wel naar daar mag gaan ondertussen, maar de andere 2 blijven geplaatst...
Hij is nu al een weekje bij de papa geweest, maar was echt onhandelbaar als hij terugkwam, mocht niks zeggen tegen mij, ik citeer: Mama, we hebben nog kleine poesjes, maar mag da eigenlijk ni zeggen...
Ik zit gewoon met de handen in het haar.
I get my strenght out my Little Angel

Franciscus
Berichten: 38647

#7 , 16 aug 2012 16:24

Sociale dienst van welke dienst.... of comité bijzondere jeugdzorg.
Woont papa in hetzelfde arrondissement dus valt alles onder dezelfde jeugdrechtbank?
Persoonlijk zou ik dringend contact opnemen met de jeugdbrigade van uw lokale politie en daar de zaak uitleggen.
Deze kunnen direct met jeugdparket of jeugdrechter bellen.

strenzke
Topic Starter
Berichten: 112

#8 , 16 aug 2012 18:03

de sociale dienst van de politie, we wonen allebei in dezelfde stad..
Zij hebben dat al gedaan ivm de 2 andere kinderen, maar wat ik niet versta is waarom mijn zoontje wel nog daar moet gaan, en zen andere 2kinderen nog geplaatst zijn tot half januari
I get my strenght out my Little Angel

Franciscus
Berichten: 38647

#9 , 16 aug 2012 18:44

Dan zou ik in eerste instantie eens contact opnemen met de verantwoordelijke commissaris of hoofdinspecteur van de jeugdbrigade.
Daar uitleg vragen.
Ofwel nemen zij dan contact zoals boven beschreven ofwel vraagt u welke parketmagistraat/jeugdrechter de zaak in handen heeft en neemt u zelf contact op.
Het is wel zo dat (in principe) op een kantschrift van parket enkel datgene wat gevraagd wordt in het kantschrift kan uitgevoerd worden.
Edoch niets weerhoudt de politie een PV op te stellen en te zenden naar het parket waarin ze in kader van uw dossier verwijzen naar PV en dossier van de andere vaststelling.
U kan ook vragen uw verklaring te noteren en door te sturen.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#10 , 18 aug 2012 20:57

Alle administratie ten spijt, geeft de sociale dienst hier idd duidelijk blijk van discriminatie.
Jou zoontje wordt blijkbaar door hen gediscrimineerd als het op beter wonen aankomt.
De twee andere kinderen worden ontzet, jouw zoontje dient in dezelfde omstandigheden voort te leven.

Naar mijn mening biedt deze noodsituatie u alle recht, om
u van het vonnis niets aan te trekken en van de sociale dienst te eisen om te handelen zoals u eerder beschreef.
Een straffe rechter die dit later ooit zal willen afstraffen.
Maar deze eisen en voornemens in een P.V. laten opnemen kan u natuurlijk nooit schade, enkel helpen.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”