POS-maatregel en verblijfsregeling kort geding

witje
Topic Starter
Berichten: 80

POS-maatregel en verblijfsregeling kort geding

#1 , 15 jul 2012 10:20

Als er zonet een pos-maatregel is uitgevaardigd waarbij kinderen tijdelijk bij vader moeten verblijven, kan dan in kortgeding nog een verblijfsregeling worden gevorderd voor de kinderen bij de moeder (vb. om kinderen nog in augustus bij haar te hebben geduren 14 dagen)?

Moeder is in pos-procedure nooit gehoord geweest (uitnodigingsbrieven werden verstopt zodat zij nooit kennis had van zittingen en zich niet kon verdedigen); tegen pos-maatregel is beroep aangetekend, maar zitting zal pas voor oktober zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ovan
Berichten: 322

#2 , 15 jul 2012 18:06

POS maatregel gaat steeds boven burgerlijke maatregel(verblijfsregeling)...maar er kan wel beroep aangetekend worden tegen beschikking van POS rechter. Wat is er dan zo ernstig dat de POSrechter kinderen volledig aan moeder toevertrouwd? Dat op zich is al ongewoon.
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

Franciscus
Berichten: 38616

#3 , 15 jul 2012 21:23

Beroep of verzet gezien bij verstek...
POS .... dan zal er vermoedelijk ook een PV bij de (jeugd)politie zijn.
Wat staat er in het vonnis????

Reclame

witje
Topic Starter
Berichten: 80

#4 , 16 jul 2012 06:05

Van een pv heb ik geen weet.

In het vonnis (het is eigenlijk een beschikking) staat enkel de maatregel plus dat die voor zes maanden geldt, niets meer dan dat. De datum van de beschikking valt overigens op een latere datum dan de dag waarop de maatregel moet in werking treden...?

Moeder is 100 km verder gaan wonen.
Zij had bij de vrijwillige bemiddeling wel gezegd dat ze de kinderen in de vakantie bij haar wou; men doet of moeder niet bestaat, en heeft er dus geen rekening mee gehouden.
Vader slaagt er in hulpverleners die verslagen moeten maken aan zijn kant te krijgen (is een stuk assertiever dan de moeder).

Dus kort geding heeft geen zin?

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 18 jul 2012 11:40

Vergeef me mijn benadering dat de zaak die je beschrijft mij best wel intrigeerd.

Best wel herkenbaar voor sommigen en anderen kunnen beslist wel inkomen dat het zo kan lopen als ouders gaan scheiden.

Mijn antwoord is zeker geen bijdadrage zo en zo is de oplossing bovendien weet ik het niet en zie uit naar nog andere bijdragen

Wel zie ik algemene lijnen dat als eenmaal een rechter krijtlijnen heeft uitgezet dit niet zo snel en eenvoudig is om als het ware op een knopje "herstart wegens valse start" te drukken en doen alsof het niet bestaan heeft. Dat is misschien het buikgevoel van rechtvaardigheid bij velen onder ons maar zo werkt het m.i. volgens mij normaliter niet bij de magistraten.

Persoonlijk zou ik zeggen ... ja kortgeding maar informeer U ook bij mensen die er een diploma voor hebben. Het zou kunnen dat de belangrijkste juridische insteek die meer kan op succces is op een kortgeding waar de urgentierechter maatregelen neemt die U meer fair overkomen via een juridisch begrip of juridische benadering loopt nl. "de gewijzigde omstandigheden".



RR

witje
Topic Starter
Berichten: 80

#6 , 03 aug 2012 17:17

Zaak is behandeld bij jeugdkamer Hof van Beroep.

Die zal de voorlopige maatregel van de Jeugdrechtbank nietig verklaren, deelde hij direct mee.

De magistraat vroeg evenwel hoe het zat met het kort geding.

Op de opmerking dat de pos-maatregelen altijd boven de burgelijke zullen heersen, antwoordde de magistraat dat dat niet altijd het geval zal zijn...????

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#7 , 03 aug 2012 22:30

Stel u voor
10 augustus jeugdkamer v/h Hof spreekt een nieuwe maatregel uit
11 augustus... de kortgedingrechter acht zich bevoegd

Normaliter is de jeugdkamer v/h Hof het hoogste orgaan die over die materie gaat maar... tja maar... het kan, het kan ... het kan in het ergste geval dat de strijd kan blijven duren tot de kleine 18 is
We blijven het met intresse volgen

Als die rechter (in het Hof noemen ze dat Raadsheren vreemd genoeg ook de vrouwen vergelijk het met een mannelijke vroedvrouw) v/h Hof die POS regeling aanpast naar zijn/haar goeddunken dan is er dus niemand meer die daar in theorie nog boven staat
Alleen cassatie waar je zou kunnen argumenteren dat men tijdens het procesvoeren men de wet niet heeft gevolgd kan de uitspraak nietig verklaren.

RR

ovan
Berichten: 322

#8 , 05 aug 2012 11:58

Het zo complex kunnen maken, en daar dan nog op dat niveau (HvBeroep) over discuteren is echt in "het belang van het kind!" ???????
Probeer als ouder in zo'n rechtszaak steeds te vragen naar de "essentie van de zaak".
Kan me al voorstellen wie daar in Brussel zo'n opmerkingen of vragen over heeft.

Maar bon,

Theoretisch staat een POS maatregel/beslissing boven het burgerlijke..maar als de POS rechter ivm de verblijfsregeling niks wil veranderen of doen, tja, dan is idd het burgerlijke vonnis of arrest van tel.
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it." Albert Einstein

Terug naar “Echtscheiding”