vader laat zoontje besnijden zonder toestemming moeder

Vandebos
Berichten: 16087

Re: vader laat zoontje besnijden zonder toestemming moeder

#16 , 27 jun 2012 11:45

@dumela: zie antwoorden Eylis en hou in je betoog rekening met het feit dat er effectief kan verwezen worden naar afspraken tijdens het huwelijk gemaakt en culturele/religieuze betekenis die aan deze ingreep wordt gekoppeld binnen het judaïsme.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#17 , 27 jun 2012 19:10

Vandaag toevallig in het nieuws : http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 6_00201622" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8836

#18 , 28 jun 2012 08:50

zie antwoord van Vandenbos eerder op deze thread ivm dat DUITS vonnis, VDG2: het gaat over Duitsland en is een geisoleerde uitspraak.
bovendien gaat deze thread niet over de legitimiteit van circonsicie, maar over het niet goed uitvoeren van het co-ouderschap door gebrek aan overleg...

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#19 , 08 mar 2013 09:31

Blijkbaar is het volgens de rechter volledig OK om het kind zonder toestemming van de moeder te laten dopen. Dus zullen we maar aannemen dat het kind ook zonder toestemming van de moeder mag worden besneden.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... oeder.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Na de besnijdenis kan het dan ook weer zonder toestemming van de vader worden gedoopt. (al mist het dan wel zijn voorhuidje).

eylis
Berichten: 8836

#20 , 08 mar 2013 13:29

verhaal is ietsjes genuanceerdere case dan die van numela (want beide ouders katholiek)
maar alle gekheid op een stokje:
wat dacht je van Jezus: die was ook besneden én gedoopt :-)
en met hem de meerderheid van de eerste christenen in Israel...

Mariette
Berichten: 2507

#21 , 08 mar 2013 13:42

verhaal is ietsjes genuanceerdere case dan die van numela (want beide ouders katholiek)
maar alle gekheid op een stokje:
wat dacht je van Jezus: die was ook besneden én gedoopt :-)
en met hem de meerderheid van de eerste christenen in Israel...
ik pleit zelfs voor besnijdenissen zoals op de originele manier zoals jij voorstelt!
Tenslotte waren er toen ook geen klinieken voorhanden nietwaar?

Ik ben ooit gedoopt. Wil dat zeggen dat ik katholiek ben?

archimedes
Berichten: 77

#22 , 03 jul 2013 12:51

en intussen heeft papa toch zijn zin gekregen. De rest zal hem worst wezen. Hoe erg de zaak ook is, je kan er heel veel energie instoppen, maar er zal weinig veranderen voor het kind en voor papa. Enkel voor mama nog wat slapeloze nachten. Sorry voor deze manier van antwoorden, maar ik vrees dat dit de echte realiteit wordt.

Mariette
Berichten: 2507

#23 , 01 aug 2013 10:48

en intussen heeft papa toch zijn zin gekregen. De rest zal hem worst wezen. Hoe erg de zaak ook is, je kan er heel veel energie instoppen, maar er zal weinig veranderen voor het kind en voor papa. Enkel voor mama nog wat slapeloze nachten. Sorry voor deze manier van antwoorden, maar ik vrees dat dit de echte realiteit wordt.
In het geval van TS brengt enige bestraffing geen soelaas : het kind IS nu eenmaal besneden.

Maar indien men hierop ernstige straffen of schadevergoedingen zou zetten, dan heeft het in ieder geval een ontradend effect voor degenen die nog zouden volgen.

Ik vergelijk het een beetje met de huidige politiek ivm vrouwenmutilatie: ook hier worden de straffen verhoogd en biedt dit geen soelaas voor de slachtoffers bij wie alles al is weggeknipt, maar het geeft wèl een ontradend effect voor degenen die volgen.

eylis
Berichten: 8836

#24 , 07 aug 2013 10:29

even ter aanvulling: vrouwenmutilatie is niet wat je bedoelt, denk ik. (dat is nog veel erger..dan gaan àlle lichaamsdelen er af....) Waarschijnlijk bedoel je genitale mutilatie bij vrouwen.
Enne: wanneer dit in Europa of Amerika zou gebeuren (en dat doet het gelukkig niet...) dan wordt de dader en medeplichtige(n) veroordeeld: zowel gevangenisstraf als morele en fysieke schadevergoeding én onkosten medische opvolging voor het slachtoffer...

Mariette
Berichten: 2507

#25 , 07 aug 2013 10:59

In dit draadje waar het over besnijdenis gaat, heb ik het uiteraard niet over het verwijderen van armen en benen. Uiteraard heb ik het over vrouwelijke genitale mutliatie.

Het gebeurt weldegelijk in Europa (in Belgie alleen al zo'n 6000 slachtoffers stond recent in de kranten) én als men de daders kan vinden staan er effektief straffen op. Men wil zelfs de aanstichters tot besnijdenis nu gaan vervolgen:
http://www.vandaag.be/binnenland/132145 ... r-cel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandaar mijn vergelijking met het besnijden van kinderen zonder toestemming van de moeder.

Vandebos
Berichten: 16087

#26 , 07 aug 2013 13:09

Ik denk dat het tijd is deze thread ten grave te dragen.

Terug naar “Echtscheiding”