Aantal vragen omtrent kindregeling

Moraelin
Topic Starter
Berichten: 319

Aantal vragen omtrent kindregeling

#1 , 28 jul 2011 14:50

Om mijn volledige situatie te schetsen zou ik een paar bladzijden nodig hebben. In het kort over hetgeen ik hier een vraag wil stellen:
- mijn ex heeft mij een jaar geleden verlaten en is 2 maanden nadien getrouwd met iemand die net (na 9jaar voor gewapende overval) uit de gevangenis is gekomen
- wij hebben een zoontje van 3,5 jaar
- we hebben proberen te bemiddelen omtrent de zoon bij notaris maar zij "eiste" een onderhoudsgeld bedrag en wou hier niet verder over praten. Ik had op dat moment een bedrag berekend op basis van de methode Renard en haar uitgenodigd ook berekeningen te doen.
- herhaaldelijk heeft zij mijn zoon niet willen meegeven. De laatste keer was 5 weken aan een stuk, toen heb ik kortgeding opgestart, dit was net na ik te kennen had gegeven het bedrag dat zij eiste niet zomaar te willen betalen zonder berekening. Een paar pogingen om de zaken rustig en in bemiddeling aan te pakken zijn allemaal mislukt om dat ze (en hij) de optiek hadden: al onze eisen inwilligen of niets (ze voelden zich gesterkt door deurwaardersbevel, zie hieronder)
- op hetzelfde moment had zij trouwens een deurwaarder naar mij gestuurd voor invordering van achterstallig onderhoudsgeld terwijl ik wel degelijk geld had betaald, gewoon niet wat zij wou maar nu eiste ze nog eens het volledige hogere bedrag voor het afgelopen jaar. Daarbij baseerde ze zich op een akte van 3 jaar geleden, toen we reeds een korte tijd uit elkaar waren en een regeling op papier hadden gezet. Mijn loon wordt nu al 2 maanden volledig ingehouden. Ik heb hier ook verzet tegen aangetekend ter verbreking.
- in kortgeding vroeg ik eerlijke weekend om 14 dagen en helft schoolvakanties regeling, vast bedrag te betalen, gedeeld ouderlijk gezag en afhalen alternerend door mij en haar (dit laatste vooral in reactie op haar eisen in de hoop dat zij de gerechtsdeurwaarder zou terugtrekken)

Kortgeding heeft nu eindelijk een uitspraak gedaan waarin ze mijn volledig hebben gevolgd maar nu wil de nieuwe man van mijn ex zich hier niet aan houden (ze komen mijn zoon niet halen bij mij, hij discussieert telkens aan de deur, hij blijft op het geld terugkomen,...). Het is voor iedereen duidelijk dat hij nu alles dirigeerd en zich hierdoor volledig laat leiden door het geld. Zijn laatste uitspraak toen ik mijn zoon ging gaan halen: "hij heeft ons al 50€ gekost deze week...". Dit verziekt de ganse situatie tot op de hoogte dat er nu helemaal geen communicatie meer is, enkel via advocaten, die nodeloos om te zeggen enorm veel geld kosten.

Ik sta nu nog voor die verbrekingsrechtszaak en dan vrederechter voor volledige uitspraak rond alles.

Ik heb aangifte gedaan bij de politie dat ze mijn zoon niet zijn komen halen, meer kan ik waarschijnlijk niet doen. Gelukkig kan ik er nu wel een PV van laten maken waar voordien zonder uitspraak ik blijkbaar geen rechten had als vader (kon enkel melden dat ik mijn zoon al 1,5 maand niet meer had mogen zien).

Concrete vragen die ik nu heb:
- ik en mijn ex hebben beide ouderlijk gezag. Houdt dit in dat zij mij voor alle belangrijke beslissingen omtrent school en andere zaken moet consulteren ? Kan ik ergens terugvinden wat dit conreet is ?

Want afgelopen jaar is zij met haar nieuwe man naar het oudercontact geweest en mij dit ontnomen (ik probeerde af te spreken tot laatste moment, geen antwoord en dan op laatste: "ik ga met hem, jij mag mee als je wil"). Daarenboven beslist die kerel blijkbaar alles over mijn zoon zijn school. Volgens hem (na bellen met juffrouw) mag ik hem daar niet gaan ophalen en hij wou ook niet dat mijn zoon een cadeau voor vaderdag maakt voor mij. Gelukkig weigerde de school dit.

- is er mogelijkheid om te eisen dat ze het bevel vd rechtbank moeten naleven door een boete op te leggen via rechter ? Ik vrees dat dit het enige is waar ze naar zullen luisteren.

- iets anders: hoe zit het met aansprakelijkheid ? Ik heb een familiale en een hospitaalverzekering en tandverzekering maar doordat mijn zoon niet bij mij gedomicileerd is kan hij hier allemaal niet via verzekerd worden. Klopt dit ? Hoe lossen vaders of moeders die hun kind maar korter zien dit dan op ?

- ik zit ook enorm in met de morele waarden die een persoon die pas 9 jaar in de gevangenis heeft gezeten voor gewapende overval en daar zelfs een vrouw halfdood sloeg en hoe hij mijn kind zal beinvloeden. Het is nu reeds duidelijk dat hij alles daar te zeggen heeft en zelfs zijn eigen vader (die nota bene de vriend is van haar moeder) is bang voor hem en ziet dit niet goed aflopen. Wat kan ik doen ivm mijn zoon in zo'n milieu, wat als er aanwijzingen zijn dat hij daar niet goed af is of niet meer naartoe wil later ? Kan ik hem beschermen alhoewel hij het zelf nog niet kan aangeven ?


Dank bij voorbaat,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 28 jul 2011 18:47

- Jullie co-ouderschap betekend inderdaad dat jullie het samen eens moeten raken over alle belangrijke zaken rond jullie zoontje. Voor alle beslissingen waarover jullie het niet eens raken en die de rechtbank als belangrijk genoeg beschouwd, kan jij het oordeel van de rechtbank bevragen.
- Je kan idd een dwangsom aanvragen op het niet naleven van een vonnis, echter; dan zal je een gegronde reden voor moeten hebben, dus niet een éénmalige klacht.
- Tegenover derden (of hun aard) waarmede uw ex zou optrekken, hebt u juridisch geen enkel verhaal.
Slechts wanneer er effectief aanwijzingen zijn van geweld op uw zoonje kan je hem beschermen...

Wat uw zaak betreft, zegt u zelf; dat de rechtbank u volledig gevolgd is. Waarom dan geen 50/50 regeling-aanvragen, zonder alimentatie?
Indien geen nieuwe wendingen in je verhaal, zal de rechtbank wellicht verder gaan op de beoordeling in Kort Geding.
Proficiat! Daarmede staat u reeds een pak verder dan vele anderen hier.
Handige documenten voor Personenrecht

Tattie
Berichten: 158

#3 , 28 jul 2011 20:41

ik kan je maar 1 goede raad geven... hoop als vader niet te veel de teleurstelling is anders des te groter... kunnen na bericht van Jeugdrechtbank vandaag er weer eens van meespreken...

Reclame

Moraelin
Topic Starter
Berichten: 319

#4 , 29 jul 2011 17:17

@lucgescheiden: bedankt voor de antwoorden. Over die 50/50 regeling is het probleem dat ik in Gent woon en mijn ex in Oostende en mijn zoon daar nu op kleuterschool zit. Het is dus deze regeling of volledig bij mij en mijn vriendin. Ik heb daaraan gedacht met in het licht van de crimineel die in het spel is maar ik denk dat hem weghouden van zijn moeder uiteindelijk nu geen goeie zaak zou zijn voor hem, ondanks alles, maar ze moeten me zeker mijn zoon niet proberen af te nemen (en dit is net wat hij probeert te doen). Ik denk ook dat de rechtbank in Oktober de huidige uitspraak zal volgen, zeker als ze deze dan nog niet willen volgen, daar trek ik me wel aan op. Nu nog de verbreking van dat loonbeslag want 2 maanden loon missen weegt enorm door, ook emotioneel nu mijn vriendin zoveel voorschiet.

@Tattie: ik ben van nature een zeer voorzichtige en realistische persoon en ga daarom altijd uit van het slechtste scenario (komt van mijn moeder). Maar het komt idd altijd hard aan zo'n zaken, vooral omat het om je kind gaat. Ik trek me op aan het feit dat hopelijk eenmaal alles beslist is het vastligt en we verder kunnen met onze aparte levens en zeker in het belang van mijn zoon, dat er rust terugkeert. Ik ben blij dat ik uiteindelijk de stap naar een advocaat en politie gaan genomen heb, het lijkt drastisch maar is echt nodig als je wil vooruitkomen. Het kost ook bakken geld maar dan ben ik er - hopelijk - vanaf en ligt alles vast tot zijn 18.


Indien iemand nog iets kan aanvullen mbt de aansprakelijkheden (familiale, hospitalisatie,...) van mijn zoon dan zou ik daar graag iets over horen want het speelt me wel parten. Ik zou graag hebben dat hij mee beschermd is in al deze zaken maar doordat zijn domicilie niet bij mij staat kan dat niet ?

lucgescheiden
Berichten: 2810

#5 , 29 jul 2011 19:10

En halverwege tussen Gent en Oostende bestaan geen kleuterschooltjes?

Vastliggen doet dat nooit, tenzij je kan communiceren met de moeder.
Wat uiteindelijk ook jouw grootste aansprakelijkheid inhoudt.
Het co-ouderschap vereist nu éénmaal dat je beslissingen als verzekeringen samen neemt, of je neerlegt bij de beslissingen van ex.
Buitenaf kan je uiteraard zelf nog altijd andere zaken voorzien... maar het zou knetter zijn, mocht u: beiden apart een premie betalen om hetzelfde risico te dekken. Uiteindelijk kan je voor een zelfde schadegeval: slechts éénmaal vergoed worden.
Handige documenten voor Personenrecht

Lucke
Berichten: 183

#6 , 30 jul 2011 01:42

Mijn dochter staat bij mij op de hospitalisatie verzekering, ook al staat haar domicillie bij de moeder.
De moeder kan ze natuurlijk ook bij haar inschrijven (wat ze ook gedaan heeft).

Tattie
Berichten: 158

#7 , 30 jul 2011 15:49

yepz idd wij zaten ook met deze vragen.... de familiale dekt IEDEREEN die op ogenblik van gebeurde feiten aan jouw verantwoordelijkheid is toegewezen. hospitalisatieverzekering hebben we ook voor haar, en bij haar sportclub staat de verzekering ook op ons adres (omdat er van de federatie uit via adres van verzekering clubblad word rondgestuurd) en dit was ook geen probleem...

en lucgescheiden...de redenering van een kleuterschool halfweg moet je al niet te veel op rekenen... onze laatste uitspraak was daaromtrent, ze moet sowieso van school veranderen omdat ze naar 1E studiejaar moet.... voor moeder is het 12km voor ons 45km de rechter volgde de redenering van moeder dat ze naar daar in gemeente moet blijven gaan omdat al haar vriendjes wrs ook naar die school zullen gaan.... en dat bij een kind die er totaal geen punt van maakt om ergens nieuwe vriendjes te maken e ... de school die wij vroegen (school van mijn zoon) was dan nog 10km in moeder haar voordeel e... dus nu zal het het sociaal onderzoek afwachten zijn en hopen dat dat afgerond geraakt (wat ik betwijfel) voor de nieuwe zitting op 7 december... ik ben het ondertussen moe om te strijden voor een kind dat het mijne niet is...heb er de energie niet voor... wat ik wel weet is dat ik haar doodgraag zie en dat ik dit alles doormaak voor haar eigen welzijn (en als ze later tot besef komt dat wij eigenlijk toch gelijk hadden ze haar vader niet kan verwijten niks ondernomen te hebben)...wat ik ook weet dat als rechter besluit alles te laten zoals het is, dat de EOT tot in detail zal nageleefd worden en dat moeder elke maand een rekening zal gepresenteerd krijgen van kosten die moeten gedeeld worden en die nu door ons gedragen worden (komt er nog bij dat vader alle maanden 50 euro allimentatie betaald ook e en dat moeder het volledige kindergeld krijgt plus alle andere voordelen van domicilie)

wij hebben ondertussen geleerd dat degene die het volledige hoederecht of domicilie in bilocatie heeft nog altijd het sterkste in zn schoenen staat... en dat de , in ons geval, vader nergens staat...

eylis
Berichten: 8852

#8 , 31 jul 2011 12:38

maar ik snap nog steeds iets niet uit het begin van je verhaal:
je ex stuurde een deurwaarder om zogezegde achterstallige alimentatie op te eisen, terwijl er op dat ogenblik nog nooit een rechterlijke uitspraak is geweest over het alimentatiebedrag??? Ik meen toch te begrijpen dat je pas na deze actie een kortgeding hebt gestart..
Waar heeft ze zich dan juridisch gezien op kunnen baseren om een deurwaarder op je af te sturen? Een akte die jullie samen opgesteld hebben? Ook dat heeft ook geen juridische kracht dacht ik.

Nelufer
Berichten: 4

#9 , 31 jul 2011 17:15

Wat betreft op de hoogte te zijn van de dingen op school: als ik me niet vergis heeft de school de plicht om beide ouders, indien ze nog beiden ouderlijk gezag hebben, op de hoogte te stellen van al het belangrijke.

Vraag dus om je in het vervolg ook op de hoogte te stellen van oudercontacten, schoolfeesten e.d.
De school moet ook, als ik me niet vergis, sowieso een kopie van het rapport bezorgen aan de andere ouder

Oudercontact gemist? Neem contact op met de school en vraag om een gesprekje met de leerkracht omdat je niet op de hoogte was van het oudercontact.
Ik vind wel niet dat je van je ex kan of mag verwachten dat ze samen met jou gaat - ik zou dat ook niet willen (ben 2x gescheiden - 3 kinderen betrokken en 3 scholen :))

Vele scholen hebben ook een website en:of een nieuwsbrief - misschien kan je je daarop inschrijven en ben je ook nog wat meer betrokken.

Niets verbied je om tevens lid te worden van de ouderraad - ook een goede manier om de voeling en het contact met de school te behouden

Als je je zorgen maar over je zoontje kan je eventueel contact opnemen met het CLB van de school en je bezorgdheid daaromtrent uiten. Het CLB kan dan een extra oogje in het zeil houden of er bv significant ander gedrag optreed bij je zoontje

Nelufer
Berichten: 4

#10 , 31 jul 2011 17:21

Ouderlijk gezag

BURGERLIJK WETBOEK - BELGIE
STAND 20 september 1996
BOEK I. PERSONEN
TITEL IX. OUDERLIJK GEZAG
AFDELING I. DE PERSOON VAN HET KIND

Art. 373. Wanneer de ouders samenleven, oefenen zij het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uit.
Ten opzichte van derden die te goeder trouw zijn, wordt elke ouder geacht te handelen met instemming van de andere ouder wanneer hij, alleen, een handeling stelt die met dat gezag verband houdt behoudens de bij de wet bepaalde uitzonderingen.
Bij gebreke van instemming kan één van beide ouders de zaak bij de jeugdrechtbank aanhangig maken.
De rechtbank kan één van de ouders toestemming verlenen alleen op te treden voor één of meer bepaalde handelingen.

Art. 374. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen en geldt het in artikel 373, tweede lid, bepaalde vermoeden.
Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders.
Hij kan eveneens bepalen welke beslissingen met betrekking tot de opvoeding alleen met instemming van beide ouders kunnen worden genomen.
Hij bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind on-derhoudt. Dat persoonlijk contact kan enkel om bijzonder ernstige redenen worden geweigerd. De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden.
In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf.


Maakt dat het iets duidelijker voor je?

Maw komt het er meestal op neer dat je moet akkoord zijn over de schoolkeuze (kan lastig zijn bij naar middelbaar gaan), belangrijke medische beslissingen (bezoekje aan huisarts moet je niet melden), levensbeschouwelijke beslissingen (ik noem maar wat dingen op : laten dopen, ontdopen, communie, lentefeest, van godsdienst veranderen, ...), bepaalde vrije tijdsbesteding zou ik toch ook bespreken (bv giro gezien levensbeschouwelijke, bepaalde sporten indien mogelijks gevaarlijk), ....

Persoonlijk probeer ik zo veel mogelijk mijn gezond verstand te gebruiken en meld dingen, die me belangrijk lijken, ff snel via sms of e-mail

LoneWolfke
Berichten: 31

#11 , 01 aug 2011 09:51

Wat betreft de school, is mijn ervaring dat beide ouders altijd het recht hebben om te weten wat er gebeurd op school.
Mijn ex mag bv ook mijn zoon niet op school bezoeken of gaan afhalen, maar hij heeft wel het recht om bv het schoolreglement te ontvangen, zelf een oudercontact aan te vragen etc. Daar hoeft niemand mijn toestemming voor, dat is zijn recht als vader en mag hij laten gelden.
Zolang er geen regeling is dat hij mij niet mag zien, mag hij eveneens ook naar school gebeuren gaan als schoolfeest. Niets of niemand verbiedt hem dat en wij hebben geen gezamenlijk ouderlijk gezag, dat heb ik alleen.
Ik vind het dan maar raar dat ze jou bij het school gebeuren buiten houden.
Als ik jou was, zou ik dan mijn been eens stijf houden en met de school gaan praten en zelf jouw verhaal doen en vertellen dat ook jij op de hoogte wilt gehouden worden van alles, dat ook jij op een oudercontact aanwezig wil zijn en dat mag zeker en vast apart zijn, jij hoeft niet samen met jouw ex voor de leerkracht te zitten. De school moet dan zowel jou als je ex te woord staan en als dat niet samen gaat, gaan jullie toch beide op een ander uur?

Als je je grote zorgen maakt om hoe het er thuis aan toegaat bij je ex, door haar nieuwe partner, kan je natuurlijk eens bij het comité binnenstappen, je zorgen duidelijk maken en vragen wat zij voor jou kunnen betekenen.
Zij werken steeds in het belang van het kind en als het moet, nemen zij natuurlijk ook juridische stappen in het welzijn van het kind.
Als je dat gelijk een stap te ver vindt, raadpleeg dan even het CLB op school, maak je zorgen duidelijk. Ook zij maken dan tijd voor je kind, observeren en als ze wat opmerken, laten ze jou dat weten en als er zaken gebeuren die er echt over gaan, zijn zij verplicht het ook te melden aan instantie die kan ingrijpen in de thuis situatie.
Hierin sta je heus niet alleen.
Wel een geloop en je moet vaak je verhaal doen, maar als je echt bezorgd bent en gerust gesteld wil worden, zijn dat wel enkele wegen die te bewandelen zijn.

Als beslissingen samen nemen zo moeilijk verloopt, zou ik dat nogmaals aan je advocaat melden en voor de rechtbank toch eisen dat er duidelijkheid komt wie welke beslissingen dient te nemen en hoe dat dient te gebeuren.
Zodat er niet simpel staat: ze hebben beide ouderlijk gezag... Daar weet niemand wat mee en kan de discussie blijven doorgaan (wat nu blijkbaar ook het geval is).
Als je wil, kan je alles laten specifiëren, en als dat nodig is, laat dat dan ook doen.
Heeft niemand nog wat om over ruzie te maken, maakt het heel wat makkelijker voor je kind en als er iets niet nageleefd wordt, leg je dat document voor en wijs je de andere partij simpelweg erop dat dit is wat overeengekomen was of opgelegd was. Geen verdere discussie meer dan.
En als het niet nageleefd wordt en het blijkt danig uit de hand lopen, kan jij dan weer met je vonnis een pv laten opstellen dat zij het niet naleven.
Loopt het serieus uit de hand, komt er op een gegeven moment toch weer een jeugdrechter of comité bijzondere jeugdrechter bij kijken die gaan nakijken hoe beide ouders zich gedragen ten opzichte van het kind en gaan ze ingrijpen daar waar nodig is.

Als dat moet, doe je dat toch?

Heel veel sterkte alleszins, het is niet fijn om niet deftig met je ex te kunnen communiceren omtrent je kind.
Het is en blijft je gezamenlijk kind en alles zou niet om geld mogen draaien, maar om het welzijn van je kind uiteraard.
Laat alle betrokken instanties duidelijk merken dat jij met het welzijn van je kind begaan bent en dat geld voor jou maar bijzaak is en ze zullen al snel genoeg merken wie dat ook echt meent en dat de andere partij alleen maar op geld belust is.
Dat gaat dan uiteindelijk ook in jouw voordeel werken hoor.

Even doorbijten, moeilijke periode waarin emoties hoog kunnen oplopen, maar geef de moed niet op.
Ook hieraan kan een einde komen hoor.
Laat je zeker ook niet te veel doen als ze je kind achter houden zonder zinnige reden. Laat dat toch vast stellen, ongeacht of je nu denkt het nodige document in handen te hebben of niet om aan te tonen dat je tekort wordt gedaan.
Als je over je heen laat lopen, blijven ze daarvan profiteren en later krijg je dat weer naar je hoofd gegooid (zie je wel, hij wou zijn kind niet eens zien, het maakte hem niets uit, zo lang is toen het kind niet bij hem geweest en geen document van tegenspraak te vinden... ). Nee, niet laten gebeuren, al is het een hoop geloop en gezeur en geruzie.
Maken dat het in orde is ;).

Bijtje
Berichten: 755

#12 , 01 aug 2011 12:48

Er zijn genoeg scholen die er ouders proberen uit te houden of zelfs ouders tegen elkaar opzetten. Ik heb deze twee situaties meegemaakt :

1) Moeder was secretaris van de oudervereniging en was alle dagen waarin de kinderen bij vader verbleven op school om er te "helpen". Wanneer ik als stiefmoeder (toen) hen ging afhalen deed zij moeilijk aan de schoolpoort en de school gaf mij ongelijk en ik kreeg de kinderen niet mee tot de vader zelf kwam (wat er in het vonnis stond interesseerde de directie geen barst). Vader heeft ooit ook geen schoolfoto's mogen aankopen van de kinderen omdat het kind van moeder+nieuwe partner mee op de foto stond... Moeder kwam ook niet altijd alleen als ze daar een ganse dag verscheet op school , maar nam haar pasgeboren baby mee ... gelukkig zitten die kids ondertussen in het middelbaar want gezond was deze situatie niet bepaald.

2) Vorig jaar haalden mijn ex en ik zijn dochter van school en de juf wilde hem spreken over het gedrag van de dochter. Ze zei dat het kind soms letterlijk onhandelbaar was en dat ze haar heel vaak moet straffen. Ook was het kind veel te druk en stoorde ze regelmatig het klasgebeuren. Ik moet erbij zeggen dat zijn dochter regelmatig thuiskwam met beten/krabben enzovoort aan haar lichaam en regelmatig volstond met blauwe plekken. Mijn ex heeft toen ineens tijdens dat gesprek aan de juf gevraagd of dat de normale gang van zaken is dat de kinderen worden omschreven als onhandelbaar, terwijl ze wel duidelijk slachtoffer zijn van iemands geweld. De juf antwoordde tot onze grote verbazing en ergernis dat zijn dochter de enige van de klas was die kinderen pestte en pijn deed en dat ze die verwondigen wel ergens anders opgelopen zal hebben ... Enkele weken nadien was het oudercontact en omdat mijn ex er niet kon bijzijn is de moeder met haar vriend alleen geweest en heeft de moeder een verschlag gestuurd aan mijn ex waarin stond : "ze hadden niets speciaals te melden, dochter kan goed mee in de klas" Vader heeft aan de school gevraagd welke versie hij nu moet geloven. Is er nu wel of niks mis op school en de school reageerde niet op dat schrijven. Bijgevolg gelooft de moeder niet dat de juf iets helemaal anders heeft gezegd tegen mijn ex ... en hebben ze toch een dikke maand zever gehad daardoor.

Ik ben blij dat mijn zoon op een goede school zit ...

lucgescheiden
Berichten: 2810

#13 , 01 aug 2011 13:01

De school heeft mijn inziens geen verplichtingen.
Het is de andere ouder die gemachtigd is om gegevens op te vragen.

Ikzelf ben expliciet gaan vragen op de school om een duplicaat van de rapporten over te maken.
Na de eerste maal vertikte de school dit verder...
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 01 aug 2011 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

Bijtje
Berichten: 755

#14 , 01 aug 2011 13:06

Luc, ik denk niet dat de school verplicht is om automatisch uit te dokteren wie gescheiden is en te zorgen dat beide ouders alle info hebben maar volgens mij mogen ze een ouder niet weigeren om info te geven als deze dit zelf vraagt...

lucgescheiden
Berichten: 2810

#15 , 01 aug 2011 15:16

Klopt, al blijkt in praktijk dat: 'vergeten' niet hetzelfde betekent als 'weigeren'.
Je vraagt erom, zij bevestigen dat dit automatisch zal lopen de rest van het jaar, doch je ontvangt niets...

Op het oudercontact, neem je vervolgens de rapportenbundel mee, waarop een hele heisa ontstaat vanuit de moeder, die meent dat deze beoordelingen nodig zouden zijn om het kind opnieuw in te schrijven in dezelfde school....

btw het kind diende het jaar over te doen, naar aanleiding van de (v)echtscheiding
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”