Vraag regeling

Fellow
Topic Starter
Berichten: 95

Vraag regeling

#1 , 20 jul 2011 10:57

Beste,

In welke mate wordt er verblijfsco-ouderschap toegekend? Zijn hier bepaalde afstanden van toepassing?

Stel dat men meer dan 100 km uit elkaar woont momenteel, is verblijfsco-ouderschap (week om week) een optie, wetende dat het kindje 6 maanden is.

Wordt er naar de stabiliteit gekeken die elk van de ouders kan geven aan het kind?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 20 jul 2011 12:18

Er zijn nu cijfers ja. Als ouders in een EOO regeling niet overeenkomen en 1 v/d 2 vraagt verblijfsco-ouderschap dan moet ik het opzoeken maar met ruime marge denk ik iets in orde van 1 op de 4 gevallen dat ze gevraagd wordt, ook uitgesproken werd. Bij EOT kom je de regeling normaliter zelf overeen en bij ongehuwd samenwonenden waren er geen cijfers dacht ik of zitten ze in die 1 op de 4(met ruime marge).

Op zich zou de afstand niet de enige en juiste parameter moeten zijn maar vb ook de reistijd. Als beide ouders aan een op/afrit wonen en er is afgesproken dat zondagmorgen het kind van de ene naar de andere wordt gebracht zie ik niet in dat 100 km een probleem kan zijn. Dat is voor het kind per week minder dan 1 uur in de auto om zo vollop te kunnen genieten van de zorg en opvoeding van beide ouders ... Je zou kunnen verschieten hoeveel kinderen meer dan 1 uur enkele rit opweg zijn naar/van school, en dat zijn dan zo een 200 keer/jaar voor een goede verstaander maal 2 welteverstaan.

Natuurlijk kijkt men daar naar (in therorie, de praktijk is dat dit element enkel in vechtscheidingen een rol moet spelen) De praktijk is ook daar weer dat verreweg de meeste ouders ooit in hun leven een periode die op medische gronden vb. depressie (er zijn er nog zo een kleine 400 andere) je onstabiel kan noemen. Kortrom als men vb. alle moeders(vaders) het recht ontneemt om ouder te mogen zijn wegens medisch onstabiel dan verliest zowat elk kind in zijn leven voor korte of zelf lange periode zijn moeder(vader). Dat is dus een verlies aan potentieel voor het kind dat je niet kan maken.

Een kind van 6 maand een hele week zijn (andere) ouder moet missen zien somige psychologen niet graag. Zelf denk ik, ja denk ik, dat dat het voor het kind geen meetbaar verschil is of hoeft te zijn als beide ouders elkaar kunnen respecteren. Voor die groep kan tele- of videofoon wonderen doen.

Nog dit: De meeste kinderen van 6 maand vallen redelijk snel in slaap als je met hen rondrijd in de auto. Het is niet de keer dat gezegd wordt "wakker worden, we zijn aangekomen in Plopsaland !"

Toch nog 1 bedenking:
Waarom 100 km uit ekaar gaan wonen?
Maak het je kind niet moeilijker dan het al is. Een scheiding van zijn ouders is doorgaans een zwaarwichtige gebeurtenis.

RR

Corinne
Berichten: 44

#3 , 20 jul 2011 20:36

Ben ik blij dat ik een rechter had die (mijn toen) 4 maanden oude baby véél te klein vond voor week-week. Zelfs mijn driejarige vond hij te klein daarvoor.

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 21 jul 2011 12:54

De vraag die daarbij dient gesteld te worden:
welke wet bepaalt dat een rechter, op basis van louter zijn eigen mening, kinderen en ouders mag discrimineren in het ouderschap?

Voor een 4 maanden oude baby, kan ik me nog inbeelden dat borstvoeding een argument zou vormen,
voor een drie jarige kan dit argument niet meer opgaan.
En zelfs dan nog, zou een rechter een verblijfsregeling moeten voorzien, die op basis van leeftijd geleidelijk wordt gelijk getrokken.
Dit alles weliswaar onder voorwaarde dat er geen andere bezwarende feiten zijn...

In die context is de vraag van RR zeer terecht,
wat rechtvaardigt dat ouders 100 km uit elkaar te gaan wonen, wanneer dit problemen oplevert voor een gelijk (co-)ouderschap?

Nogmaals: co-ouderschap is de regel, maar geen enkele rechter kan u verantwoorden hoe, u bij een ongelijke verblijfsregeling, kan instaan voor een gelijkmatig co-ouderschap. Enige verantwoording zou nochthans dergelijk vonnis kunnen gronden.
De stabiliteit van beide ouders kan mss juist worden bevorderd door een gegrond vonnis.
Handige documenten voor Personenrecht

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 21 jul 2011 17:52

Wie kan mij hier eens oplijsten wat het verschil is van laatste jaars studenten secundair die wel of die niet borstvoeding hebben gekregen?

Oplijsten van verschil in laatste jaarstudenten secundair van al dan niet gescheiden ouders hebben is in deze niet eens nodig... we weten het onderhand hier op het JF al wel.

Oplijsten hoe extreem gevaarlijk het is of hoe groot de aanslag het is op hun geluk, hun welzijn zelfs hun gezondheid van de adolesent als men de betrokkenheid van 1 ouder verliest is misschien wel nuttig om nog eens op te lijsten. De awareness wat het maakt om de betrokkenheid van de andere ouder te minimaliseren of te neutraliseren mag hier op het JF toch nog wat aangescherpt worden, het is duidelijk een ernstige vorm van geestelijke kindermishandeling die nefast is voor de veiligheid/zedelijkheid/intigriteit van het kind, die daar vaak levenslang die gevolgen van moet dragen!

Wat is de 1ste vraag en antwoord v/d 1ste vraag van deze bijdrage ook al weer?


RR

lucgescheiden
Berichten: 2810

#6 , 21 jul 2011 19:05

Mss dat een kind van 4 maanden van de borst weghouden, niet dadelijk strafbaar is, al
zie ik een vader niet dadelijk de borst geven aan dat kind, laat staan aan een laatste jaars student.
Waarmede ik de rest van je pleidooi allerminst wil tegenspreken.
Handige documenten voor Personenrecht

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#7 , 21 jul 2011 19:15

Het kind weghouden van de borst is niet strafbaar, het heeft er volgens mij niet vanzelfvens recht op.
Het kind te weinig of teveel melk/voedsel geven is of beter kan dat wel zijn.
Dwangsommen toegekend, dat de moeder de borst moet geven ben ik nog niet tegengekomen.

RR

Terug naar “Echtscheiding”