Kinderen blijven in het ouderlijke huis wonen

Monica-Depauw
Topic Starter
Berichten: 1

Kinderen blijven in het ouderlijke huis wonen

#1 , 16 jul 2011 18:04

Geachte,

Ik ben sinds kort gescheiden van mijn man.
En wij hebben samen twee kinderen.
van 6 en 12 jaar.

En heb op televisie een reportage gezien
over een regeling na een scheiding in nederland.

Het betreft hier dat de kinderen in het ouderlijke huis kunnen blijven wonen
en de ene week verblijft de mama en de andere week de papa in het ouderlijke huis.


Zou graag die regeling voor mijn eigen situatie willen toepassen.

Mijn situatie is als volgt.
Ik woon momenteel bij mijn moeder in een gewoon veel te klein appartement en er is al helemaal geen ruimte om mijn kinderen te laten overnachten.

Doordat ik maar een laag inkomen heb, kan ik daardoor niet alleen gaan wonen in een woonst met minstens 2 slaapkamers.

Dus mij porbleem is dat ik de kinderen maar 1 of 2 x per week zie, gewoonweg omdat ze niet kunnen blijven overnachten.

Zijn er mensen die hier ervaringen in België en eventueel informatie hierover hebben.
Of zijn er personen die hetzelfde hebben of meemaken en misschien hiervoor een andere oplossing hebben gevonden.

Want mis mijn kinderen enorm.

PS : het betreft hier om een vechtscheding, dus eventuele afspraken met mijn ex-man zijn uit den boze.
Dus zou het graag via mijn advocaat voor de rechter krijgen.
Ben ten einde raad !

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Groetjes,

Monica

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lucke
Berichten: 183

#2 , 16 jul 2011 18:35

Indien je de kinderen in het ouderlijk huis wil laten en afwisselend met je ex er wil wonen zal je dat toch met je ex moeten afstemmen.
Een rechter gaat dit zeker niet opleggen. En al zeker niet in België.

Corinne
Berichten: 44

#3 , 16 jul 2011 18:48

Een rechter zal dit niet opleggen hoor!
In Nederland zal dat ook wel niet opgelegd geweest zijn, dit is namelijk een onderling overeenkomst ik heb dit nl. online ook wel al eens gelezen.
Als je al niet meer met elkaar communiceert zal je je ex dus helemaal niet zover krijgen.

Is een andere job zoeken voor een hoger inkomen geen optie?
Ocmw kan je ook aan een woning helpen, je moet in mijn ogen toch opties hebben zodat je alleen kunt gaan wonen en daarbij dus ook je kinderen
te slapen kan leggen?

Waren jullie getrouwd?
Is er al iets op papier gezet van regeling voor de kinderen?

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 16 jul 2011 20:04

als je deze formule wil toepassen (in belgie bestaat het ook al) dan is de eerste vereiste dat de ouders een supergoede verstandhouding hebben en hun relatie geevolueerd is naar een goede vriendschap...immers: alle spullen blijven gemeenschappelijk en men moet er samen zorg voor dragen...het huis wordt de ene week gepoetst door de ene ouder, de anders week door de andere...en de tweede woonst wordt ook door beide ouders bewoond. (klein appartement of studio).
Dus alles blijft eigenlijk gemeenschappelijk in twee huizen
en niet vergeten...de kinderen natuurlijk ook :-)

lucgescheiden
Berichten: 2810

#5 , 16 jul 2011 21:07

Ik heb deze ervaring mogen delen gedurende ongeveer een jaar.
Dit naar aanleiding van een gerechterlijk akkoord...

Uit deze ervaring kan ik alleen maar bijtreden wat Eylis vertelt.
Je moet inderdaad reeds een supergoede verstandhouding hebben om dit waar te maken.
Wanneer u al in een vechtscheiding zit, kan u dit beter vergeten tenzij u het beiden zou zien als de oplossing.

De nadelen:
Bovenop uw huidige kosten, zal je tevens de helft van de kosten dienen te dragen voor het huis, afbetaling, energie, ...
Heeft uw ex voldoende inkomen om deze helft te betalen, dan gaat deze nonchalater omgaan, met alle zaken waaraan de minderverdiener wel aandacht schenkt... Als dan bijvoorbeeld de energie afrekening op het einde van het jaar u dwingt om onder de armoede grens te kruipen, zal de vlam in de pan slaan....

Verder zal u zich nooit op één der beide plekken thuis voelen. Waar je vroeger samen besliste gaan persoonlijke meningen meer botsen dan ooit, waardoor je ook je eigen zin niet meer kan doen, je krijgt na enkele weken reeds het gevoel of je in een keurslijf zit gedrongen.

Overigens; wanneer deze regeling afbreekt ( de kans is niet gering, bijvoorbeeld nieuwe partner) krijgt een van de twee alle kosten alleen te dragen van geheel de woning, bovenop een wettelijke woonvergoeding en alimentatie.

Is de woning groot genoeg om er bijvoorbeeld twee appartementen van te maken, dan .....mss. Maar dit betekent evenzeer investering....

Ik blijf erbj; dat ouders moeten verplicht worden om een regeling voor de kinderen uit te werken, en dit vooraleer zij tegen elkaar in het harnas springen. Mijn ervaring met het afwisselend wonen van de ouders, heeft deze mening alleen maar versterkt.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”