Belastingsteruggave 2010, in 2011 uit elkaar

Corinne
Topic Starter
Berichten: 44

Belastingsteruggave 2010, in 2011 uit elkaar

#1 , 11 jun 2011 09:49

Beknopte info over de situatie:
Sinds begin februari 2011 heeft de papa van mijn 3 kinderen mij verlaten.
Pas 2 weken terug heeft hij zijn domicilie willen verplaatsen (desondanks de vrederechter eind april
zei dat hij dit meteen moest wijzigen). Wettelijk samenwonend wil hij nu pas verplaatsen
(volgende week ga ik mee met hem naar het gemeentehuis). Eenzijdig kon hier niet vertelden ze mij, tenzij er
een deurwaarder aan te pas komt (weer kosten).

In april zijn we bij de vrederechter geweest voor dringende maatregelen te treffen (ik nam de stap).

Nu is mijn vraag; vandaag kwam hij langs om de belastingsaangifte van inkomsten 2010 samen in te vullen.
Toen ik vroeg hoe dit zal verdeeld worden zei hij dat het op zijn rekening gestort zal worden en hij het dan zal verdelen.
Onder verdelen bedoelt hij; hij doet nl. "langetermijnsparen" via het werk (werkt in de banksector) en die teruggave op dat deel wil hij
dus ook voor hem houden. Naar mijn inziens gaat dit hier over een jaar waar hij dit mede door mij toch kon sparen?
In 2010 waren wij namelijk nog samen!

Hoe zit dit precies? Kan hij dit zomaar doen?

In september hebben we een evaluatie bij de vrederechter.

Een jaarafrekening van het waterverbruik heb ik ondertussen ook volledig zelf mogen betalen, ik heb het hem zelf gevraagd, advocaat heeft contact opgenomen met zijn advocaat maar hij reageert gewoon niet.
Dus dit mag ik ook al meenemen naar de evaluatie, daar hij hier toch dat afgelopen jaar ook gewoond heeft!! Ondertussen mocht ik het volledige
bedrag dus wel zelf betalen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 jun 2011 11:11

Wend u tot uw belastingcontroleur , die u de belastingbrief heeft opgestuurd. Vraag een aparte berekening voor beiden , met inbegrip van de verdeling voor kinderlast. Alles bij hem zetten zou voor u nadelig zijn. Op die manier heeft ieder zijn deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

nieuwestart
Berichten: 29

#3 , 27 jun 2011 19:41

Corinne,

Op zicht maakt het eigenlijk niet veel uit welk rekeningnummer nu op de aangifte wordt gezet. Enkele dagen na het verzenden van het aanslagbiljet, wordt indien jullie dan nog steeds feitelijk gescheiden zijn een formulier toegezonden waarin jullie kunnen aangeven hoe jullie deze teruggave wensen te ontvangen en verdelen. Indien geen van jullie beiden iets laat weten wordt deze fiscale aanslag sowiso geblokeerd naar aanleiding van feitelijke scheiding. Op dat moment is meestal de snelste wijze om jullie fiscale aanslag uitbetaald te krijgen: een percentage overeen te komen. Als dit echter niet mogelijk is, of u wenst dit, kan u ook kiezen voor de optie: Omdeling volgens de berekening. Hierbij wordt dan door de taxatieambtenaar een berekening gemaakt van ieder's aandeel. Bij zeer drukke periodes kan dit echter even duren, zodat de effectieve uitbetaling wordt vertraagd.
Zolang deze berekening kan geschieden uiterlijk een goeie maand voor de effectieve uitbetaling, heeft de berekening steeds voorrang.

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 27 jun 2011 20:06

Deze laatste posting moet ik tegenspreken gezien mijn eigen ervaring.
Ex heeft ondanks de feitelijke scheiding de belastingsteruggave van dat jaar éénzijdig kunnen innen.

Indien geen minnelijke schikking mogelijk, kan poster de voorlopige maatregelen voortijdig te laten herzien.
Allicht is dit reeds mogelijk op basis van het niet-naleven van het vonnis.
Handige documenten voor Personenrecht

Corinne
Topic Starter
Berichten: 44

#5 , 27 jun 2011 22:25

Bedankt voor jullie antwoorden!

Die brief met hoe wij dit willen verdeeld zien; ontvangen wij die allebei?
Ik zie het nl al voor mij dat hij een brief krijgt en iets aanvinkt en terugstuurt, zonder mijn toestemming.
Of hebben ze van beide partijen een handtekening nodig?
Alvast bedankt.

nieuwestart
Berichten: 29

#6 , 27 jun 2011 22:40

Normaal ontvangen beide partijen zowel een aanslabiljet als een document waarin zij de verdeling kunnen vragen.

Corinne
Topic Starter
Berichten: 44

#7 , 27 jun 2011 22:54

Oke bedankt!

Terug naar “Echtscheiding”