kindergeld, officieel adres en fiscaal ten laste ?!?

mayana
Topic Starter
Berichten: 29

kindergeld, officieel adres en fiscaal ten laste ?!?

#1 , 24 mar 2011 13:10

Hallo,
Wie kan mij zeggen wat ik in mijn situatie best aanvecht en niet aanvecht over het behouden van het kindergeld voor mijn 2 kinderen als moeder,
hun adres bij mij hebben staan officieel, en ze fiscaal ten laste hebben?

Ik ben alleenstaand, heb een uitkering en zit in een co - ouderschaps regeling.

Kan ik alles eisen of is dat niet wettelijk?
Indien ik dat niet kan, wat is dan best?

Graag toch enkele spoedige antwoorden van mensen die er iets van weten aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje
Berichten: 755

#2 , 28 mar 2011 08:09

Alles kan, maar "eisen" vind ik altijd een moeilijk woordje aangezien beide ouders evenveel rechten en plichten hebben. Als uw inkomens duidelijk verschillen (dus geen 100 euro verschil, maar als u duidelijk een pak minder inkomen heeft dan uw ex) dan kunt u proberen om dit te vragen. Beter is om dit op voorhand overeen te komen met de andere ouder, dan ligt het alvast vast.

Als het inkomen niet veel verschilt en uw ex wil de helft van het kindergeld dan zal de kans groot zijn dat hij dit bekomt. Het fiscale gedeelte kunt u ook delen. Domicilie kan maar bij één ouder.

djinnie
Berichten: 38

#3 , 01 apr 2011 10:08

Regeling bij co ouderschap (zonder problemen mbt de kinderen zoals misbruik,...) is meestal zo dat de ene ouder bij 2 kinderen 1 kind fiscaal ten laste heeft, het kindergeld ontvangt voor dat kind én dat het kind bij die ouder gedomicileerd is en bij het andere kind geldt dezelfde regeling maar bij de andere ouder.
Enige andere regeling zal u via een overeenkomst met uw ex moeten proberen te bekomen.

Reclame

Bijtje
Berichten: 755

#4 , 01 apr 2011 11:50

Kan natuurlijk ook, maar dan is er in het totaalbeeld minder kindergeld

Vealing
Berichten: 23

#5 , 05 apr 2011 20:02

Kan natuurlijk ook, maar dan is er in het totaalbeeld minder kindergeld
de kinderbijslag voor het kind dat bij de vader woont wordt aan de moeder betaald totdat de vader de aanvraag schriftelijk gedaan heeft. Doet de vader de aanvraag niet en regelen de ouders zich onderling (verrekenen in de alimentatie bvb) dan is er dus geen verlies in rangen (wordt meer kinderbijslag betaald voor het 2de kind dat betaald wordt aan de bijslagtrekkende)

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 05 apr 2011 21:57

Het kindergeld voor twee kinderen en de fiscale aftrek voor 2 kinderen is telkens heel wat meer dan hetzelfde voor twee maal één kind. Zeker bij belastingaangifte : iedere ouder neemt de helft van de aftrek voor twee kinderen op zich. Dit is gewoon aan te duiden op de belastingaangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”