overspel

baspat
Topic Starter
Berichten: 80

overspel

#1 , 09 mar 2011 20:10

ben in echtscheiding en ben woon niet meer t huis, maar het is wel eigendom van mijn ex en ik
ben teweten gekomen dat zij daar verblijft met haar nieuwe vriend, maar hij staat wel niet ingeschreven op dit adres
ik wens de nodige stappen te doen om haar door een deurwaarder te laten constateren dat zij daar tesamen wonen , maar weet niet hoe , of de deurwaarder zo maar naar het huis mag stappen of dat ik andere stappen moet ondernemen
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 mar 2011 09:38

“Art.1016bis.Het bewijs van overspel kan worden geleverd door vaststelling bij gerechtsdeurwaarder. Te dien einde richt de echtgenoot zich bij verzoekschrift, door hem of door zijn advokaat ondertekend, tot de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jojan
Berichten: 739

#3 , 11 mar 2011 09:56



In de huidige wetgeving is overspel op zich geen reden meer tot echtscheiding. Wel kan een eventueel vastgesteld overspel gebruikt worden als bewijs van een onherstelbare ontwrichting van het huwelijk, wat een grond tot echtscheiding is.
Indien U een procedure van vaststelling overspel (art. 1016 bis Ger.Wb.) wenst op te starten, dient U hiertoe voorafgaandelijk de toestemming van de Rechtbank te bekomen. Immers, een dergelijke vaststelling op zich maakt niet alleen inbreuk op de privacy van de overspelige man of vrouw, maar schendt bovendien het principe van de onschendbaarheid van de woning. Het is derhalve maar evident dat een gerechtsdeurwaarder niet het recht heeft om op willekeurig verzoek van de bedrogen echtgenoot/echtgenote deze vaststelling te verrichtingen, doch dat hiervoor voorafgaandelijk de toestemming dient te worden verleend door de Rechtbank.

Deze toestemming bekomt U door een eenzijdig verzoekschrift, door Uzelf of door Uw raadsman ondertekend, in tweevoud te richten naar de Voorzitter van de Rechtbank van Eerste Aanleg (van het arrondissement bevoegd voor de plaats waar de vaststelling overspel dient te gebeuren). De kostprijs voor het neerleggen van het verzoekschrift bedraagt 52,00 euro.

klik hier om bevoegde voorzitter op te zoeken : geef plaats waar de vaststelling van overspel dient te gebeuren in en selecteer bij “soort van rechtbank” : Rechtbank van Eerste Aanleg.

Opgelet : Verzoekschrift zelf dient gericht te zijn aan de Voorzitter van deze Rechtbank !

Het verzoekschrift is eenzijdig, wat inhoudt dat het verzoekschrift zal behandeld worden zonder dat de tegenpartij hierbij gehoord wordt of op de hoogte wordt gesteld van een uitspraak. Slechts op het moment van de vaststelling overspel zal de gerechtsdeurwaarder een kopij van de beschikking betekenen aan de overspelige partij. Dit is de logica zelf, elke voorafgaandelijke verwittiging zou de overspelige echtgenoot/echtgenote immers waarschuwen van de komende poging tot vaststelling overspel.
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... rspel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 11 mar 2011 11:41

Is dat niet flauw... Wonen niet meer samen in hetzelfde huis, zijn verwikkeld in een echtscheiding... welke waarde heeft dat 'overspel' dan nog? Moet je dan eerst een termijn respecteren vooraleer iemand verder wil met zijn/haar leven? M.a.w. is dat geen weggegooid geld, verloren moeite?

eylis
Berichten: 8852

#5 , 11 mar 2011 12:53

tja, jullie zijn al wel in echtscheidingsprocedure....Als je nu wil laten betrappen VOORdat je feitelijk uit elkaar gaat, dat wordt wel gedaan.
In dit geval zijn jullie al zover dat jullie niet meer samen wonen.
Als jij al op een ander adres woont, geef je eigenlijk toch te kennen dat het niet meer de bedoeling is een echtelijke relatie te onderhouden.
Je kan die kosten dus doen, maar ik denk dat de rechter dat een beetje mal gaat vinden.

mammieke
Berichten: 36
Locatie: antwerpen

#6 , 12 mar 2011 17:55

hier mijn situatie,we zjn nog gehuwd en wonen nog samen in hetzelfde huis. Mijn man is dagelijks weg tot in de vroege uurtjes en deze nacht en het is nu 18.00 uur nog steeds niet thuis gekomen.
Kan ik dit melden aan politie dat man niet thuisgekomen is,en dit eventueel gebruiken in men voordeel als onherstelbare ontwrichting.?

Franciscus
Berichten: 38707

#7 , 12 mar 2011 18:06

En wat denkt u wat de juridische waarde van zo'n melding zou zijn.
Politie gaat daarvan geen PV opstellen hoor.

mammieke
Berichten: 36
Locatie: antwerpen

#8 , 12 mar 2011 18:38

ja ok
Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Is dit dan niet zijn plicht verzuimen?of is de verstandhouding tussen ons niet verstoord?

Franciscus
Berichten: 38707

#9 , 12 mar 2011 22:49

u moet dus bij de burgerlijke rechtbank zijn

eylis
Berichten: 8852

#10 , 13 mar 2011 08:05

maar hoe zit het nu met de oplossing voor poster Baspat?
Mamieke heeft haar vragen hier tussen gepost.
Moderator klopt dat?

Franciscus
Berichten: 38707

#11 , 13 mar 2011 16:30

j.demoor heeft het antwoord gegeven via voorzitter rechtbank eerste aanleg. Die levert een bevelschrift af.

Terug naar “Echtscheiding”