huis

het begon zo mooi
Topic Starter
Berichten: 19

huis

#1 , 07 jan 2011 19:46

Mijn (ex)vriendin en ik leven momenteel in één zeer complexe situatie en één breuk (tijdelijk)of defenitief daar zijn we nog niet uit maar het lijkt HAAR het beste elkaar zo even rust te gunnen.... We hebben samen huisje gekocht en leven samen doormiddel van samenlevingscontract en hebben kindje van 2,5jr... Nu verwacht ze van mij om de rust de doen wederkeren dat ik uit ons huis vertrek en voorlopig of.....iets ga huren,

Nu is mijn vraag, Kan ze mij uit ons huis zetten als ik er toch wil blijven? of ben ik strafbaar als ik blijf tegen haar wil? Want dat is het duidelijk wel heb ik de indruk!!! Het is toch ONS huis en het zou toch niet meer dan normaal zijn dat ik daar verblijf tot ik iets anders vind om alles tot rust te laten komen. We moeten volgende week op gesprek bij het CAW voor bemiddelingsgesprek wat betreft de verdeeling van goederen en dergelijke...... Van RELATIETHERAPIE wil ze niet weten ze slaat die stap liever over en ik moet maar volgen als één blinde man zonder stok!!!!! Daarom graag wat duideijke uitleg wat mijn plichten en vooral rechten zijn want als we onders ons tweeén praten lijkt het of ik als vader aleen maar plichten heb ik denk ook wel dat er duidelijke wetgeving is inzake ouderschap kind vs vader! vooral dat laatste is vooral grote schrik en zorg van mij...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38647

#2 , 08 jan 2011 18:21

Vrederechter kan op haar verzoek rekening houden met art 223 BW het woonrecht voor een periode aan haar geven.
Dit zonder enige strafbare daad.
Als er PV van politie is inzake een intra familiaal geweld dossier kan het zo wie zo.
Geweld kan ook psychisch zijn.

Als u uiteengaat is er zo wie zo co-ouderschap want dat is de regel.
Een bemiddelaar lijkt aangewezen dat is dan NIET om terug bij elkaar te komen maar wel om samen een goede oplossing te zoeken en vinden zeker ook voor jullie kind.
Dat verbind jullie de rest van jullie leven.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 09 jan 2011 08:50

Ik ga ervan uit dat ‘leven samen doormiddel van samenlevingscontract’ wettelijke samenwoning betekent in de zin van art.1475-1479 Burgerlijk Wetboek.

“Art.1479.Indien de verstandhouding tussen de wettelijk samenwonenden ernstig verstoord is, beveelt de vrederechter, op verzoek van één van de partijen, de dringende en voorlopige maatregelen betreffende het betrekken van de gemeenschappelijke verblijfplaats, betreffende de persoon en de goederen van de samenwonenden en van de kinderen alsmede betreffende de wettelijke en contractuele verplichtingen van beide samenwonenden...De vrederechter beschikt overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 1253ter tot 1253octies van het Gerechtelijk Wetboek...”(Burgerlijk Wetboek).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.

U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 11 jan 2011 19:55

Het naar de vrederechter hollen, is dus een rat-race? Wie als eerste daar staat, krijgt de andere zonder probleem op straat gezet?

Eis in ieder geval een schriftelijk verslag van jullie bezoek aan de 'bemiddelaar'!
Indien de bemiddeling zou stranden halverwege het eerste gesprek, dan gaat dergelijke negatieve afloop er bij rechters net iets te gemakkelijk in als 'sfeerschepping', waarbij de dager dit uitspeelt als: "er toch alles aan gedaan te hebben om de relatie te redden". Dit terwijl het in realiteit mogelijk totaal omgekeerd bleek...

Nadien een verslag vragen aan deze bemiddelaarsorganisatie; of zelfs maar een detail-factuur van hun prestatie, blijkt achteraf onmogelijk,
Bemiddelaar heeft de organisatie verlaten, heeft geen verslag gemaakt wegens afspringen van gesprek, en uw betaling werd met geen enkele afspraak gelinkt...
Deze laatste twee alinea's, betreffen een persoonlijke ervaring!
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”