Kind ten laste bij bilocatie : automatisch 50%

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Kind ten laste bij bilocatie : automatisch 50%

#1 , 16 okt 2010 22:00

Ik weet niet of dit hier al ergens vermeld is op het forum, ik heb het in elk geval niet gevonden. Maar ... onze advocaat zegt : Bij bilocatie is het kind automatisch voor 50% ten laste van beide ouders. Geen van beide ouders moet dus toestemming geven aan de andere om voor 50% het kind ten laste te hebben. Ik vraag me alleen af hoe dat er in de praktijk juist uitziet ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 16 okt 2010 23:11

50 procent ten laste hebben zal geen probleem zijn, de alimentatie staat daar echter nog los van, dacht ik.
Alimentatie is namelijk gebaseerd op de middelen waarover beide ouders beschikken.
Dus toch even napluizen waarmede je akkoord gaat!
Handige documenten voor Personenrecht

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#3 , 17 okt 2010 07:38

50 procent ten laste hebben zal geen probleem zijn, de alimentatie staat daar echter nog los van, dacht ik.
Alimentatie is namelijk gebaseerd op de middelen waarover beide ouders beschikken.
Dus toch even napluizen waarmede je akkoord gaat!
De alimentatie stopt van zodra de bilocatie effectief wordt uitgevoerd, dit is over enkele maanden.

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 17 okt 2010 11:47

met andere woorden; u geeft daarmede aan dat u en uw ex evenveel middelen ter beschikking hebben....?!
Handige documenten voor Personenrecht

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#5 , 17 okt 2010 13:46

met andere woorden; u geeft daarmede aan dat u en uw ex evenveel middelen ter beschikking hebben....?!
Gaat niet om mij en mijn ex hoor,maar wel om mijn vriend en zijn ex. Mijn vriend verdient ongeveer 100 euro minder als zij maar zij eiste een hoog bedrag aan alimentatie en mijn vriend heeft toen een klein bedrag voorgesteld, dat ik nu altijd voorschiet en we hebben dan een financieel onderzoek gevraagd en omdat we dat hebben kunnen bewijzen dat de alimentatie uit mijn zak komt (wij wonen nog niet samen) staat er in het vonnis dat hij geen alimentatie meer moet betalen vanaf bilocatie. Zij geniet trouwens twee inkomens en bij ons is alles verder gescheiden tot wij effectief gaan samenwonen. Dit is pas volgend jaar en welk inkomen ik tegen dan heb weet ik niet want ik ben momenteel studente.

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 17 okt 2010 16:51

Bij bilocatie ( of co-ouderschap) dragen beide ouders evenveel bij in de onkosten voor het kind. Op die manier moet er dus ook geen alimentatie meer betaald te woren. Fiscaal gezien is dat zelfs onmogelijk voor een zelfde kind.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#7 , 17 okt 2010 17:30

Bij bilocatie ( of co-ouderschap) dragen beide ouders evenveel bij in de onkosten voor het kind. Op die manier moet er dus ook geen alimentatie meer betaald te woren. Fiscaal gezien is dat zelfs onmogelijk voor een zelfde kind.
Fout ! Dat denken blijkbaar veel mensen maar dit hangt ook samen met wat beide ouders als inkomen hebben. Dat heb ik de rechter zelf horen zeggen.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#8 , 17 okt 2010 17:56

Regels over fiscaal co-ouderschap

Bij fiscaal co-ouderschap verliezen de ouders het belastingvoordeel door het betalen van onderhoudsgeld. Een voorwaarde voor fiscaal co-ouderschap is dat er geen regeling met onderhoudsgeld werd beslist.

Gezagsco-ouderschap en verblijfsco-ouderschap zijn twee andere voorwaarden van fiscaal co-ouderschap. De regels over fiscaal co-ouderschap verschillen naargelang de ouders verblijfsco-ouderschap hebben beslist of een rechter verblijfsco-ouderschap heeft beslist.

Als de ouders verblijfsco-ouderschap hebben beslist dan moeten de ouders ook fiscaal co-ouderschap (verdeling van belastingvoordelen) hebben beslist en schriftelijk hebben overeengekomen. En dan moet hun kostenplan op 1 januari van het aanslagjaar geregistreerd of door een rechter in een vonnis bekrachtigd zijn. Registreren kan kosteloos. De bekrachtiging door een rechter kan goedkoop. Als de ouders in hun kostenplan geen fiscaal co-ouderschap hebben beschreven dan hebben zij geen recht op fiscaal co-ouderschap. De ouders mogen dan noch samen noch apart de verdeling van de toeslagen in de aangifte van de personenbelasting aanvragen.

Als een rechter verblijfsco-ouderschap heeft beslist dan is het niet nodig dat de rechter ook fiscaal co-ouderschap (verdeling van belastingvoordelen) heeft beslist. De rechter mag niet hebben beslist dat een ouder onderhoudsgeld heeft betaald. Bij verblijfsco-ouderschap bepalen rechters vaak geen kostenregeling vanuit de redenering: gelijk verblijf, gelijke kosten, geen onderhoudsgeld. Zelfs als de rechter niet tot fiscaal co-ouderschap heeft beslist, kan één ouder fiscaal co-ouderschap eisen tegen de wil van de ander ouder in. Dit gebeurt niet automatisch. Zolang geen van beide ouders de verdeling aanvraagt via de aangifte in de personenbelasting, zullen de belastingen geen toeslagen verdelen. Zodra minstens één ouder de verdeling vraagt, zal de verdeling toegepast worden, eventueel nadat de nodige documenten (vonnis) opgevraagd werden bij de belastingplichtige(n).

De ouders kunnen verblijfsco-ouderschap bewijzen door een vonnis of een geregistreerd ouderschapsplan. Verblijfsco-ouderschap mag daarin omschreven zijn als 'gelijkmatig verdeelde huisvesting' of 'bilocatie' of 'verblijfsco-ouderschap' of 'co-ouderschap' of zelfs 'gedeeld hoederecht' (wat eigenlijk gezagsco-ouderschap betekent).

Het is niet nodig om elk jaar gezamenlijk een verzoek voor fiscaal co-ouderschap te vragen aan de belastingen. De belastingen mogen wel vragen naar het vonnis of de onderlinge overeenkomst waarin het verblijfsco-ouderschap werd vastgelegd.

Bron: tweehuizen.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#9 , 17 okt 2010 18:08

Co-ouderschap en fiscaliteit

Kinderen fiscaal ten laste hebben betekent dat u een fiscaal voordeel geniet.

In geval van bilocatie (de kinderen verblijven evenveel bij beide ouders) bestaat de mogelijkheid om het voordeel te splitsen. Dit kan mits het aanduiden van deze optie op de belastingsbrief.

Opgepast.
1. Het splitsen van het fiscaal voordeel kinderen ten laste heeft als gevolg dat onderhoudsgeld betaald voor de kinderen niet meer aftrekbaar is van de belastingen. Onderhoudsgeld is enkel aftrekbaar door de ouder die de kinderen NIET fiscaal ten laste heeft.
2. Daarentegen kan igv splitisng van het fiscaal voordeel kinderen ten laste, de kinderopvang wel door beide ouders fiscaal afgetrokken worden. Kinderopvang kan enkel afgetrokken worden igv de ouder het kind ook fiscaal ten laste heeft.
3. Ingewikkeld ? Ja en neen. Wij helpen u de juiste keuzes te maken.

De helft van dit belastingvoordeel wordt alleen toegekend indien terzelfder tijd aan de volgende voorwaarden is voldaan:

* u oefent samen met de andere ouder het ouderlijk gezag uit over uw gemeenschappelijke kinderen;
* u maakt geen deel uit van het gezin van die andere ouder;
* de kinderen in kwestie hebben hun fiscale woonplaats bij de andere ouder en zij voldoen aan de voorwaarden om fiscaal ten laste te zijn van die andere ouder
* de huisvesting van de kinderen is gelijkmatig verdeeld over u en de andere ouder op grond van:
o ofwel een uiterlijk op 1 januari 2008 geregistreerde of door een rechter gehomologeerde overeenkomst waarin uitdrukkelijk is vermeld:
+ dat de huisvesting van de kinderen in kwestie gelijkmatig is verdeeld over u en de andere ouder;
+ dat u en die andere ouder bereid zijn om de toeslagen op de belastingvrije som voor die kinderen te verdelen;
o ofwel een uiterlijk op 1 januari 2008 genomen rechterlijke beslissing waarin uitdrukkelijk is vermeld dat de huisvesting van de kinderen in kwestie gelijkmatig is verdeeld over u en de andere ouder;
* voor de kinderen in kwestie worden noch door u noch door de andere ouder onderhoudsuitkeringen afgetrokken.

Bron: de Scheidingsconsulenten

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#10 , 17 okt 2010 18:15

voorlopig vonnis : onderhoudsbijdrage en 5/9 regeling
nieuw vonnis : geen amilentatie en bilocatie dus dan kan het vanaf die periode toch nooit een probleem vormen ?

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 18 okt 2010 12:21

“Art.136. Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 1.800 EUR(geïndexeerd 2830) netto bedragen :1° hun kinderen...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Als het onderzoek van de FEITELIJKE gegevens geen uitsluitsel biedt...schrijft zij(=de belastingadministratie) dat men mag beschouwen dat het kind in dat geval deel uitmaakt van het gezin van de ouder bij wie het zijn officiële woonplaats heeft(Com.IB 92,nr.136/61)”(Fiskoloog 1995-531,5).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij bilocatie is het kind dus NIET automatisch voor 50% ten laste van beide ouders.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#12 , 18 okt 2010 13:09

Dan vraag ik mij toch af waarom ze dit niet in het vonnis wilden zetten, beide ouders waren namelijk akkoord hiermee

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 okt 2010 15:09

De toeslagen bedoeld in artikel 132, eerste lid, 1° tot 6°, worden verdeeld over twee belastingplichtigen die geen deel uitmaken van hetzelfde gezin maar samen het ouderlijk gezag uitoefenen over één of meer kinderen ten laste die recht geven op de bovenvermelde toeslagen en waarvan de huisvesting gelijkmatig is verdeeld over de beide belastingplichtigen:
- hetzij op grond van een geregistreerde of door een rechter gehomologeerde overeenkomst waarin uitdrukkelijk is vermeld dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig is verdeeld over beide belastingplichtigen en dat zij bereid zijn de toeslagen op de belastingvrije som voor die kinderen te verdelen;
- hetzij op grond van een rechterlijke beslissing waarin uitdrukkelijk is vermeld dat de huisvesting van die kinderen gelijkmatig is verdeeld over beide belastingplichtigen.
In dat geval worden de toeslagen bedoeld in artikel 132, eerste lid, 1° tot 5°, waarop die kinderen recht geven, en die worden vastgesteld ongeacht of er al dan niet andere kinderen zijn in het gezin waarvan ze deel uitmaken, voor de helft toegekend aan elk van de belastingplichtigen.
In het geval bedoeld in het eerste lid wordt de in artikel 132, eerste lid, 6° bedoelde toeslag, voor de helft toegekend aan de belastingplichtige die geen aftrek vraagt van de uitgaven voor kinderoppas bedoeld in artikel 104, 7°.
Een afschrift van de rechterlijke beslissing of de overeenkomst bedoeld in het eerste lid, moet ter beschikking van de administratie worden gehouden zolang minstens één van de kinderen waarover het ouderlijk gezag gezamenlijk wordt uitgeoefend en waarvan de huisvesting gelijkmatig is verdeeld, recht geeft op de in dit artikel bedoelde toeslagen.
Dit artikel is slechts van toepassing indien uiterlijk op 1 januari van het aanslagjaar de in het eerste lid bedoelde overeenkomst is geregistreerd of gehomologeerd of de in het eerste lid bedoelde rechterlijke beslissing is genomen.
Dit artikel is niet van toepassing op de in de eerste lid bedoelde toeslagen met betrekking tot een kind waarvoor onderhoudsuitkeringen als bedoeld in artikel 104, 1°, worden afgetrokken door één van de hierboven bedoelde belastingplichtigen.
Zie hierover ook circulaire: CiRH 331/598.621 (AOIF nr. 37/2010) van 26 april 2010 (fisconet.be)

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 18 okt 2010 19:08

Bij bilocatie is het kind dus NIET automatisch voor 50% ten laste van beide ouders.
Niet ter zake hier.
Bijtje heeft meegedeeld dat beide (ex) partners een vergelijkbaar loon hebben. De fiscale afrekening zal dus rekening houden met de gewone afhandeling van de bilocatie. Dwz. beide ouders krijgen een verhoogde vrijstelling voor de helft van het totaal bedrag. Zo , vb bij twee kinderen , niet allebei één, maar wel elk de helft van het bedrag van toepassing voor twee kinderen. En dan wordt er geen rekening gehouden met onderhoudsgeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucgescheiden
Berichten: 2810

#15 , 18 okt 2010 21:17

Dan vraag ik mij toch af waarom ze dit niet in het vonnis wilden zetten, beide ouders waren namelijk akkoord hiermee
Het lijkt wel de regel te zijn dat de rechtbank: steeds een vonnis wil vellen waarbij zowel de eiser als de niet-eiser boeten...
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”