dagvaarding

denhaan
Topic Starter
Berichten: 21

dagvaarding

#1 , 16 okt 2010 04:54

hoi,
ik kan een dagvaarding ontvangen voor een echtscheiding.
wie brengt deze dagvaarding en wat als ik niet thuis ben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 16 okt 2010 05:50

dagvaardiing komt via aangetekende zending.
wordt gebracht door facteur, mogelijk een tweede maal aanboden, waarna een kaartje in de bus met melding tot afhaling in het postkantoor
Handige documenten voor Personenrecht

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#3 , 16 okt 2010 12:44

hoi,
ik kan een dagvaarding ontvangen voor een echtscheiding.
wie brengt deze dagvaarding en wat als ik niet thuis ben?
De dagvaarding wordt door een gerechtsdeurwaarder door middel van een exploot aan de gedaagde betekend (dat wil zeggen bezorgd op het goede adres), zodat er geen twijfel is dat de gedaagde de dagvaarding heeft ontvangen.
Wanneer je niet thuis te vinden bent, laat de gerechtsdeurwaarder een kopie van de dagvaarding achter jouw brievenbus. De gerechtsdeurwaarder stuurt vervolgens een aangetekende brief die de tegenpartij uitnodigt het origineel af te halen bij de gerechtsdeurwaarder op zijn kantoor.
Als je daarop niet reageert, laat deze vaak een bericht achter dat je de dagvaarding kan ophalen bij het lokale politiekantoor. Daar moet je dan even passeren om voor ontvangst te tekenen. Als je de dagvaarding niet ophaalt, denk ik wel dat de lokale politie moeite zal doen om je op te zoeken.

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 16 okt 2010 14:25

Is inderdaad volledigere uitleg. De deurwaarder krijgt inderdaad ook nog eens de kans om je te komen jennen.
Handige documenten voor Personenrecht

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2010 23:20

Een vordering tot echtscheiding op grond van artikel 229, § 3, van het Burgerlijk Wetboek kan worden ingesteld bij verzoekschrift. Het is dus niet zeker dat er een gerechtsdeurwaarder zal komen. Dan ontvang je kopie van het verzoekschrift per aangetekende post.

denhaan
Topic Starter
Berichten: 21

#6 , 27 nov 2010 10:15

hoi,
ondertussen is de gerechtsdeurwaarder geweest en ben ik al voorgekomen in verband met de echtscheiding
in juni 2011 zou ik normaal gescheiden zijn
nu nog een vraagje
kan ik nu iets kopen voor een aanzienlijk bedrag bv auto zonder dat mijn vrouw daar aanspraak op kan maken of ik moet wachten tot de echtscheiding volledig rond is?

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 27 nov 2010 11:26

en wat zijn de voorgaande afspraken???
hebt u een advocaat??

denhaan
Topic Starter
Berichten: 21

#8 , 27 nov 2010 12:05

en wat zijn de voorgaande afspraken???
hebt u een advocaat??
een advocaat heb ik
Ben nu 1 keer moeten verschijnen daar is uitgesproken dat we beide een aparte woonst moeten hebben
mijn vrouw blijft in onze woonst en ik moet ergens anders gaan wonen

mijn vrouw en ik hebben wel wat op papier gezet maar dat is dan ook alles
het is een voorstel tot regeling dat op een niet met de hand geschreven papier staat maar wel door haar ondertekend

lucgescheiden
Berichten: 2810

#9 , 28 nov 2010 10:47

Eén en ander hangt af van uw soort huwelijkscontract, denk ik.
Indien geen scheiding van goederen, wordt er tot de effectieve scheiding van uit gegaan dat alles wat u aankoopt aan het gemeenschappelijke vermogen (de gemeenschap) behoort.
Tenzij u kan bewijzen dat de aankoop geschiedde louter vanuit uw persoonlijk vermogen, zal uw echtgenote dus akkoord moeten gaan, daar zij mede aankoopt.

Ik meen dat er zoiets bestaat als een voorafgaandelijke terugname van eigen deel, maar vermoedelijk moet er dan wel reeds een inventaris bestaan waar beide partijen mee akkoord gaan...
Handige documenten voor Personenrecht

denhaan
Topic Starter
Berichten: 21

#10 , 28 nov 2010 17:00

Eén en ander hangt af van uw soort huwelijkscontract, denk ik.
Indien geen scheiding van goederen, wordt er tot de effectieve scheiding van uit gegaan dat alles wat u aankoopt aan het gemeenschappelijke vermogen (de gemeenschap) behoort.
Tenzij u kan bewijzen dat de aankoop geschiedde louter vanuit uw persoonlijk vermogen, zal uw echtgenote dus akkoord moeten gaan, daar zij mede aankoopt.

Ik meen dat er zoiets bestaat als een voorafgaandelijke terugname van eigen deel, maar vermoedelijk moet er dan wel reeds een inventaris bestaan waar beide partijen mee akkoord gaan...
dank u
in 2006 heb ik een erfenis gekregen op mijn naam
van dit geld zijn er gezamelijke zaken gekocht en een deel gebruikt om de lening van de woonst af te betalen
de woning staat nu te koop

kan ik nu mijn erfenis terugeisen + de helft van de verkoop van het appartement?
wij zijn getrouwd volgens het gewone wettelijke stelsel

lucgescheiden
Berichten: 2810

#11 , 29 nov 2010 22:49

Bij mijn weten kan dan alle persoonlijke vermogen teruggevorderd worden van het gemeenschappelijke vermogen, dus ook uw erfenis.
Daarvoor dient u wel alle geld-transacties te staven, opdat wordt aangetoond dat er geen kapitaal heimelijk word weggemoffeld.
Het persoonlijk vermogen, dat in 2006 in de woning werd geïnvesteerd, zal, indien de waarde van dit appartement intussen is opgelopen, eveneens aan herwaardering onderhevig zijn.
M.a.w. het zou kunnen dat u recht hebt op meer teruggave dan wat u erin pompte vanuit uw persoonlijk vermogen.
Het is in dat geval eveneens belangrijk dat u kan aantonen dat er geen vermenging was tussen persoonlijk vermogen en bijvoorbeeld inkomsten vanuit arbeid (daar deze aan de gemeenschap toekomen)
Intresten die op het persoonlijk vermogen werden bekomen, komen eveneens aan de gemeenschap toe, en dient u dan ook eveneens te staven als aldus aangewend.
Raadpleeg hiervoor een ervaren notaris.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”