scheiding en aandelen

joja
Topic Starter
Berichten: 15

scheiding en aandelen

#1 , 26 jun 2010 18:53

Wat zijn de regels ? (geen huwelijkscontract)

Ex had aandelen voor het huwelijk en heeft deze verkocht binnen het huwelijk.
Blijven deze gelden voortvloeiend uit de verkoop van de aandelen bij echtscheiding behoren tot de ex-echtgenoot ?

Ik had aandelen voor het huwelijk en deze staan nog steeds op een effectendossier op naam.
Behoren deze aandelen nog steeds toe aan mij of behoren deze tot de gemeenschap ?

Samen hadden we aandelen gekocht binnen het huwelijk, jaarlijks aankoop via plan werkgever voor een duur van 5 jaar.
Dit wil zeggen dat nu nog gedurende 5 jaar de inkomsten hiervan worden uitgekeerd.
Moeten deze inkomsten verdeeld worden onder beide en hoe wordt dit geregeld/gecontroleerd ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 jun 2010 22:08

Wat zijn de regels ? (geen huwelijkscontract)

Ex had aandelen voor het huwelijk en heeft deze verkocht binnen het huwelijk.
Blijven deze gelden voortvloeiend uit de verkoop van de aandelen bij echtscheiding behoren tot de ex-echtgenoot ? Ja
Ik had aandelen voor het huwelijk en deze staan nog steeds op een effectendossier op naam.
Behoren deze aandelen nog steeds toe aan mij of behoren deze tot de gemeenschap ? Ze zijn nog steeds van u alleen.
Samen hadden we aandelen gekocht binnen het huwelijk, jaarlijks aankoop via plan werkgever voor een duur van 5 jaar.
Dit wil zeggen dat nu nog gedurende 5 jaar de inkomsten hiervan worden uitgekeerd.
Moeten deze inkomsten verdeeld worden onder beide en hoe wordt dit geregeld/gecontroleerd ?Ieder heeft de helft van de aandelen en bijgevolg ook de helft van de inkomsten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#3 , 27 jun 2010 00:52

Ik had aandelen voor het huwelijk en deze staan nog steeds op een effectendossier op naam.
Behoren deze aandelen nog steeds toe aan mij of behoren deze tot de gemeenschap ? Ze zijn nog steeds van u alleen.
Indien deze aandelen hebben gerendeerd gedurende het huwelijk, dan zou dit rendement aan de gemeenschap moeten toekomen, meen ik.
Aldus zou de meerwaarde op deze aandelen (t.o.v. aanvang huwelijk) eveneens door twee moeten gedeeld worden...
Of vergis ik me?
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”