verdeling na verkoop woning

joja
Topic Starter
Berichten: 15

verdeling na verkoop woning

#1 , 22 jun 2010 21:24

Ik en mijn ex zijn enkele maanden feitelijk gescheiden (huwelijk zonder huwelijkscontract).
Het huis is onlangs verkocht en nu begint de discussie over de verdeling van de centen.
Ik had voor het huwelijk spaarcenten ten belope van 50.000 € op eigen rekening die ik tijdens het huwelijk in gemeenschap heb gebracht met zicht op de aankoop van een woning. De inbreng van mijn ex was nihil.
Nu weigert hij dit verworven deel van voor het huwelijk terug te betalen en gaat hij met niets anders akkoord dan een verdeling 50/50 of hij gaat er een vechtscheiding van maken via advocaten.

Heb ik effectief recht mijn voorhuwelijkse spaarcenten en kan bij een rechtzaak toch in betwisting gebracht worden ?
Ik ben in het bezit van de rekeninguittreksels die deze centen kunnen aantonen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 jun 2010 14:25

Binnen het wettelijk stelsel behoren goederen , die één der partners heeft van voor het huwelijk , tot het eigen vermogen. Wanneer die geïnvesteerd zijn ten behoeve van een gemeenschappelijk goed , zoals een woning , kunnen die gelden gerecupereerd worden , bij einde van het huwelijk.
Indien U , zoals je zegt , de nodige bewijzen kan leveren , kan U uw 50.000 € ontvangen , vooraleer tot de verdeling wordt overgegaan.
De notaris of advocaat die de echtscheiding regelt zal dit bevestigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 24 jun 2010 10:15

Ik ga ervan uit dat ‘die ik tijdens het huwelijk in gemeenschap heb gebracht’ niet gebeurde bij huwelijkscontract.

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk...Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen...gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.).

Het gemeenschappelijk vermogen(=koopsom huis) is dus vergoeding verschuldigd aan u voor de eigen spaarcenten ten belope van 50.000 € die u besteedde aan het huis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 24 jun 2010 18:30

Indien de eigen gelden van voor het huwelijk aantoonbaar zijn als geînvesteerd in het onroerend goed,
en dit resulteerde in een meerwaarde bij de verkoop,
dan dienen deze gelden zelfs geherwaardeerd te worden.

Uiteindelijk is dit persoonlijk vermogen dat door u werd geherïnvesteerd, waarop de huwelijksgemeenschap u intrest verschuldigd is.

Indien u alles kan bewijzen aan de notaris, dan zal deze een berekening maken en voorstellen.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”