advokaat tegenpartij onschendbaar?

lucgescheiden
Topic Starter
Berichten: 2810

advokaat tegenpartij onschendbaar?

#1 , 31 mei 2010 06:57

Bovengestelde vraag heeft volgende voorgeschiedenis.

In het jjaar 2005 doet de vrouw een mondelinge scheidingseis.
Deze zet gedurende drie jaren een zware domper op het gezinsleven.
Uiteindelijk zal de vrouw pas in 2008 heimelijk naar advokaat M. lopen om deze te gelasten met haar echtscheiding.
Enkele dagen later zit er een daging voor het vrederechter in de bus voor de man.
Advokaat M. had daags voor het juridisch verlof, een 'speciale' zitting kunnen bespreken met de plaatsvervangende vrederechter.
De man krijgt aldaar geen enkele kans om zich te verdedigen tegen de sfeermakerij van advokaat M.
Uitstel om zelf een raadsman aan te stellen wordt hem niet toegestaan op basis dat het allemaal zeer dringend zou zijn.
Als reactie op dit onrecht verlaat de man boos de rechtszaal en wordt op verstek onmiddelijk het uit huis uitgewezen.
Zonder enige bron van inkomsten moet de man het einde van het juridisch verlof op straat afwachten.

In deze maand was de vrouw een eigen appartementje gaan huren, te klein voor de 4 kinderen van het gezin.

Wanneer de zaak eindelijk terug kan voorkomen, speelt de vrouw het alsof ze tot verzoening bereid is.
De plaatsvervangende vrederechter heeft alvast een 'origineel' gerechterlijk akkoord voorbereid; om voorlopig het appartement om de week door één van de ouders te laten betrekken en aldus deze kosten te delen.
De man aanvaardt deze overeenkomst daar hij nog steeds in zijn verzoeningsgezinde echtgenote gelooft en, ondanks de geleden ellende, met haar verder wilt.

Enkele dagen later mag de man echter een daging ontvangen om voor de rechtbank van Eerste Aanleg te verschijnen, waar dezelfde sfeermakerijen weerom worden aangewend om de echtscheiding te vorderen.
De man wordt daarbij, door advokaat M., afgeschilderd als iemand die dringen psychologisch bijstand nodig heeft, zelfs op het punt staat zelfmoord te plegen.

Terug in de woning vindt de man de briefwisseling tussen zijn vrouw en haar advokaat M.
In deze valt te lezen dat zij advokaat M. op de vingers tikt voor de wijze waarop hij de man afschilderde voor de rechtbank,
zij zou dit allemaal niet gevraagd hebben.

M.a.w. advokaat M. handelde hier op eigen initiatief.
Beledigde de man op niet toelaatbare wijze uit louter gebrek aan enige bewijslast en eigen belang.
Een schrijven aan de stafhouder van balie der advokaten Antwerpen, resulteerde in diens antwoord; dat dit alles deonthologisch best wel in orde is.
Bovendien laat het antwoord verstaan dat deze klacht maar via man's raadsman moest worden neergelegd.
Gezien de deonthologie der advokaten gebied dat deze elkaar niet persoonlijk mogen aanvallen, lijkt dit natuurlijk klare onzin.


Moraal:
In het verkeer je middenvinger naar iemand opsteken wordt gezien als een grove belediging,
een advokaat die op eigen initiatief iemand voor een rechtbank zwaar beledigd wordt door zijn eigen balie ingedekt.
Of moet hier inderdaad psychische hulp gezocht worden?
Handige documenten voor Personenrecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2010 10:52

Gezien de deontologie der advocaten gebied dat deze elkaar niet persoonlijk mogen aanvallen, lijkt dit natuurlijk klare onzin.
Hierover bestaan blijkbaar nogal wat misverstanden.
In principe mag een advocaat geen zaak aanspannen tegen een advocaat van de eigen balie. Dus een advocaat van de balie van Antwerpen zal normaal gesproken geen advocaat van de balie van Antwerpen aanvallen. Maar een advocaat van de balie van Brussel, of Turnhout, of Hasselt enz... kan dat dan weer wel.

chrisd
Berichten: 179

#3 , 31 mei 2010 15:33

Terug in de woning vindt de man de briefwisseling tussen zijn vrouw en haar advokaat M.
In deze valt te lezen dat zij advokaat M. op de vingers tikt voor de wijze waarop hij de man afschilderde voor de rechtbank,
zij zou dit allemaal niet gevraagd hebben.

M.a.w. advokaat M. handelde hier op eigen initiatief.
M.i. geldt hetgeen door advokaat gezegd is als gedaan namens de vrouw; zo'n later opduikende brief lijkt mij geen enkele betekenis te hebben.

Reclame

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 31 mei 2010 17:17

Moraal:
In het verkeer je middenvinger naar iemand opsteken wordt gezien als een grove belediging,
een advokaat die op eigen initiatief iemand voor een rechtbank zwaar beledigd wordt door zijn eigen balie ingedekt.
Of moet hier inderdaad psychische hulp gezocht worden?
lucgescheiden is blijkbaar snel van begrip

Ooit nog tijdens een zitting: De rechter stuurde de advocaat en mezelf eerst naar de stafhouder alvorens de zitting verder werd gezet.
Heden is de stafhouder niet zo direct de door de advocaten zelfgekozen beschermengel, maar is het systeem wat gewijzigd.
Men zou m.i. heel wat meer moeten proceren (strafrechterlijk) tegen advocaten die personen beledigen om zo hun clienten ten dienste te zijn. zeker bij (echt)scheidingen waarbij de kinderen de inzet zijn >>> lees: er zijn veel advocaten die ronduit vakonbekwaam zijn en in hun ogen het belang van hun client dienen maar helaas voor de kinderen en hun ouders meer deel uitmaken van het probleem als van de oplossing.

RR

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 31 mei 2010 17:35

Terug in de woning vindt de man de briefwisseling tussen zijn vrouw en haar advokaat M.
In deze valt te lezen dat zij advokaat M. op de vingers tikt voor de wijze waarop hij de man afschilderde voor de rechtbank,
zij zou dit allemaal niet gevraagd hebben.

M.a.w. advokaat M. handelde hier op eigen initiatief.
M.i. geldt hetgeen door advokaat gezegd is als gedaan namens de vrouw; zo'n later opduikende brief lijkt mij geen enkele betekenis te hebben.
Gaat die redenering ook op, op strafrechterlijk vlak?

m.a.w. dat de moeder een strafblad cadeau kan krijgen als haar advocaat onterechte lasterlijke/eerrovende uitspraken doet in een openbare zitting en het dus een strafrechterlijk staartje zou krijgen?

RR

lucgescheiden
Topic Starter
Berichten: 2810

#6 , 03 jun 2010 18:51

Bedankt voor jullie berichten.

Mag ik het resumeren als:

a) Via de balie der advokaten is tegen advokaat M. niet te ondernemen.
b) Strafrechterlijk MISSCHIEN wel?
Is een klacht neerleggen bij de politie hiervoor voldoende? Of moet ik daar weerom een advokaat voor inschakelen?

mvg,
luc
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38723

#7 , 05 jun 2010 14:42

En wat met uw schending van briefgeheim ... brief van ex aan advocaat??

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#8 , 06 jun 2010 15:30

De waarheid mag gezegd worden, maar laster en eerroof = misdrijf

Dit is op straat zo, voor een krant, voor een forum, maar ook (en zeker daar) in een openbare terechtzitting.

ambtenaren (dus niet de advocaten) zijn verplicht om misdrijven te melden bij de procureur des Konings (pdk). De pdk geeft advies op zittingen als vb. kortgeding, jeugdrechter als deze moet oordelen over verblijfsregeling / onderhoudsgeld van de kinderen.

Normaliter dagvaart de pdk de verdachte van een misdrijf voor de strafrechtbank, maar je kan dat ook zelf.

De strafrechter oordeelt over schuld en eventuele strafmaat van verdachte v/h misdrijf.

Je overbuur mag je dus niet zomaar beledigen, maar dat is ook zo voor de advocaat van de andere partij.

Stel de advocaat doet dit wel, je vraagd aan de griffier om de uitspraak te noteren (het is nuttig om een bewijsstuk te hebben bij de strafrechter) je daagd hem voor de strafrechter en eventueel verzoek je de burgerrechter die over de kinderen beslist om de zaak aan te houden tot er uitspraak is in de strafzaak.

De burgerrechter moet rekening houden met de uitspraak van de strafrechter.

In principe heb je geen advocaat nodig, maar de gerechtelijke wereld is zo gesloten dat je hun weerstand dadelijk zal voelen.

Een deurwaarder zei ooit tegen mij "een rechter mag de wet overtreden, ze beslissen er toch zelf over" m.a.w. de loyaliteit tussen de rechtsgeleerden is erg groot. Het is overigens dezelfde deurwaarder die weigerde om een rechtstreekse dagvaarding uit te brengen...

Iedere Belg die meerderjarig is en zijn burgerrechten bezit mag klacht doen bij politie over gelijk welk misdrijf (zoals vb. laster/eerroof, ambtsweigering, ...)

Het is dus een manier om die leugens en zwartmakerij tussen de ouders of hun advocaten te bannen (dus om baricades op te werpen tegen het voeren van vijanschappelijk ouderschap) tijdens een zitting als het gaat om ouders die een vuile juridische strijd voeren om zo de belangrijkste ouder van de kinderen te worden. (de ene betaald, de andere voed de kinderen op).

Nog dit: diegene die de andere het meest zwart maakt, heeft nog altijd het meeste kans om de zaak of beter de reeks zaken te winnen. Dit zou men moeten veranderen, maar dat doet financieel pijn bij de advocaten, notarissen, deurwaarders. Ze pleiten liever een "goed conflict", waarvoor ze ook geschoold zijn, dan de vrede tussen de ouders laten weerkeren. De gerechtelijke wereld doet daar onvoldoende moeite voor, zover is duidelijk.

RR

lucgescheiden
Topic Starter
Berichten: 2810

#9 , 07 jun 2010 03:42

Zoals ik het meen te begrijpen;

Klacht neerleggen bij politie tegen advokaat wegens smaad en eerroof,
en vervolgens Burgelijke rechter op de hoogte brengen van deze klacht.

Klacht zal dan vermoedelijk geseponeerd worden, wegens afwezigheid van een advokaat van een andere balie,
maar dit alles kan de oudervijandelijkheden in positieve zin beïnvloeden.

Klopt die resumé zo'n beetje?

Alvast mijn dank,
luc
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38723

#10 , 12 jun 2010 17:59

neen,

Bij politie kan men voor strafbare feiten klacht indienen - gezien u geen ambtenaar bent of gesteld lichaam is er ook geen smaad
Laster en eerroof kunnen als ze voldoen aan de rechtsregels
Maar zoals ik al heb geschreven : mogelijk schending briefgeheim - schending recht tot verdediging: briefwisseling tussen advocaat en cliënt.
Tja en waarin bestond de laster of eerroof: het is niet iets wat u denk maar wat de wet zegt.
Wat zegt uw advocaat?

lucgescheiden
Topic Starter
Berichten: 2810

#11 , 13 jun 2010 17:00

Wanneer advocaat M. je probeert voor te stellen als iemand die dringend psychologische bijstand nodig heeft,
wanneer hij tevens gaat beweren dat hij vreest voor een zelfmoord,
dan is gebleken dat de rechter van Kort Geding daar wel degelijk is ingetrapt, ook al ontbrak elk bewijs hieromtrent.

Echter, als uit deze briefwisseling blijkt dat advokaat M. hiervoor op de vingers wordt getikt door zijn cliente.
Daar zij dit helemaal niet gevraagd zou hebben..., dan meen ik dat deze kerel enkel de bedoeling had om het conflict nog meer te escaleren, louter in persoonlijk belang.
Dat hij hiermede zijn boekje te buiten ging mag wel duidelijk zijn; volgens mij heeft een advokaat geen enkel recht om iemand te benadelen door een diagnose te stellen waarvoor hij zelfs niet bevoegd is.

Indien uw redenering inzake briefgeheim,... hier zou worden gevolgd, wil dat zeggen dat je als tegenpartij machteloos staat tegen dergelijke juridische spelletjes. De onrechtvaardigheid die door dit vonnis in het leven werd geroepen kan je dus nooit of te nimmer leiden tot een aanvaarbare oplossing voor beide partijen.

Of zie ik dat ook verkeerd?
Handige documenten voor Personenrecht

lucgescheiden
Topic Starter
Berichten: 2810

#12 , 08 jul 2012 14:30

Update:
-Klacht tegen advocaat bij de balie der advocaten resulteerde enkel in een schrijven van de secretaris waarin hij zij advocaat probeert uit de wind te zetten.
- Vervolgens de mij tot de Tuchtraad gericht, met de bewijzen dat deze kerel voorafgaandelijk aan de zitting de plaatsvervangende vrederechter had gaan bespelen. Antwoord van de Voorzitter na enkele maanden: HIj neemt deze klacht zeer ernstig, doch heeft de tijd nodig om een dossier op te stellen. Heden zijn we een half jaar verder, en nog steeds geen antwoord van deze Voorzitter....!
- Ondertussen volgde van deze kerel wel een betekenis van het 'tijdelijke' vonnis dat enkel aangaf dat er debatten diende te volgen.
-Voorts nog een inmenging inzake een rechtzaak die tegen de huwelijksgemeenschap loopt, waarin hij stelde niets van de zaak af te weten, doch waarop deze zaak werd afgesloten lastens mijn persoon.
- Alsdus beroepsprocedure moeten instellen inzake de vereffening en verdeling, kerel zou daarbij mijn advocaat hebben bericht niets te kunnen weerleggen of bewijzen.
- De termijnen waarbinnen deze kerel zijn verdediging mag argumenteren verliepen inmiddels zonder enig teken van leven.
- Ex formuleert, na vier jaren stellen van dagingen en weigering om tot gesprek te komen, wel een rechtstreeks schrijven aan mij dat deze beroepsprocedure een teken is van wrok langs mijn kant, gezien zij nu veroordeeld wordt tot opnieuw het dragen van advocaatskosten...
- Enkele maanden later, een goede week geleden formuleert zij een tweede schrijven, waarin zij aankomdigt dat haar gezondsheidstoestand is gewijzigd van een diagnose van hepatitis naar een diagnose van een 'levensbedreigende bloedkanker'.

Mijn inziens wenst de kerel niet langer de verdediging waar te nemen van zijn cliente.
Hij heeft met zijn aanzetten tot, en in, deze vechtscheiding, geen enkel oog gehad voor zijn cliente,
wat nu toch wel duidelijk wordt aangetoond.
Het resultaat van zijn optredens heeft aldus geleid tot;
een verergerd ziekte beeld van zijn cliente op basis van zijn persoonlijk geldgewin.
Mijn inziens heet dit doodslag!!!!
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”