Scheiden van een zelfstandige

joja
Topic Starter
Berichten: 15

Scheiden van een zelfstandige

#1 , 25 mei 2010 18:49

Na 3 jaar huwelijk (zonder huwelijkscontract) gaan mijn vrouw en ik scheiden. Sinds 2 jaar is ze zelfstandige, maar heeft zich nog geen inkomen kunnen uitkeren.

1/ Ze heeft een zoon (21j) uit een vorig huwelijk die tevens bij ons inwoont, en ter mijner laste staat. Heeft zij recht op vraag alimentatie bij de scheiding en hoe wordt dit berekend ? De zoon studeert normaal gezien in juni af en zou dan beginnen werk zoeken, de zelfstandige activiteit van de vrouw stopt eind augustus, waarna ze (normaal gezien) terug zou gaan werken. Is er een verschil als ze niet de moeite doet om werk te zoeken tijdens de stopzetting van de activiteit en/of erna ?

2/ Mijn vrouw wil de scheiding nog niet inzetten. Kan ik deze zelf eenzijdig inzetten (zonder advocaat) wetende dat we nog onder hetzelfde dak wonen en ze momenteel over geen inkomen bezit, wel als zelfstandige een winkel heeft die stopgezet wordt in augustus, en ze terug werkzoekende zal zijn. Mijn vrouw wil pas de echtscheiding inzetten, nadat ze haar zelfstandige activiteit heeft stopgezet en afgehandeld, eerder niet. Kan dit verschil geven voor de echtscheiding ?

3/ Ikzelf beschik over een woning uit mijn vorige huwelijk. Kan ik op een of andere manier bekomen dat ze vroegtijdig (voor of tijdens de echtscheidingsprocedure) de woning verlaat ? Werken die aan het huis zijn uitgevoerd de afgelopen jaren zijn, het vervangen van de garagepoort, plaatsing vals plafond en aanleg klinkers. Kan zij voor deze werken eisen dat ik haar hiervoor vergoed, daar ze beweert dat ze daar mee heeft voor betaald, doch geen inkomen had.

4/Voor de winkel werd een investeringskrediet (termijn 5 jaar) werd aangegaan. Momenteel heeft ze nog een spaarboek met een bedrag dat ruim voldoende is om het nog openstaande saldo van dat investeringskrediet af te lossen. Indien zij haar gespaarde centen weet uit te geven zodat ze niet meer voldoende middelen heeft om het nog openstaande krediet af te lossen, en/of andere schulden maakt, kan ik daarvoor mee moeten opdraaien ? Zoja, is er een manier om me daarvoor te beschermen ?

5/Intussen heb ik een rekening geopend op mijn naam en mijn werkgever gevraagd mijn loon op die rekening te storten. Ben ik wettelijk verplicht haar geldmiddelen te voorzien voor bv. eten/drinken/... wetende dat ze nog een spaarboek heeft op haar naam met een aanzienlijke som geld (afkomstig van een erfenis tijdens het huwelijk van haar moeder) en ze dus wel degelijk over eigen middelen beschikt ? Ze beweert dat het mijn plicht is om haar geld te geven om eten en drinken te kopen, alsook om te leven.
Indien er nog facturen binnenkomen (bv. gsm, aankopen,....) op haar naam, kan ik eisen dat zij die facturen betaalt van de centen (op haar spaarboek) waar ze zelf over beschikt, of zal ik deze moeten betalen van het maandelijkse inkomen (dat dus enkel van mijn kant komt). Zij beweert telkens dat ik dit moet betalen omdat ze geen centen heeft (wil dus niet aan haar spaarboek zitten)
Laatst gewijzigd door joja op 25 mei 2010 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 mei 2010 19:06

Alimentatie:
Na 3 jaar huwelijk (zonder huwelijkscontract) gaan mijn vrouw en ik scheiden. Sinds 2 jaar is ze zelfstandige, maar heeft zich nog geen inkomen kunnen uitkeren.

Ze heeft een zoon (21j) uit een vorig huwelijk die tevens bij ons inwoont, en ter mijner laste staat. Heeft zij recht op vraag alimentatie bij de scheiding en hoe wordt dit berekend ?

De zoon studeert normaal gezien in juni af en zou dan beginnen werk zoeken, de zelfstandige activiteit van de vrouw stopt eind augustus, waarna ze (normaal gezien) terug zou gaan werken. Is er een verschil als ze niet de moeite doet om werk te zoeken tijdens de stopzetting van de activiteit en/of erna ?

Scheiding éénzijdig inzetten:
De beslissing om te scheiden is genomen, maar mijn vrouw wil de scheiding nog niet inzetten. Kan ik deze zelf eenzijdig inzetten (zonder advocaat) wetende dat we nog onder hetzelfde dak wonen en ze momenteel over geen inkomen bezit, wel als zelfstandige een winkel heeft die stopgezet wordt in augustus, en ze terug werkzoekende zal zijn.
Mijn vrouw wil pas de echtscheiding inzetten, nadat ze haar zelfstandige activiteit heeft stopgezet en afgehandeld, eerder niet. Kan dit verschil geven voor de echtscheiding ?

Vraag tot verlaten woning tijdens echtscheidingsprocedure:
Na 3 jaar huwelijk (zonder huwelijkscontract) volgt de scheiding. Ikzelf beschik over een woning uit mijn vorige huwelijk. Mevrouw is zelfstandige winkeluitbaatster, maar kan haar nog geen inkomen veroorloven, daar ze maar net uit de kosten geraakt. De winkel wordt dus stopgezet, en pas nadien is ze van plan werk te zoeken.

Kan ik op een of andere manier bekomen dat ze vroegtijdig (voor of tijdens de echtscheidingsprocedure) de woning verlaat ? Mevrouw heeft wel een zoon (21j) uit een vorig huwelijk die mee inwoont, maar afstudeert de komende maand.

Opdraaien voor schulden die worden opgelopen tijdens de echtscheidingsprocedure:
Mijn vrouw heeft sinds 2 jaar een eigen winkel waarvoor een investeringskrediet (termijn 5 jaar) werd aangegaan. De activiteiten van de winkel stoppen per eind augutus, daar ze enkel uit de kosten kan geraken, maar zichzelf geen inkomen kan verwerven. Nadien ze zou dus terug in loonverband gaan werken.

Momenteel heeft ze nog een spaarboek met een bedrag dat ruim voldoende is om het nog openstaande saldo van dat investeringskrediet af te lossen.

Indien zij haar gespaarde centen weet uit te geven zodat ze niet meer voldoende middelen heeft om het nog openstaande krediet af te lossen, en/of andere schulden maakt, kan ik daarvoor mee moeten opdraaien ?
Zoja, is er een manier om me daarvoor te beschermen ?

Plichten qua onderhoudsgeld tijdens echtscheidingsprocedure:
Na 3 jaar huwelijk (zonder huwelijkscontract) gaan mijn vrouw en ik scheiden. Sinds 2 jaar is ze zelfstandige, maar heeft zich nog geen inkomen kunnen uitkeren.

Vandaar stopt de zelfstandige activiteit in augustus. Intussen heb ik een rekening geopend op mijn naam en mijn werkgever gevraagd mijn loon op die rekening te storten.

Ben ik wettelijk verplicht haar geldmiddelen te voorzien voor bv. eten/drinken/... wetende dat ze nog een spaarboek heeft op haar naam met een aanzienlijke som geld (afkomstig van een erfenis tijdens het huwelijk van haar moeder) en ze dus wel degelijk over eigen middelen beschikt ? Ze beweert dat het mijn plicht is om haar geld

te geven om eten en drinken te kopen, alsook om te leven.
Indien er nog facturen binnenkomen (bv. gsm, aankopen,....) op haar naam, kan ik eisen dat zij die facturen betaalt van de centen (op haar spaarboek) waar ze zelf

over beschikt, of zal ik deze moeten betalen van het maandelijkse inkomen (dat dus enkel van mijn kant komt).
Zij beweert telkens dat ik dit moet betalen omdat ze geen centen heeft (wil dus niet aan haar spaakboek zitten)

Opdraaien voor kosten gemaakt aan de woning tijdens het huwelijk, waarvan de partner geen mede-eigenares is:
Mijn vrouw en ik gaan scheiden (na 3 jaar huwelijk zonder huwelijkscontract). Ikzelf beschik over een woning uit mijn vorig huwelijk. De afgelopen 2 jaar had mijn vrouw geen inkomsten door de opstart van een zelfstandige activiteit die in augustus stopt wegens niet winstgevend. Ze heeft ook een afstuderende zoon (21j) uit een vorige huwelijk die bij ons inwoont.

Werken die aan het huis zijn uitgevoerd de afgelopen jaren zijn, het vervangen van de garagepoort, plaatsing vals plafond en aanleg klinkers. Kan zijn voor deze werken

eisen dat ik haar hiervoor vergoed, daar ze beweert dat ze daar mee heeft voor betaald, doch geen inkomen had.
Gelieve de vraag bondig te formuleren zonder de vele herhalingen aub.
Maakt het beantwoorden eenvoudiger.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 27 mei 2010 10:21

1. “Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Ze heeft een zoon (21j) uit een vorig huwelijk’ houdt in dat u diens ouder niet bent en dus evenmin onderhoudsplichtig tegenover hem.

2. “Art.301.§ 1. Onverminderd artikel 1257 van het Gerechtelijk Wetboek kunnen de echtgenoten op elk ogenblik overeenkomen omtrent de eventuele uitkering tot levensonderhoud, het bedrag ervan en de nadere regels volgens welke het overeengekomen bedrag zal kunnen worden herzien. § 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, kan de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de behoeftige echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot. De rechtbank kan het verzoek om een uitkering weigeren indien de verweerder bewijst dat verzoeker een zware fout heeft begaan die de voortzetting van de samenleving onmogelijk heeft gemaakt.”(B.W.).

3. “Art.1280.De voorzitter van de rechtbank...rechtsprekend in kort geding, neemt, in iedere stand van het geding, tot de ontbinding van het huwelijk op verzoek van de partijen of van een van de partijen of van de procureur des Konings kennis van de voorlopige maatregelen die betrekking hebben op de persoon, op het levensonderhoud en op de goederen, zowel van de partijen als van de kinderen.”(Ger.W.= Gerechtelijk Wetboek).

De voorzitter kan beslissen wie de gezinswoning tijdens de echtscheidingsprocedure exclusief mag gebruiken. De vrederechter kan dit reeds vóór die procedure.

“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd...telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen”(B.W.).

Voor de werken verricht aan uw huis met gemeenschappelijk vermogen bent u vergoeding verschuldigd aan dat vermogen.

4. Ik ga ervan uit dat het investeringskrediet een schuld is van het gemeenschappelijk vermogen,waarvoor BEIDE echtgenoten aansprakelijk blijven tegenover de schuldeiser.

“Art.1177.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken zonder voorafgaande verzegeling. In dit geval wordt de boedelbeschrijving opgemaakt bij notarisakte...Die machtiging is evenwel niet vereist wanneer het gaat om goederen van...een gemeenschap onder echtgenoten en de boedelbeschrijving gevorderd is van een notaris door een...een echtgenoot...”(Ger.W.)

5. “Art.221.Iedere echtgenoot draagt in de lasten van het huwelijk bij naar zijn vermogen. Wanneer een der echtgenoten deze verplichting niet nakomt, kan de andere, onverminderd de rechten van derden, zich door de vrederechter laten machtigen om, met uitsluiting van zijn echtgenoot, diens inkomsten of de inkomsten uit de goederen die hij krachtens hun huwelijksvermogensstelsel beheert, alsook alle andere hem door derden verschuldigde geldsommen te ontvangen onder de voorwaarden en binnen de perken die het vonnis bepaalt.”(B.W.).

“Art.1278...Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het (=echtscheidingsvonnis E.O.O.) terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...”(Ger.W.).

Een bankrekening op eigen naam maakt het saldo hiervan geen eigen vermogen van de echtgenoot-titularis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”