toevertrouwd/toegewezen

mama
Topic Starter

toevertrouwd/toegewezen

#1 , 30 nov 2005 20:27

weet iemand wat het verschil is tussen toevertrouwd en toegewezen volgens mijn advokaat is toevertrouwd dat alles blijft dat het is dat enkel de kinderen tijdelijk in een ander milieu verblijven toegewezen is dan een defenitieve wending in de zaak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bibendum
Berichten: 94

#2 , 30 nov 2005 21:37

weet iemand wat het verschil is tussen toevertrouwd en toegewezen volgens mijn advokaat is toevertrouwd dat alles blijft dat het is dat enkel de kinderen tijdelijk in een ander milieu verblijven toegewezen is dan een defenitieve wending in de zaak.
Ik meen uw advocaat gelijk te moeten geven. Los van de context waarin deze woorden gebruikt worden is het natuurlijk moeilijk hierover te oordelen van achter mijn klavier...
Mij lijkt toevertrouwd : voorlopig
toegewezen: definitief.

B.

Gast
Topic Starter

#3 , 04 dec 2005 10:36

ik denk dat de begrippen door je advocaat foutief geciteerd werden: niet de kinderen worden toevertrouwd of toegewezen, maar het ouderlijk gezag wordt toevertrouwd of toegewezen. Als je artikel 373 en 374 van het Burgerlijk Wetboek leest zal je merken dat er een groot nuance-verschil is (voor de laatste wijziging van de echtscheidingswet, april 1995, sprak men wel van "toegewezen aan de moeder").

Artikel 373

Wanneer de ouders samenleven, oefenen zij het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uit.

Ten opzichte van derden die te goeder trouw zijn, wordt elke ouder geacht te handelen met instemming van de andere ouder wanneer hij, alleen, een handeling stelt die met dat gezag verband houdt behoudens de bij de wet bepaalde uitzonderingen.

Bij gebreke van instemming kan ??n van beide ouders de zaak bij de jeugdrechtbank aanhangig maken.

De rechtbank kan ??n van de ouders toestemming verlenen alleen op te treden voor ??n of meer bepaalde handelingen.


Artikel 374

Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen en geldt het in artikel 373, tweede lid, bepaalde vermoeden.

Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan ??n van beide ouders.

Hij kan eveneens bepalen welke beslissingen met betrekking tot de opvoeding alleen met instemming van beide ouders kunnen worden genomen.

Hij bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt. Dat persoonlijk contact kan enkel om bijzonder ernstige redenen worden geweigerd. De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden.

In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”