nieuwe regeling kinderen afdwingbaar?

evyg
Topic Starter
Berichten: 9

nieuwe regeling kinderen afdwingbaar?

#1 , 24 mar 2010 11:15

Zowel ik als mijn man hebben kinderen uit een vorig huwelijk.
Mijn dochter is vrijwel altijd bij ons (elk 2de weekend bij vader + helft vakanties). Bij mijn man is er een regeling van co-ouderschap, dus week/week.
Tot vorig jaar hadden we het "probleem" dat onze kinderen nooit samen waren in het weekend. Aanvankelijk stond mijn ex weigerachtig tegenover een verandering van weekend. Ook mijn man zijn ex wilde hier geen verandering. Het was uiteindelijk ons probleem en niet dat van hen.

Mijn ex heeft toch toegestemd met een wissel van het weekend, vooral in het belang van onze dochter, waarvoor ik hem nog altijd dankbaar ben.

Sinds eens paar maanden heeft de nieuwe vriend van mijn man zijn ex een regeling ivm zijn kind. Toeval wil nu dat zij met hetzelfde probleem zitten, dwz bij hen zijn de kinderen ook amper samen...

Nu "eist" de ex van mijn man dat we toch wisselen, zodat het allemaal eerlijk verloopt. Maar dat zou ook willen zeggen dat ik wéér een wissel zou moeten vragen aan mijn ex....
(vorig jaar weigerde ze fel omdat ze vond dat zij niets moest veranderen voor ons, terwijl ze nu, omdat het haar goed uitkomt, vindt dat we niet eerlijk zijn omdat we niet meer instemmen met een wissel)

Het is allemaal wat ingewikkeld, maar we vragen ons toch af of ze eventueel via de rechtbank kan eisen dat we, de regeling die nu bestaat veranderen zodat het in haar voordeel is....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gvd10520
Berichten: 8

#2 , 24 mar 2010 12:22

Ik heb net een jeugdrechtbankzaak achter de rug waarbij ook over de verblijfsregeling van de kinderen werd geoordeeld.

Ik had een soortgelijk probleem, mijn huidige vrouw heeft ook 2 kinderen uit een vorig huwelijk, ik heb er 3.

Mijn ex paste sinds 1 jaar (na 6 jaar scheiding) de verschuiving toe die in het EOT stond na de krokusvakantie en het allerheiligenverlof, waardoor de kinderen niet meer samen in het weekend waren.

Ik heb voor de rechtbank kunnen afdwingen dat ik mijn kinderen op vaste 14 daagse weekends heb. Ttz buiten de schoolvakanties staat nu in het vonnis welke weekends tot meerderjarigheid van de kinderen ze bij mij zijn.

De rechtbank heeft dus wel oor naar regelmaat omwille van professionele redenen en dat de kinderen uit eenzelfde huwelijk samen zijn.

Waar de rechtbank echter geen enkele reden mee houdt is of de stiefkinderen samen in het weekend zijn, alleen voor echte broers en zussen vinden ze dit belangrijk.

Argumenten dat je als nieuw koppel bijvb. alle kinderen(uit de vorige huwelijken) samen bij je wil hebben in 1 weekend en 1 weekend wil vrij zijn, hebben ze geen oor naar.

Ik zou de wisseling gewoon weigeren want ze heeft geen goede argumenten voor de jeugdrechtbank.

sofie4
Berichten: 42

#3 , 24 mar 2010 12:37

Hier ook beide kinderen uit een vorig huwelijk. Zijn getrouwd, maar ik vind het toch belangrijk dat de kinderen samen zijn in het weekend.
Je vormt toch een gezin, en niet 1 weekend met zijn kinderen, een ander weekend met jouw kinderen. Hoe kan je dan ooit maken dat zij overeen gaan komen

Reclame

eylis
Berichten: 8843

#4 , 24 mar 2010 12:54

Afdwingbaar is dit inderdeed niet... Want bij 1 scheiding/nieuwe relatie zijn er op termijn 4 nieuwe samengestelde gezinnen met kinderen betrokken die hun verblijfsregeling op elkaar zouden moeten kunnen afstemmen. En eigenlijk is het voor alle 4 de gezinnen billijk en wenselijk om kwaliteitstijd met de "samengestelde kroost"te kunnen doorbrengen. Maar dat is gewoon planmatig niet mogelijk.

Wat wij dus doen: wekelijks bekijken of de initiele verblijfsregeling wat aangepast kan worden zodat elk gezin eens met een "full house" weekend kan vieren.
Maar daar moet je dus een heel goede verstandhouding voor hebben met de betrokken gezinnen (en zelfs die waar je geen contact mee hebt...) en het begrip dat het samenzijn van stiefkinderen voor alle gezinnen evenredig belangrijk is.

Terug naar “Echtscheiding”