Nieuwe partner - impact op alimentatie en verdeling uitzonderlijke kosten

Harto22
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nieuwe partner - impact op alimentatie en verdeling uitzonderlijke kosten

#1 , 15 apr 2024 15:20

Hey,

Ik woon sinds kort samen met mijn vriendin (zelfde domiciliering, niet getrouwd of wettelijk samenwonend). Zelf heeft ze drie kinderen met haar ex.

Nu wilt die ex, omdat ik op hetzelfde adres woon, de EOT aanpassen omdat er een wijziging in gezinssituatie is en wilt die niet meer 55/45 instaan voor de uitzonderlijke kosten maar 50/50.

Kan die dit zomaar vragen? Wordt er met mijn inkomen rekening gehouden bij de bepaling van de verdeling van deze uitzonderlijke kosten? Heeft nog iemand in deze situatie gezeten?

Alvast bedankt voor jullie reactie

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#2 , 15 apr 2024 18:38

Gefeliciteerd met het samenwonen.

Ik ben geen jurist en weet niet hoe dit kan/mag veranderd worden. Misschien mag dit alleen bij getrouwde of wettelijk samenwonenden partners alleen, geen idee.

Het is wel zo dat uw nieuwe partner nu minder kosten heeft omdat u ook meebetaalt aan de huur, de verzekeringen, ... die zij anders helemaal alleen dient te dragen, ongeacht uw inkomen. Hij zal het eerlijker vinden dat nu een stukje inkomen meer overhoudt, de verdeling 50/50 wordt.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 15 apr 2024 19:33

U bent geen betrokken partij in deze zaak en ook geen te berekenen financiele factor. Immers om te berekenen voor hoeveel procent uw samenwonen een impact heeft op de financiele verdeling tussen deze ouders te berekenen, zou u een volledige inkijk op uw "begroting" moeten geven: wat uw ibkomen is, wat uw lasten zijn, etc...

En dat mag men u bij wet niet vragen. Zelfs de rechtbank mag u dat niet vragen in deze zaak. Bovendien kan/zal op een gegeven ogenblik de andere ouder ook een nieuwe relatie aangaan, of springt de uwe weer af. Kortom: het sameznwonen met een nieuwe partner is géén stabiel gegeven om alles te herberekenenb, zo blijf je bezig. Laat uw partner aan de andere ouder waten dat hij zich best informeert bij een niet-betrokken deskundige (lees; dus niet de advokaat die zegt dat ze dit wel voor de recht(bank kunnen aanvatten)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”