erfrecht donatie

AquarelBreizh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

erfrecht donatie

#1 , 09 apr 2024 19:57

Ik richt mij tot jullie omdat ik een probleem heb met de verdeling van de nalatenschap van mijn moeder.
Mijn moeder deed beroep op de plaatselijke notaris om een testament op te stellen en te registreren. Dit testament gaf mij het maximum wettelijk aandeel dus 3/4.
Mijn moeder heeft een donatie on privé seeing gedaan voor haar 2 kleinkinderen (mijn kinderen).
Bij de verdeling wordt deze gift door de notaris (Ik woon in het buitenland) bijgevoegd (in vermindering) aan mijn individuele afrekening. Ik begrijp dit echt niet daar ik deze gift niet ontvangen heb maar wel mijn kinderen. De erfbelasting heeft deze gift niet ingerekend op mijn verschuldigde erfbelasting.

Dus mijn vraag is of de notaris de gift in vermindering kan aanbrengen in mijn deel van de erfenis.

Ik dank u daar het voor mij echt moeilijk is om naar België terug te gaan om dit te regelen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 09 apr 2024 22:57

Mijn deelneming

Bij berekening van de nalatenschap worden substantiële giften mee in rekening gebracht om de "fictieve massa" te berekenen - het geheel dat de overledene had kunnen nalaten

https://www.notaris.be/faq/schenken/wat ... ieve-massa#

Uw moeder kon slechts vrij beschikken over de helft van deze fictieve massa, de andere helft gaat naar de 2 reservataire erfgenamen: u en uw broer of zus, elk dus voor 1/4

Uw moeder heeft echter de helft PLUS de giften aan uw kinderen (zijn die meerderjarig ?) zelf bestemd, en dat is dus niet conform de wetgeving.
Het erfdeel van de andere reservataire erfgenaam (uw broer of zus) werd hierdoor aangetast, wat dus niet mag.

U heeft dan het deel van de nalatenschap (fictieve massa) waarover uw moeder nog vrij kon beschikken, zijnde de "andere" helft minus de giften, gekregen bovenop uw reservataire deel.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2024 06:20

Anders zou het inderdaad perfect mogelijk om iemand volledig te onterven: maximaal gedeelte nalaten aan erfgenaam van keuze en de rest als schenking aan zijn afstammelingen.

Uw broer of zus is reservatoire erfgenaam, dus heeft recht op zijn of haar minimale deel.

Reclame

AquarelBreizh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2024 08:41

Bedankt voor de informatie,
Ter verduidelijking, mijn moeder heeft deze gift gedaan aan mijn 2 kinderen (43 en 40 jaar oud als mijn moeder overleden is).
De erfgenamen zijn de 2 kinderen van mijn moeder, ikzelf en mijn broer. Mijn broer is overleden in 2004, dus zijn 4 kinderen, waarvan 3 geadopteerden, zijn dus de erfgenamen van hem.
Omdat mijn moeder geen contact meer met hen had (sinds jaren) heeft zij besloten die gift onder levenden te doen aan mijn kinderen.
Mijn kinderen wonen beiden in Frankrijk sinds 1974 dus nogmaals een vraag welke (de Belgische of Franse wetgeving is voor dit van kracht ?).
Dus de notaris zou de gift moeten bijvoegen bij de fictive massa en mij 3/4 ervan als erfdeel te bestemmen ? Is dit juist ?
Bedankt voor uw hulp.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2024 10:12

Belgische wetgeving is van toepassing. Maakt niet uit dat sommige begunstigden in het buitenland wonen.

Terug naar “Echtscheiding”