Informatieverstrekking mutualiteit

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Informatieverstrekking mutualiteit

#1 , 21 mar 2024 10:22

Mijn minderjarige zoon (11 jaar) is via mijn ex-partner aangesloten bij mutualiteit Solidaris. Bij vonnis van de Familierechtbank hebben wij als beide ouders het ouderlijk gezag. Ik informeerde bij Solidaris omtrent terugbetalingen van tussenkomsten. Tot mijn verbazing kreek ik dit in eerste instantie niet meegedeeld. Na heel wat gefrustreerd over en weer gemail en gebel kreeg ik ondertussen wel een overzicht van de wettelijke tussenkomsten van geneeskundige prestaties bij mijn zoon.

MAAR: de informatieverstrekking beperkt zich enkel tot deze wettelijke tussenkomsten (tussenkomsten op basis van een nomenclatuurnummer). Informatie omtrent terugbetalingen van aanvullende voordelen vanuit het ziekenfonds (zoals tussenkomsten schooluitstappen, sport, enzovoort) krijg ik niet. Nochtans betaal ik mee voor deze tussenkomsten volgens de bepalingen die het vonnis oplegt aangaande de buitengewone kosten. Solidaris beweert dat de informatie omtrent de aanvullende voordelen enkel gedeeld mag worden met de titularis van het lidboekje waar mijn zoon als persoon ten laste staat (= in dit geval op het lidboekje van mijn ex-partner).

Is dit correct? Op geen enkel document van Solidaris vind ik deze informatie terug op hun website (niet in statuten, niet in GDPR toelichting,...).

Weet iemand hier raad? Alvast dank!

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 21 mar 2024 17:37

U hebt geen overeenkomst met de mutualiteit. Die is dus voor u geen betrokken partij.
Het is aan uw ex partner om u alle info te geven.
Dat staat zo in het vonnis van uw echtscheiding.
Alle info moet worden overgemaakt aan andere partij.

Katdim
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2024 10:37

Beste Franciscus

Bedankt voor je reactie. Helaas, krijg ik van mijn ex-partner niets van informatie. En bij Solidaris verschuilen ze zich achter het feit dat ze geen info mogen geven. Nochtans is er een duidelijk vonnis voorhanden waarin het ouderlijk gezag is toegekend aan beide ouders.

Reclame

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 mar 2024 09:01

Dan moet TS zich aangetekend beklagen bij tegenpartij, eventueel via rechtbank de juiste en volledige info opeisen.

Franciscus
Berichten: 38613

#5 , 03 apr 2024 21:00

Zoals reeds geschreven de mutualiteit verschuilt zich niet achter de GDPR maar past die toe.
Het is aan ouders om alle relevante info aan de ander te geven.
En dat is de bedoeling van het vonnis.

Terug naar “Echtscheiding”