Mijn ex heeft al mijn spullen weggegooid/weggegeven of verkocht.

SV12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mijn ex heeft al mijn spullen weggegooid/weggegeven of verkocht.

#1 , 20 mar 2024 06:56

Hallo iedereen. Ik schrijf vandaag met het verzoek om juridisch advies in te winnen over een situatie die is ontstaan na het beëindigen van mijn relatie in juli 2022.

Na een tumultueuze relatie van acht jaar, waarin agressie een steeds groter probleem werd, heb ik besloten in juli 2022 bij mijn toenmalige vriend weg te gaan. Gedurende onze relatie waren er herhaaldelijk ruzies die helaas escaleerden tot fysiek geweld, waardoor zelfs de politie moest ingrijpen bij een van de incidenten. Uiteindelijk ben ik op een nacht in juli 2022 vertrokken en heb ik tijdelijk bij mijn ouders verbleven.

In de periode na mijn vertrek ontving ik herhaaldelijk berichten van mijn ex-partner, waarin hij beweerde te werken aan zijn gedrag en onze relatie met behulp van een psycholoog. Ook liet hij weten dat mijn persoonlijke bezittingen, zoals kleding en foto's, nog steeds op hun oorspronkelijke plaats waren. Na enige tijd viel het contact stil, en ik veronderstelde dat hij mogelijk een nieuwe relatie had. Dit was voor mij dus een goed moment om te vragen wanneer ik m’n spullen zou kunnen komen ophalen.

Op 29 februari 2024 ontving ik echter een schokkend bericht waarin hij beweerde te zijn verhuisd en dat al mijn spullen (kledij, schoenen, belangrijk papierwerk), inclusief waardevolle bezittingen als een boxspring (€900), tv-meubels (€500), zetel (€1200) elektrische apparaten (van deze spullen heb ik de factuur nog) en een spaarpotje met een aanzienlijk bedrag (er zat zeker €800 in), zijn verdwenen of weggegeven aan zijn zus.

Ik heb geprobeerd dit geschil op een beschaafde manier op te lossen door te vragen om een redelijke afspraak om mijn eigendommen op te halen. Echter, zijn reactie was allesbehalve behulpzaam en hij negeerde het feit dat deze bezittingen van grote persoonlijke en financiële waarde zijn.

Bij deze wil ik u verzoeken mij van juridisch advies te voorzien omtrent deze kwestie. Ik ben met name benieuwd naar mijn rechten en mogelijke stappen die ik kan ondernemen om mijn eigendommen terug te krijgen. Mocht u verdere informatie nodig hebben, dan ben ik bereid deze te verstrekken.

Hij vraagt dus gewoon een som geld zodat ik geen juridische stappen onderneem, echter heb ik geen idee hoeveel ik via de juridische weg zou krijgen. Hebben jullie hier een idee van?

Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en aandacht. Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2024 07:02

Welke stappen heb je tussen juli 2022 en februari 2024 gezet om deze goederen proberen terug te krijgen?

SV12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2024 06:23

Beste Thomas,

Geen stappen, aangezien hij steeds maar berichten en mails bleef sturen om me terug te krijgen. Hij zei dat hij er alles aan zou doen me terug voor hem te winnen, hij ging ook elke week naar een psycholoog blijkbaar om z'n agressieproblemen onder controle te krijgen. Hij zei me ook steeds dat hij m'n spullen niet verplaatste zodat het leek alsof ik er nog was... Hij vroeg me dus ook niet om deze te komen ophalen.
Dus om conflicten te vermijden reageerde ik nooit op z'n berichten. Ik was bang om opnieuw naar hem toe te gaan om eerlijk te zijn.
De angst verdween met het feit dat ik recent niets meer van hem hoorde, dus ik dacht toen pas dat het 'veilig' was om weer contact op te nemen met hem.
Echter zei hij me toen dat hij sinds januari dit jaar verhuisd is, hij heeft me hiervan nóóit ingelicht en heeft me ook nóóit de vraag gesteld of ik m'n spullen wou komen halen.

Reclame

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 mar 2024 11:54

Begin alvasr maar met het opmaken van een inventaris van uw eigendommen, met bewijsstukken, kostprijs en foto's. Stuur hem een AS waarin u een datum voorsteld waarop u de goederen kan (laten) ophalen. Is er niets meer, klacht gaan neerleggen bij politie

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mar 2024 13:21

Anderhalf jaar niet omkijken naar je spullen en niet reageren op geen enkel bericht. Ga dat maar eens uitleggen bij de rechter.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mar 2024 13:36

Volgens mij is de kans inderdaad groot dat een rechter die spullen als achtergelaten beschouwt, waardoor uw ex deze niet meer moest opslaan.

Het was voorzichtiger geweest als hij u eerst had gewaarschuwd dat hij alles zou weggooien, maar de eerste verantwoordelijkheid ligt toch bij u.

Politie gaat niets doen. Er is geen diefstal gebeurd, de goederen zijn ter plaatse gebleven.

Terug naar “Echtscheiding”