Hoe zit het met mijn huis na scheiding

jinx79
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe zit het met mijn huis na scheiding

#1 , 13 mar 2024 17:21

Hallo,

Ik vroeg mij af hoe het gaat met mijn huis nu mijn vrouw en ik gaan scheiden..

Ik heb het huis gekocht in 2003 op mijn naam en de hypotheek ook alleen op mijn naam.

Toen ik mijn vrouw leerde kennen en getrouwd zijn in 2011 hebben we samen een hypotheek afgesloten om het huis te renoveren. Het huis staat nog steeds op mijn naam..

In 2020 hebben wij nogmaals de hypotheek omgesloten om verder te renoveren.

Hoe gaat dit nu na scheiding? Heeft mijn vrouw recht op de helft van het huis?

Moet ik een nieuwe hypotheek afsluiten? Dit zou mij aan de huidige rente een pak meer kosten per maand..

Alvast bedankt voor de reacties

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 13 mar 2024 17:38

Fair is dat wat je samen afbetaalde tijdens het huwelijk verdeelt. t Wordt dus even rekenen: wat van u was voor,je trouwde blijft van u. Wat je samen afbetaalde na huwelijk is elk de helft (als je wettelijk getrouwd was);

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 14 mar 2024 13:51

Zij moet u graag gezien hebben indertijd dat zij mee tekende voor een lening voor uw huis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3796

#4 , 15 mar 2024 09:50

Dit zal via een notaris moeten verlopen, die zal ook alles kunnen berekenen.
De rechtbank kan een notaris aanstellen hiervoor.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#5 , 15 mar 2024 11:22

Beste

Het huis blijft van u. Maar uw ‘eigen vermogen’ heeft zich verrijkt door de betalingen tijdens het huwelijk door het ‘gemeenschappelijk vermogen’
Het is dus logisch dat uw ‘eigen vermogen’ nu een terugbetaling doet aan het ‘gemeenschappelijk vermogen•:’. Eigenlijk moet je bekijken wat er in kapitaal werd terugbetaald in die periode. Die som moet terug naar de gemeenschap waarvan de helft dus toekomt aan je ex.
Wat de bestaande lening betreft : normaliter kan die behouden blijven met een afspraak van ‘tenlasteneming’ Je komt dus overeen dat jij de lening alleen terugbetaalt. Mogelijk zal je een bijkomend krediet moeten aan gaan om de vergoeding aan je ex te betalen. Dat is uiteraard aan huidige rente.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”