EOT uitspraak onroerend goed buitenland

LtzPatrick
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

EOT uitspraak onroerend goed buitenland

#1 , 12 mar 2024 16:35

Goedemiddag,

Mijn vrouw en ik zijn buitenlanders, legaal woonachtig in België en wij zijn in het buitenland getrouwd onder het nu ouderwets gemeenschap van goederen en willen zo snel mogelijk scheiden middels EOT in België.

Wij hebben een huis in Spanje tijdens ons huwelijk gekocht en zijn mondeling overeengekomen dat de Spaanse woning tegen opleg naar mij zal gaan. Wij begrijpen dat hiervoor een notaris vereist is die een verdelingsakte opstelt bij het EOT verzoek.
Is hiervoor een Belgische Notaris of een Spaanse nodig?

Mijn vrouw heeft namelijk nooit voor de woning in Spanje getekend omdat zij geen banden wilde aangaan met Spanje. Daarom staat in de Spaanse eigendomsakte de woning (en ook de hypotheek bij de Spaanse bank) enkel op mijn naam en is mijn vrouw niet in Spanje bekend. In de eigendomsakte sta ik daarbij als ongehuwd vermeld terwijl wettelijk het volgens mij van ons beiden is.

Wij willen trouwens zo snel mogelijk Belgie definitief verlaten en hebben de uitspraak tot scheiding nodig in onze eigen landen. Wat ons betreft hoeft de scheiding dus niet eens in België bij de gemeente ingeschreven te worden tenzij dit verplicht is?

Onze vraag is of een Spaanse eigendomsakte op enkel mijn naam en met mij ongehuwd erop een probleem vormt bij het aangaan en afronden van een EOT scheiding?

Als dit een probleem vormt zijn er andere wegen te bewandelen? Bijvoorbeeld de Spaanse woning te koop zetten, maar kunnen we dan ondertussen wel een scheidingsuitspraak ontvangen van de rechter?

Reclame