Kinderpsycholoog

Phietje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

Kinderpsycholoog

#1 , 09 mar 2024 21:17

Ik ben met m'n dochter naar de kinderpsycholoog geweest en weer daar wandelen gestuurd.

Is het normaal dat ik niet bij dat gesprek mocht zijn? Ik heb het daar enorm moeilijk mee.
Kan ik daar op staan om erbij te zijn, dat ik ook alles hoor en weet? Ik heb geen psycholoog gezocht om erbuiten gehouden te worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2024 21:54

Daar is niet zomaar een eenduidig antwoord op te geven.

Leeftijd van het kind? Waarom een psycholoog (welke problematiek)? Op eigen initiatief, vraag van het kind of een derde zoals school?

Psycholoog zal erop staan op een manier te werken die volgens hem of haar het meest zinvol is voor uw kind. Het gaat niet over wat u graag wil.

LeenW
Berichten: 12852

#3 , 09 mar 2024 22:08

Een psycholoog wordt minder nuttig als het kind niet vrij kan spreken. Probeer dit te respecteren.

Reclame

Phietje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2024 22:42

Ik heb zelf een psycholoog ingeschakeld omdat er heel wat problemen waren met de papa. Mijn dochter (5 jaar) heeft trauma´s aan hem, vandaar dat ik er absoluut wil bij zijn.

Dat gaat hier niet over vrijuit praten of zo.
Ik denk dat het volkomen normaal is dat ik er altijd wil bij zijn.
Graag nuttige tips en geen negatieve reacties. Daar ben ik niet mee geholpen.

Phietje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2024 22:43

De psycholoog heeft mij nooit ingelicht dat die gesprekken zonder mij zouden plaatsvinden.

LeenW
Berichten: 12852

#6 , 10 mar 2024 08:09

U vertelt één kant van het verhaal, van de vader zouden we waarschijnlijk een heel ander verhaal horen. Zoals Thomas hierboven zei, het gaat om het kind. Niet om u, niet om de papa.

Als de psycholoog van mening is dat de beste manier van werken 1 op 1 met het kind is, gaat u dat toch moeten respecteren.

lukasi
Berichten: 1149

#7 , 10 mar 2024 08:12

In het belang van het kind en om het kind vrijuit te laten praten zal de psycholoog een vertrouwensband moeten krijgen met je kind.
Als de ouder daarbij aanwezig is , wordt dit sowieso een beinvloeding van de reacties van het kind.
Als je je kind hier uit wil helpen , blijf dan weg van die gesprekken tussen psycholoog en kind.
Psycholoog zal u wel op de hoogte houden.

Phietje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mar 2024 08:58

Ik vroeg tips en of erbij zijn mogelijk is, geen oordelen en negatieve reacties.

lukasi
Berichten: 1149

#9 , 10 mar 2024 09:11

als er geen tips zijn om er bij te zijn omdat dit negatief voor je kind kan uitdraaien ?
Wil je echt dat ?

LeenW
Berichten: 12852

#10 , 10 mar 2024 09:24

Ik vroeg tips en of erbij zijn mogelijk is, geen oordelen en negatieve reacties.
Dit is een juridisch forum. Juridisch advies geven wil soms ook zeggen tegen mensen dat ze ongelijk hebben. Zeker als wat ze proberen te doen mogelijk tegen de belangen van het kind ingaat.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 mar 2024 09:29

Zeker in een situatie van psychologische hulp na een scheiding is het logisch dat een psycholoog geen gesprekken zal hebben met kind, waarbij 1 ouder erbij is en de andere niet.

Meer nog: het zou me sterk lijken als je iemand vindt die dit wel doet.

Mijn oudste dochter is psychologe, dus ik weet wel ongeveer waarover ik spreek.

Franciscus
Berichten: 38613

#12 , 10 mar 2024 09:35

Als u bij jullie kind wil zijn tijdens het gesprek dan gaat het kind u mogelijk willen 'pleasen' omdat jullie kind uw liefde en vertrouwen niet wil verliezen.
Dan is het beter dat u daar niet bij bent.
Trouwens als de zaak juridisch wordt gespeeld en men bij de rechtbank terecht komt dan zal een gesprek waar u bij bent geweest door andere partij (advocaat) van tafel worden geveegd.
En zal er vermoedelijk worden aangedrongen op een door de rechtbank aangestelde psycholoog waar beide partijen dan negatief gaan op reageren en jullie kind nog minder geholpen wordt. Niet door de actie van de psycholoog maar door jullie gedrag en houding naar jullie kind toe.
Een door mij meer dan herkenbare situatie vanuit een juridisch oogpunt wat betreft bewijsvoering.
Thomas_A was me een beetje voor.

Phietje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 mar 2024 11:33

Ik ga hier niet meer reageren. Mensen gooien hier verwijten naar m'n hoofd en zeggen hun mening, terwijl ik enkel vroeg of dit al dan niet mogelijk is.
Ja, omdat ....
Nee, omdat ....
Waren goede reacties geweest. Ik hoop als jullie ooit in m'n schoenen staan dat mensen jullie niet behandelen zoals in bovenstaande posts.

LeenW
Berichten: 12852

#14 , 10 mar 2024 11:55

Ik denk dat er voldoende advies werd gegeven. Aan TS om te beslissen of ze er iets mee doet of niet. Probeer in het belang van het kind te handelen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 mar 2024 14:14

https://www.compsy.be/nl/begeleidingmin ... epatienten

https://teaadema.nl/2015/02/ouders-aanw ... -coaching/

https://www.amsterdamumc.nl/nl/patiente ... ouders.htm

Ik heb u wat randinformatie bijgevoegd.

Ik ben geen therapeut, maar mijn persoonlijk buikgevoel zegt met dat je enkel tot een oplossing kan komen in therapeutische sessie als de regels van de therapeut worden gevolgd. Hij is het best geplaatst om uit te maken of een intakegesprek al dan niet in aanwezigheid van de ouder zal gebeuren. Hij is ook het best geplaatste om zijn bevindingen met u mee te delen. Een oplossing is gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Echtscheiding”