MFC leefgroep zoon met meervoudige mentale handicap, buitengewone kosten

marijk hendriks
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

MFC leefgroep zoon met meervoudige mentale handicap, buitengewone kosten

#1 , 08 mar 2024 14:48

Beste,

Onze zoon van 15 jaar zit al twee jaar in een MFC leefgroep, dit i.v.m. zijn zware vorm van autisme, zwakbegaafdheid en psychische stoornis waardoor hij extra zorgen nodig heeft van een multifunctioneel centrum. Hij is door de staat erkend als persoon met handicap, VAPH.
HIj is 15 jaar, bijna 16 maar zijn emotionele leeftijd is gelijk aan kleuterleeftijd.
Op advies van de kinderpsychiatrie, ben ik samen met vader overeen gekomen dat hij 4 dagen in de week naar de leefgroep gaat, beiden hebben we ook het contract getekend. Echter, vader weigert tot op heden om de helft van de kosten hieraan te betalen. Ik betaal elke maand 350 euro, in dit bedrag zit ook de kosten van therapeuten, psycholoog, psychiater, overnachting, voeding etc etc.
Ik krijg wel een zorgtoeslag voor hem maar die gaat volledig inc kindergeld naar de instelling.
Vader betaalt voor hem en de andere twee kids 66,66 per maand, en meent dat hij daarmee de helft al betaald. In het vonnis staat duidelijk dat hij wel degelijk moet mee betalen.
Ik ben het echt meer dan beu, want ook ik heb geen geldboom in mijn tuin en werk voltijds, daarnaast moet ik alle vakanties, vrije dagen verlof nemen, en de dagen die mij toestaan reiken niet uit. De rest is onbetaald verlof. Op zich vindt ik dat niet erg, want voor mijn kind is me niets teveel.
Vader woont ondertussen samen moet zijn aanstaande vrouw in een huis dat van haar is en dat een schenking was, er zijn dus geen hypotheekkosten of huur aan te rekenen bij de vader.
Ik heb vandaag de sociale dienst gebeld van de instelling om de facturatie op te splitsen. Mogen zij dat weigeren, en wie weet wat ik kan doen om toch tenminste de helft van de kosten van de instelling bij hem terug te vorderen.
Ik lees graag terug.
Vriendelijke groeten,
Marijke

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2024 09:27

Het is niet de instelling die u moet aanpakken maar de vader. Uiteraard gaan zij de factuur niet opsplitsen en zichzelf de problemen voor inning op de hals halen.

Waarom niet via DAVO laten innen als het vonnis hieromtrent duidelijk is? Zoniet opnieuw via rechtbank.

Dat u geen geldboom heeft of de vader zijn partner haar woning gekregen heeft doet niet ter zake.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2024 11:42

Welk bedrag moet u bijbetalen voor uw zwaar autistische zoon als u rekening houdt met zijn gewone kinderbijslag én de zorgtoeslag en het onderhoudsgeld voor deze zoon?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 09 mar 2024 13:42

Aangifte bij politie wegens niet naleven alimentatieplicht ( 391bis strafwet)
Ook de achterstellen
U kan hem sowieso al beter in gebreke stellen via een AS voor alles wat niet betaald is.

Ofwel via DAVO maar daar zijn voorwaarden en % betalen aan DAVO aan verbonden.
DAVO zou dan zelf achter de wanbetaler moeten gaan...bij een aangifte krijgt hij een strafregister bij veroordeling.
Lees de voorwaarden van DAVO maar na
http://www.davo.belgium.be/https://fina ... en_opeisen
https://financien.belgium.be/nl/particu ... en_opeisen

Terug naar “Echtscheiding”