Overleg buitengewone kosten

Dede1234
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Overleg buitengewone kosten

#1 , 26 feb 2024 09:02

Beste,

Overleg met de vader van mijn meerderjarige dochter omtrent buitengewone kosten verloopt telkens heel moeizaam. Ik heb hier enkele vragen over:

Dochter zit op kot, elk jaar opnieuw is de bespreking hierover een helse strijd. Thuis blijven wonen is geen optie gezien verstandhouding met dochter niet optimaal is. Na een hele discussie wordt er telkens een akkoord gevonden waarbij hij 1/4 of 1/3 van het kot betaald. Ik ga ermee akkoord omdat ik telkens met de rug tegen de muur wordt gezet, is dat of niks. Dochter heeft een feilloos parcours afgelegd en zit nu in eerste jaar master. Mijn vragen hieromtrent:

- moet ik dit jaarlijks, bij vernieuwing contract, opnieuw overleggen of is eenmaal akkoord geldig voor volledige studie?
- eens toegezegd voor het studiejaar, kan hij plots zeggen toch niet meer te willen betalen?

Volgende vraag:

Betreft rijbewijs dochter. Ik heb me gericht via mail tot vader met de uiteenzetting van kosten voor rijbewijs (praktijklessen). Vader laat na te reageren binnen de 8dagen. In vonnis staat dat als hij nalaat te reageren binnen de 8 dagen, hij akkoord gaat. Mag ik de rekening hiervan doorsturen? Na zelf nogmaals contact te hebben opgenomen, 20 dagen na eerste mail krijg ik bericht dat dit een onnodige kost is. Mijn schrik is dat als ik rekening stuur, hij stopt met betalen voor het kot.

Kan ik hiervoor deurwaarder inschakelen gezien hij ‘akkoord’ heeft gegeven? Of moet dit eerst via familierechter?

Alvast bedankt

basejumper
Berichten: 4632
Locatie: Diest

#2 , 27 feb 2024 20:16

Beste

Akkoord voor een kot lijkt me akkoord voor ganse studie duur. Zeker als die studie een normale voortgang kent. Wat zegt uw echtscheidingsvonnis over de kosten? 50% lijkt met evident.
Wat kosten rijbewijs betreft : gewoon op te sturen. Indien niet betaling deurwaarder inschakelen. Indien hij er een sport van maakt je met de rug tegen de muur te plaatsen, mag je gerust ook wel even terug bijten en puntjes op de i plaatsen…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 28 feb 2024 12:20

Als het vonnis niet expliciet de verplichting tot financiering van een kot vermeldt, moet er gekeken worden naar de noodwendigheid er van. Is de afstand tot de onderwijsinstelling te groot of qua transport té omslachtig, is een studentenverblijf inderdaad nodig. Maar u heeft het over "verstandhouding". Dat is in principe geen noodzakelijke reden. Het is dan een gunst. De andere ouder kan die gunst wel verlenen, maar dat is geen must. Aan de dochter kan dus gevraagd worden om zelf een ernstig aandeel van de kosten op zich te nemen (met studentenjobs), wil ze deouderlijke betoelaging van een kot verder willen krijgen. Het alternatief is hotel mama met alle afspraken en huisregels vandien.

Reclame

Dede1234
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2024 12:26

Bedankt voor de reactie basejumper.
Het vonnis spreekt over 50/50 maar telkens opnieuw wordt de discussie zo uitgerekt dat ik maar toestem met een minder aandeel. Is dat of opnieuw naar de familierechter…

Ik heb nog een vraagje:
In het vonnis staat ‘Buitengewone kosten moeten voorwerp zijn van een voorafgaand overleg en een uitdrukkelijk voorafgaand akkoord’
Wil dit zeggen dat ik een akkoord moet hebben voor de aankoop van iets of dat ik iets mag aankopen maar dat het bedrag pas opeisbaar wordt na overleg?

Dede1234
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 feb 2024 12:32

Als het vonnis niet expliciet de verplichting tot financiering van een kot vermeldt, moet er gekeken worden naar de noodwendigheid er van. Is de afstand tot de onderwijsinstelling te groot of qua transport té omslachtig, is een studentenverblijf inderdaad nodig. Maar u heeft het over "verstandhouding". Dat is in principe geen noodzakelijke reden. Het is dan een gunst. De andere ouder kan die gunst wel verlenen, maar dat is geen must. Aan de dochter kan dus gevraagd worden om zelf een ernstig aandeel van de kosten op zich te nemen (met studentenjobs), wil ze deouderlijke betoelaging van een kot verder willen krijgen. Het alternatief is hotel mama met alle afspraken en huisregels vandien.
Bedankt voor uw reactie eylis.
We hebben een standaard vonnis waarbij we in onderling overleg moeten over het kot.
Sinds het begin: vader 1/3 of 1/4, dochter werkt zelf voor 1/3 en ik betaal het resterende bedrag van de studentenkamer.
Terug thuis wonen is absoluut geen optie meer, verzuurde relaties met huisgenoten, dit was voor iedereen de beste oplossing. Bij vader wonen kan niet, deze heeft sinds de geboorte geen contact met dochter. Dus moeilijke situatie.

eylis
Berichten: 8842

#6 , 28 feb 2024 13:14

Verzuurde relatie met huisgenoten? Dan ligt dit in de eerste plaats toch aan de dochter zelf neem ik aan. Als zij vlotjes in haar eerste jaar MAster geraakt is, zou ze toch wel tot de jaren van verstand moeten gekomen zijn en begrijpen dat een studentenkot in deze situatie een gunst is die beide ouders een zeer grote inspanning vergt. Ze heeft een bachelor diploma, dus ze kan de beter betaalde studentenjobs aan. Laat haar zelf bepaalde kosten dragen.

Dede1234
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 feb 2024 13:27

Doet ze sowieso al sinds het eerste kot die wordt gehuurd. Ik vraag ook niet om de helft, heb ook die intentie niet meer. Ik vraag heel beleefd wat ze eventueel kunnen bijdragen. Waar ik tegen op zie is het overleg, de dagen/wekenlange discussies of de dreiging van niet meer betalen. Waardoor kansen gemist worden.

De verzuurde relaties liggen idd bij dochter maar ook bij andere huisgenoten. Waardoor ik heel vaak tussen twee vuren kom te staan. Allemaal niet zo vanzelfsprekend. Ik ga hier niet over uitweiden maar thuiswonen is geen optie meer voor alle partijen.

Dit was ook de vraag niet.
Toch bedankt voor je reactie.

Terug naar “Echtscheiding”